Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 23 feb 2021, 10:14

Liten tråd-kapning; en kompis ska førmodligen skaffa sej en rundnos! & vi satt å snackade fix eftsom de e ett renoveringsobjekt & den stora undringen før honom e "finns de nya bromsdetaljer att køpa?"...
"Jag ska fråga på ett ställe där de kan finnas nå'n som vet" sa jag då. Här! :D
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 24 feb 2021, 23:22

Just bromsarna var iordninggjorda på min redan innan jag köpte den. Även om det gjordes för säkert 20 år sedan. Så har inte behövt greja med dem så mycket. Men har ju renoverat huvudbromscylindern och är rätt säker på att den var en Wagner. Har haft trumman borta på någon sida också men minns inte hur det var med märkning på den slavcylindern. Men jag skulle tro att det går att hitta grejer. Lite tålamod och detektivarbete... :D Men det är ju del i tjusningen.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 25 feb 2021, 22:52

Okidoki, ska vidarebefordra svaret. Motorn funkar visst, han vet ännu inte årsmodell så om han kommer behøva nå't annat återstår ju att se & han har inte køpt den än.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 08 mar 2021, 10:35

Känner att det nog är hög tid att göra en liten uppdatering om renoveringsläget.

Håller på med dörrarna fortfarande och har en hel del tid kvar innan det är dags för lack på dom.

Just nu går det lite tungt. Har hållit på hela helgen med passagerarsidans dörrs mittersta gångjärn. Någon satans idiot har ju smitt om gångjärnen för att försöka lösa ett problem som den personen borde fattat inte kan lösas på det sättet. Nu kanske inte många minns så långt bakåt i renoveringen men den korkade personen var naturligtvis jag själv. Trodde ju att jag skulle kunna få till korrekta dörrspringor genom att justera gångjärnen. Likaså gjordes det ju för tidigt i renoveringen eftersom större delen av virket kring dörrarna skulle bli utbytt så blir det ju alltid skillnader i lägen. Så tilltaget var dumt på många vis. Insåg ju senare att försänkning in i metallstolparna var rätta lösningen. Helt uppenbart kan tyckas men eftersom det var lite jobb med det så var det väl därför jag inte ville se det. Men nu får jag ju i alla fall betala priset för att jag var och smidde om gångjärnen i ässjan. Eftersom det mittersta gångjärnet måste följa den "bana" som skapas av det nedre och övre gångjärnet så är det jättetrixigt att få till det mittersta bra. Hade kommit rätt nära när jag tog kväll igår men det är ändå inte bra. Det mittersta gångjärnet skapar spänningar när dörren är i stängt läge. Inte värre än att det går att stänga men man kan känna ett lätt motstånd mot slutet. Så sjukt trött på att greja med det nu.

Om det är någon som har gångjärn till Åtvidabergshytt så är jag väldigt intresserad av sådana. Bara Så ni vet.

Om det är pga metallstolparna eller om det är efter renoveringen av stommen vet jag inte riktigt men var tvungen att få upp passagerardörren 4 mm. Det bästa sättet jag kunde identifiera var att svetsa igen gångjärnens skruvhål mot stolparna och sedan borra nya 4 mm längre ner. Lite bökigt men resultatet blev perfekt. Så det jobbet gick i alla fall bra. Hahaha! :mrgreen:

Sedan håller jag på att tennspackla upp dörrarna skador. Hade dock slut på karosseritenn så köpte först på tradera. Han som sålde trodde det var karosseritenn men det visade sig rätt snabbt att det var det ju inte. Men nu har jag i alla fall gott om tenn ifall jag ska gjuta tennsoldater. För det måste varit det tennet varit till för. Så fick tillslut beställa från verktygsboden och det kom hem i fredags så nu kan jag fortsätta med plåtarbetena igen.

Så nu har jag haft full fokus på dörrarna och inte tänkt mera på flaket och nitar osv. Skulle ju kollat upp lite mått och grejer och kontaktat Bosse men det har liksom inte blivit av. I helgen när jag letade skruvar till gångjärnen så kom jag att tänka på detta igen för Bosse har ju fixat en massa bra spårskruv till min renovering och dessa har jag inte ens betalt ännu. Men läser du detta Bosse så ska du veta att jag hör av mig senare i vår när det närmar sig slutet med dörrarna.

Finns det någon som har bra knep för att få skruvar att ta i trä där hålen har blivit lite slitna? Jag har för mig att skinnremsor ska vara ett bra sätt. Vet inte var jag fått det ifrån dock. Kommer nog testa det ifall ingen kommer med någon annan bra teknik. Vill ju inte använda något lim för jag vill ju kunna lossa skruvarna vid behov. Som t.ex. om jag hittar nya gångjärn.

Sedan om någon har sidospeglar till en Åtvidabergshytt så är jag väldigt intresserad av sådana också! Bifogar bild...

Ursäkta massa svamlande men där har ni läget i alla fall. :mrgreen:

image0 (16).jpeg
Ässjan
image0 (16).jpeg (497.63 KiB) Visad 7561 gånger

image1 (46).jpeg
Omborrning av skruvhål i gångjärn.
image1 (46).jpeg (537.84 KiB) Visad 7561 gånger

image2 (22).jpeg
Plåtarbeten
image2 (22).jpeg (265.57 KiB) Visad 7561 gånger

V9112.jpg
Gammal fin bild på Åtvidabergshytt med sidospegel.
V9112.jpg (166.86 KiB) Visad 7561 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav 30Fredrik » 08 mar 2021, 15:17

Ja du är nog inte den ända som har dabbat sej när det kommer till renovering av hytter! Undertecknad är en av dom! Helt övertygad om att du kommer att fixa allt till det bästa, njuter varje gång du lägger ut foton och detaljrik beskrivning av ditt arbete med Volvon! Hoppas vi kan ses vid någon veteranträff längre fram! Och kom ihåg ingen gillar en förlorare, så här har du en som stöttar dej i alla lägen! MVH.30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 mar 2021, 12:28

Hahaha, ja det kan behövas lite glada tillrop när renoveringen går tungt. :D Det värmer, tack!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 09 mar 2021, 13:04

Intressant läsning, roligt med sådana rapporter! :D
Beträffande de lite förstora skruvhålen, det kan väl inte vara fel att borra upp hålen, sedan fylla igen helt med plastiskt trä, slutligen borra mindre hål passande skruvarna? Eller är alla sentida lösningar förbjudna i detta projekt? :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 mar 2021, 14:06

Tack Per!
Jo, det har du ju rätt i. Använder ju en del modernt spackel osv så plastiskt trä skulle ju funka men tog jag den vägen med att borra upp hålen skulle jag nog hellre slå i träplugg. Men det blir ju samma resultat. Så testar väl skinnremse-metoden för skojs skull annars blir det som du säger uppborrning. Det lär ju garanterat bli starkt och bra. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 11 mar 2021, 16:19

De e'nte bautasvårt att plugga me trä heller, som man fixar fartygsdeck... ;)
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 11 mar 2021, 22:19

Ja, hoppade över skinnremsorna och borrade upp som Per föreslog. Slog i träplugg och borrade nya hål så nu sitter gångjärnen som järnet igen.

Skitväder ikväll så ville inte ställa mig vid ässjan. Men förberett genom att knacka koks. Hahaha! Kanske kräver sin förklaring... :D Fick för tiotalet år sedan tag i kronans gamla eldningskoks som legat i stora högar ute i marken i antagligen rätt många decennier. Fick ta så mycket jag ville för tack ska du ha. Dock är det ju så att eldningskoks är i betydligt större fraktioner än det man använder vid smide så måste slå sönder det innan jag kan använda det i ässjan. Men med tanke på vad smideskol kostar idag så är det en rätt bra timlön när jag sitter med det. :mrgreen:

Men oavsett så ska jag banne mig få gångjärnen till att lira denna helgen.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 12 mar 2021, 19:18

Bra kämpat! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 14 mar 2021, 22:55

Tack Per!

Det var nästan så jag gav upp förra helgen och tänkte att passagerardörren får vara lite halvdan. Men jag kände ju att jag inte kunde ge mig. Tur det för i helgen fick jag den till att hänga riktigt jäkla bra faktiskt. Äntligen! :mrgreen:

image1-4.jpeg
image1-4.jpeg (383.98 KiB) Visad 7317 gånger

image0-5.jpeg
image0-5.jpeg (383.98 KiB) Visad 7317 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 15 mar 2021, 09:13

Ganska skönt att ha dörrar på en bil den här årstiden.

Ditt bygge är ju helt perfekt och en kul idé vore väl att låta dörren vara som den är? Skulle väcka uppmärksamhet som rullande renovering.


            :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 15 mar 2021, 09:23

Hahaha! Ja, det är lite dragit när man tar sig en tur. :mrgreen:

Jo, det hade ju på sätt och vis varit lite roligt. Men längtar ju sååå efter att få se hytten komplett igen med en "Sturkö stenhuggeri" logga på dörrarna! :D :D Men förstår hur du tänker och jag är lite tudelad när jag suddar ut historien som finns där i ytlagret på de där gamla Åtvidabergsdörrarna. :?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 15 mar 2021, 10:55

Runda speglar liknande den på bilden har bla Histo Parts.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster