Livet har hållit mig ifrån renoveringen ett tag nu. Haft en sådan där period då det känns som att under tiden man har löst ett problem så har det dykt upp två nya.
Men oavsett, vad gäller melassen så har den inte haft den verkningsgrad jag hoppats på. Lite har det hjälpt men inte tillräckligt för att slippa blästra. Underlättat blästringen är väl det man kan säga. Här nere har det varit betydligt varmare än tidigare de två sista veckorna och melassen har också haft betydligt bättre verkan under dessa veckor. Så det krävs minst plusgrader för att melassen ska funka. Antagligen 10-20 grader för att den ska funka bra. Jag börjar tro att det är just bakterieodlingen som bildas i melassvattnet som är det som löser rosten.

Så skall testa lite till sommaren. Ser ju att det funkar även om det är i blygsam skala pga temperaturen just nu.
Så jag behövde en annan lösning på problemet med alla dessa rostiga järn som måste lackas. Min "biltema" bläster har ju funkat bra till plåt eftersom den ändå inte går att blästra med större kraft pga sträckningsrisken. Men till dessa järn med grövre rost var den betydligt mindre effektiv. Så tog en chansning och köpte mig en bläster på Duabhuset förra helgen då jag hade ett ärende på det hållet. Inget monster utan en med 37 literstank för dryga 2000:-. Räknade med att behöva anpassa den en hel del för att få den effektiv men blev väldigt glatt överraskad vid första test. Den funkade väldigt bra precis som den var och hade en betydligt bättre avverkningsgrad än min gamla. Problemet var löst.
Så nu har jag spenderat kvällarna med att blästra. Drygt och tråkigt. Men det blir fantastiskt bra.
Så nästa helg kanske jag skulle kunna ha lackade järn klara så jag kan börja bygga ihop flakramen.

- image4-5.jpeg (383.98 KiB) Visad 7099 gånger

- Blästerkoja.
- image1-10.jpeg (383.98 KiB) Visad 7099 gånger

- image0-12.jpeg (364.94 KiB) Visad 7099 gånger