Trevligt att betrakta gamla bilder med lastbilar och individer som på ett eller annat sätt har anknytning till fordonet. Anders Ason uppmanade dessutom till följande
Så, fram med era sitta och klättrarbilder!
Så här kommer några bilder från mina fotoalbum:
Först en bild av min fars första egna lastbil, en Volvo LV84 DT av 1936-års modell. En bil som han ägde mellan november 1938 och januari 1940.
Bilen, som inregistrerades första gången i maj 1936 övertog han av åkaren när denne blev sjuklig. Farsan, som var född 1914, hade nog jobbat som chaufför hos åkaren sedan övre tonåren, men jag vet inte helt säkert.
P.g.a. majblomman i fronten och den bladlösa trädkronan är bilden tagen någon gång under en vår mellan 1936 och 1939, troligen 1939 eftersom majblommans färgsättning (än om den är svart/vit på bilden) är mest sannolik för detta års blomma. Bilen kom senare att ägas av en lokal lantbrukare och därefter av Express & Bärarelaget i Landskrona. Bilen skrotanmäldes i december 1950.
- Volvo LV84 DS - 1936 - M17554 - Farsan - Bilden tagen i Rönnarp mellan 1936-39.JPG (235.5 KiB) Visad 7650 gånger
Nästa bild förställer en Chevrolet med min morbror Roy (född 1927 - död 2008), min mors kusin Carin (född 1928 - död 1990) och min moster Annie (född 1932). Det är sannolikt min mor som tagit bilden med sin enkla s.k. lådkamera.
Som jag tyder lastbilens årsmodell, så bör det vara 1940, p.g.a. de små positionslyktorna på framskärmen. Tidigare årsmodeller hade inte dessa.
Detta gör bilden lite förbryllande för mig, dels beroende på bilens årsmodell och dels att bedöma barnens ålder vid fototillfället.
Min morfar hade en Chevrolet HS Special 157 Dual av årsmodell 1938. Den bilen köpte han ny i november 1938 och avyttrade redan i januari 1939. Med tanke på trädets lövverk och de korta "sommarskuggorna" kan det ju inte vara denna bil.
En relativt nära granne till min morfar och mormor hade en 1939-års Chevrolet TG 155 HS (Kraftigare chassi och hjulbas 155 tum i.st.f. 157 tum), men den anskaffade han först i februari 1946, och dessutom var den bilen försedd med gengasaggregat den första tiden.
Morfar var lantbrukare, men egendomen hade en grustäkt, så det såldes en del grus. Men att ungar klättrade på detta sätt på en "okänd" lastbil gick väl inte an vid den här tiden, eller ??
Och någon annan Cheva som tidsmässigt skulle ha anknytning till Saxtorp har jag ännu inte funnit trots att jag bedömer att jag har ett näst intill 100%igt urval av tunga lastbilar i M-län vid tiden före 2:a världskriget.
- Chevrolet HS Special 157 Dual - 1940 - Saxtorp - Roy-Carin-Annie.JPG (247.17 KiB) Visad 7650 gånger
Slutligen lägger jag in en bild var jag själv är med.
Detta föreställer en bild på min fars då nya IH R174 i maj/juni 1956, en bil som ersatte en sex år gammal Scania-Vabis L44 av årsmodell 1950.
På takräcket sitter Maria och min storasyster Kerstin. På motorhuven sitter jag och min ett år äldre kompis Per.
Hytten är en Gladsax-hytt. Jag kommer ihåg att farsan satt på en sockerlåda av trä och körde det nakna chassit från International Harvester-fabriken i Malmö till Gladsax utanför Simrishamn. Det framgår inte av bilden, men tippflaket är byggt av Eiker-Åsbrink i Lund.
Per och Maria var ortens konditorbarn som jag ofta lekte med.
- IH R174 - 1956 - M14470 - Asmundtorps Åkeri - 01 - Jag Kerstin Per & Maria - 1956.JPG (192.33 KiB) Visad 7650 gånger
Innan Scanian hade avyttrats hade f.ö. jag, då fem/sex år och polarn Per suttit och torrkört lastbilen inne i garaget, med påföljd att vi verkligen försökt starta bilen. Eftersom en växel varit ilagd så förflyttade sig lastbilen någon meter med startmotorns hjälp. Tur var att stoppknappen varit utdragen, annars kanske vi hade hamnat över riksvägen in i grannhuset mittemot.
// Kjell N