Moderator: Anders Ason
Kjell T skrev:Intressant konstruktion på flakramen i trä. Minns att lastbilarna förr ofta hade i huvudsak träflak, men minns inte hur detaljerna var gjorda. Min far gjorde ett träflak hemma i uthuset till sin nyinköpta bil när jag var 3 1/2 år gammal. Hydraulisk tipp tillverkad av Joupers i Nykarleby var det enligt vad han berättade. Bilen hade han inte länge av någon anledning utan återgick till att köra buss.
Per Thomson skrev:Instämmer med Kjell T. Fina bilder på detaljerna. Plattjärnen som tippkolvarna trycker emot visar att de inte har dimensionerats efter överlast.
Konsolerna för tre-vägstipp antar jag är svetsade och kanske öppna undertill, kan det stämma?
Virket ser friskt ut.
Stenhuggarn skrev:Ja, jag är inne på att stryka allt virke med roslagsmahogny. Har varit sugen på att få blanda ihop det länge och har på många ställen hört hur effektivt det är. Väl beprövat också. Så planen såhär långt är att stryka allt virke (inklusive lämmar) med roslagsmahogny och lacka alla järn med Volvo ramgrå som jag använt på ramen.
Tar gärna emot protester och avvikande åsikter på det... Hahaha!
Stenhuggarn skrev:...
vill inte göra lämmarna röda heller som resten av bilen för jag tycker den röda färgen blir "för mycket" på större ytor. Är jättenöjd med mitt färgval men märker att t.ex. valet att ha svarta skärmar för att minska ner på det röda var ett riktigt bra val. Tack vare forumet!![]()
...
Det att du har svarta järn får mig att börja fundera på om inte jag ska sno det också.Med tanke på att jag har svarta skärmar samt att fotstegen skall bli svarta när de kommer dit så passar det ju in. Får väl se lite men det ser snyggt ut i alla fall.
christianmoller skrev:På min bil är allt utom hytten svart, fälgar, ram, flaklina, lämmarna är penslade svarta.........För mycket svart i min smak, det blir väldigt mörkt så när lämmarna blir nya så blir det roslagsmahogny på trät och förmodligen hyttens färg på flaklina och järn men vet inte än tiden får utvisa.
Anders Ason skrev:Med röda lämmar kommer brandbilsstuket in igen, tror jag.
Anders Ason skrev:Men... rent estetiskt kommer nog bilens synintryck att bli mera i balans mot fronten (skärmarna är ju ganska dominanta) om flakbeslagen är svarta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster