av Malte. E » 23 maj 2022, 18:24
Senaste numret av Klassiska lastbilar innehöll bildreportagen från Pärlrallyt olika år.
Det var en nostalgisk fullträff. Ett antal av dessa bilar sitter ännu, om än svagt,
kvar i minnet.
Exempelvis W. H. Bowker deltog även med, förutom Thornycroften med sina foto-
genlampor, Leyland ,Atkinson och Scammel.
Av äldre Scania-Vabis minns man ju Börje Jönssons gröna "rak-kylare" samt Stephen
Dixens "snedkylare." Triangelbussen finns kvar i minnet, veterligen den enda av det
märket jag minns. Den röda Mack med sin trailer var välkänd.
Och kan det bli tyskare än Sudverken och den gröna Mercedesen med sina kapell ?
Vad jag saknar är "punkteringsspröten" innanför enkeldäcken.
En grön fyrhjulsdriven Magirus-Deutz fanns med i kavalkaden. Jag minns den inte från
Helsingborg, men väl från Norge, där den verkade vara "Vägverkets" favorit.
Vad jag alltid saknat är något exemplar av Krupps trecylindriga tvåtaktsmotor. Den som enligt bildtexten sid. 32 lät "kropp-kropp-kropp."Så lät inte den modernare Kruppen på sidan 31, men nog var den fasligt högljudd.
men nog var den fasligt högljudd.
En besvikelse var väl den gång startlistan utlovade en L12 med lågt startnummer. Jag
ställde mig i position för att få återuppleva "platta stänkskärmar och Åtvidabergshytt."
Det blev som sagt en besvikelse. När bilen körde fram såg ingenting ut" som det skulle".
Det visade sig att man trixat på något sätt och låtit en L12:a byta identitet med en
några år nyare Scania-Vabis.
Malte E.