Hela dagen igår gick till tätning av tanken.
När jag fått bort den så såg jag ju att det var ena hörnet av den vikta kanten som läckte. Men det fanns några ställen på undersidan där det fanns spår av små läckage. Markerade upp alla ställen så jag inte skulle missa något. Vill ju ha den hundra tät. Men den har varit med om del, hahaha. Gjorde ju en hel del lagning på den första gången. En tredje gången gillt vill jag helst slippa. Men borde väl inte skiva det för då...
Två omgångar med hett vatten och diskmedel så var alla spår av bensin borta. Fast man kan ändå få höra en lätt puff då man försiktigt sticker ner gasolbrännaren i tanken.

Men hetvatten och diskmedel funkar bra.
Min första tanke var att hårdlöda kanten men insåg när det började rinna ut lödtenn ur skarven att nä, det blir för mycket värme. Så fick övergå till mjuklödning istället. Var ju helt tydligt så de gjort då de begav sig.
Efter att jag fixat alla ställen (och även några extra ställen som såg osäkra ut) så fyllde jag den med vatten och trycksatte den lite lätt med kompressorn.
Så nu har jag en tät tank i alla fall. Men den är en av tre saker jag lackade med en-komponents färg. Beställde två sprayflaskor med Vovlvo ramgrå då i början för att se om den kunde passa till ramen. Blev nöjd med den nyansen och använde då dessa till tanken, dess skyddsplåt samt batteriluckan. I kombination med Hagmans grundfärg då. Men bara det att färgen inte tål bensin gör ju att den är idiotisk på en bensintank.

Samt det håller inte måttet med enkomponentsfärg på ett sådant utsatt ställe som där. Fanns små punkter med begynnande rost på sina ställen. Så slipade ner tanken och det andra så skall lägga på epoxigrund och lack nu i veckan så det håller sig snyggt. Det är retfullt det där, ifall man gör massa jobb och får det fint så efter bara några år börjar rosten krypa igen. Man skall verkligen tänka flera varv när man ska välja det man skall skydda sitt arbete med. Kan bli helt ogjort efter ett par år ifall man väljer fel...