Känner att det nog är hög tid att göra en liten uppdatering om renoveringsläget.
Håller på med dörrarna fortfarande och har en hel del tid kvar innan det är dags för lack på dom.
Just nu går det lite tungt. Har hållit på hela helgen med passagerarsidans dörrs mittersta gångjärn. Någon satans idiot har ju smitt om gångjärnen för att försöka lösa ett problem som den personen borde fattat inte kan lösas på det sättet. Nu kanske inte många minns så långt bakåt i renoveringen men den korkade personen var naturligtvis jag själv. Trodde ju att jag skulle kunna få till korrekta dörrspringor genom att justera gångjärnen. Likaså gjordes det ju för tidigt i renoveringen eftersom större delen av virket kring dörrarna skulle bli utbytt så blir det ju alltid skillnader i lägen. Så tilltaget var dumt på många vis. Insåg ju senare att försänkning in i metallstolparna var rätta lösningen. Helt uppenbart kan tyckas men eftersom det var lite jobb med det så var det väl därför jag inte ville se det. Men nu får jag ju i alla fall betala priset för att jag var och smidde om gångjärnen i ässjan. Eftersom det mittersta gångjärnet måste följa den "bana" som skapas av det nedre och övre gångjärnet så är det jättetrixigt att få till det mittersta bra. Hade kommit rätt nära när jag tog kväll igår men det är ändå inte bra. Det mittersta gångjärnet skapar spänningar när dörren är i stängt läge. Inte värre än att det går att stänga men man kan känna ett lätt motstånd mot slutet. Så sjukt trött på att greja med det nu.
Om det är någon som har gångjärn till Åtvidabergshytt så är jag väldigt intresserad av sådana. Bara Så ni vet.
Om det är pga metallstolparna eller om det är efter renoveringen av stommen vet jag inte riktigt men var tvungen att få upp passagerardörren 4 mm. Det bästa sättet jag kunde identifiera var att svetsa igen gångjärnens skruvhål mot stolparna och sedan borra nya 4 mm längre ner. Lite bökigt men resultatet blev perfekt. Så det jobbet gick i alla fall bra. Hahaha!
Sedan håller jag på att tennspackla upp dörrarna skador. Hade dock slut på karosseritenn så köpte först på tradera. Han som sålde trodde det var karosseritenn men det visade sig rätt snabbt att det var det ju inte. Men nu har jag i alla fall gott om tenn ifall jag ska gjuta tennsoldater. För det måste varit det tennet varit till för. Så fick tillslut beställa från verktygsboden och det kom hem i fredags så nu kan jag fortsätta med plåtarbetena igen.
Så nu har jag haft full fokus på dörrarna och inte tänkt mera på flaket och nitar osv. Skulle ju kollat upp lite mått och grejer och kontaktat Bosse men det har liksom inte blivit av. I helgen när jag letade skruvar till gångjärnen så kom jag att tänka på detta igen för Bosse har ju fixat en massa bra spårskruv till min renovering och dessa har jag inte ens betalt ännu. Men läser du detta Bosse så ska du veta att jag hör av mig senare i vår när det närmar sig slutet med dörrarna.
Finns det någon som har bra knep för att få skruvar att ta i trä där hålen har blivit lite slitna? Jag har för mig att skinnremsor ska vara ett bra sätt. Vet inte var jag fått det ifrån dock. Kommer nog testa det ifall ingen kommer med någon annan bra teknik. Vill ju inte använda något lim för jag vill ju kunna lossa skruvarna vid behov. Som t.ex. om jag hittar nya gångjärn.
Sedan om någon har sidospeglar till en Åtvidabergshytt så är jag väldigt intresserad av sådana också! Bifogar bild...
Ursäkta massa svamlande men där har ni läget i alla fall.

- Ässjan
- image0 (16).jpeg (497.63 KiB) Visad 10536 gånger

- Omborrning av skruvhål i gångjärn.
- image1 (46).jpeg (537.84 KiB) Visad 10536 gånger

- Plåtarbeten
- image2 (22).jpeg (265.57 KiB) Visad 10536 gånger

- Gammal fin bild på Åtvidabergshytt med sidospegel.
- V9112.jpg (166.86 KiB) Visad 10536 gånger