Mitten 60-talet Västtyskland

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Mitten 60-talet Västtyskland

Inläggav Per Thomson » 01 jul 2022, 20:42

Alf_Richt036.jpg
Alf_Richt036.jpg (196.11 KiB) Visad 4752 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

Inläggav Anders Ason » 02 jul 2022, 12:43

Oh! En Henschel.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

Inläggav Per Thomson » 02 jul 2022, 12:56

. . . och en Büssing
Enligt dåvarande bestämmelser fordrades det två mans besättning på bilar i fjärrtrafik (avstånd större än 100 km).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

Inläggav Noxcania » 02 jul 2022, 23:37

Tror jag aldrig sett en Bussing lastbil før'ns nu!
Men alltfør många då jag jobbade på SL, sløa & trista, när man hade natten & tankade dom så hällde man diesel på bakdäcken & så full gas, i me växeln (ett vred!) & veva fullt me ratten & se'n en VRÅÅÅLANDE børnis i hallen... Konstigt att ingen kom på en.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

Inläggav Anders Ason » 03 jul 2022, 07:29

Noxcania skrev:Tror jag aldrig sett en Bussing lastbil før'ns nu!
Men alltfør många då jag jobbade på SL, sløa & trista, när man hade natten & tankade dom så hällde man diesel på bakdäcken & så full gas, i me växeln (ett vred!) & veva fullt me ratten & se'n en VRÅÅÅLANDE børnis i hallen... Konstigt att ingen kom på en.

    Intressant lastbil som hade mittmotorkonstruktion i ramen. Var nog inte många i trafik i Sverige?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

Inläggav Drängen » 03 jul 2022, 07:48

Büssing låg långt framme i utvecklingen vad gäller bromsar och fjädring bl.a. Granbergs i Skellefteå hade en som jag lagt ut bild på. Märket gick upp i MAN senare. I andra nordiska länder har dom gott rykte, jag har själv kört nyare MAN av olika storlekar, och tycker dom funkar väl så bra som våra inhemska märken.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

Inläggav herrstina- » 04 jul 2022, 20:30

vecimage[1].jpg
vecimage[1].jpg (383.94 KiB) Visad 4631 gånger
Büssing lastbilar i Sverige lär ha varit en bristvara, men bussar fanns det ganska många. Vi hade några hemma, bla. den här som var en formidabel slitvarg. Motorn var en liggande "pannkaka" i aktern på 210 hästar. Den verkar så småningom ha blivit husbil och är förmodligen skrotad nu...

Bromsarna var bra, men samtidigt en källa till ständigt underhåll. Den här var av -67 års modell och hade fortfarande trycklufthydrauliska bromsar... Fjädringen var naturligtvis luft på bussarna, men inte med det vanliga "röret" som bälg utan en kort bälg med midja som inte medgav samma möjlighet för höjdjustering vid tex. av o påfart på båtar som de med rören. Kylfläkten drevs av olja via servopumpen vilket gjorde problemen med fläktremmar betydligt mindre än andra bussar vid samma tid. Av någon anledning som jag inte vet hade Büssing en förkärlek för trilexhjul långt upp i åren, så även på bussar så att balansera hjulen var ett vågstycke...

Totalt sett så var det riktigt bra grejor och om någon har behov så har jag en hel del literatur både över Büssing och Neoplan vilket innebär de flesta tekniska komponenter som finns i en Henschel, eftersom Neoplan använde delar därifrån.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

Inläggav Bengt Dahlberg » 10 jul 2022, 20:33

Anders Ason skrev:
Noxcania skrev:Tror jag aldrig sett en Bussing lastbil før'ns nu!
Men alltfør många då jag jobbade på SL, sløa & trista, när man hade natten & tankade dom så hällde man diesel på bakdäcken & så full gas, i me växeln (ett vred!) & veva fullt me ratten & se'n en VRÅÅÅLANDE børnis i hallen... Konstigt att ingen kom på en.

    Intressant lastbil som hade mittmotorkonstruktion i ramen. Var nog inte många i trafik i Sverige?


På en utställning bakom läroverket i Sundsvall sommaren 1954 fanns en mörkblå Büssing lastbil med pannkaksmotor med. Skulle nog noterat det om den varit tyskregistrerad.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster