Mät upp spåret noggrant, dvs. diameter, bredd och djup.
Även tiondelar (och i vissa specifika fall också tusendelar) är oerhört viktiga mått.
Om O-ringsspåret saknar fasning är det viktigt att det inte finns några skarpa kanter som kan skada gummit vid montering. Även en lätt chippad O-ring tappar oerhört mycket i tätningsförmåga.
Som Kjell T skrev finns det väl definierade internationella standarder för alla O-ringspår och respektive O-ringsmått. Att fuska med dessa i en given kombination kommer att innebära läckage, kanske inte direkt i statiska tätningsförband, men väl i flexibla förband. Från min tid vid Alfa Laval såsom produktansvarig för en unik världsprodukt så hade jag, även om jag pysslade med marknadsföring, hade jag av eget intresse, tillgång till dessa tillverkningsstandarder för att kunna föra tekniska diskussioner när jag besökte olika marknadsbolag världen över.
När du mätt upp aktuellt/aktuella O-ringsspår så kan du söka korrekta O-ringar bland t.ex. dessa kända tillverkare/distributörer, Parker-Hannifin, Teknikprodukter, Betch Seals, etc..
I viktiga förband och installationer som kräver mycket arbete att underhålla skall man undvika lågprisbutiker såsom t.ex. Biltema, Jula, etc..
Observera att det finns tusentals olika O-ringar, men bara några få passar naturligtvis i sitt rätta O-ringsspår.
Observera också att det idag finns en rad olika gummimaterial, som var och en passar olika funktioner och miljöer. EPDM, som av många anses som det idag "bästa och mest mångsidiga" materialet är direkt olämpligt i en olje-/fettrik miljö, möjligen inte i ett statiskt förband. Däremot kommer gummit att svälla och medföra en obönhörlig ökad friktion i ett flexibelt förband. "Smörj" heller aldrig EPDM med olja eller fett vid monteringen (med Nitril är detta däremot inga problem).
I fallet med tippkolvar skulle jag tro att Nitril är det mest lämpliga materialet. Även Nitril har en rad olika hårdheter och sammansättningar, kanske minst fem-sex olika, så det gäller att försöka hitta en lämplig hårdhet.
Kanske du kan kontakta något företag som packar om tippkolvar kommersiellt för att få lite råd.
Det här "kompendiet" från Lundgrens/Teknikprodukter av årgång 2005 kanske kan ge en hel del matnyttig information. Det är ganska stort, 3,5 MB, men jag tror att det går bra att lägga upp det här ändå.
Om det inte fungerar, så kontakta mig via PM, så skickar jag mer digital information.
// Kjell N