Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav ankarback » 19 okt 2020, 09:41

Snyggt! Det är inte lätt att meka utomhus. Tänkte försöka fixa till något liknande i sommar och måla om min bil också. Största problemet hos mig är damm från vägen (grusväg).

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 okt 2020, 09:49

Ja, det är det dryga att hålla luften så fri från partiklar som möjligt första timmen tills lacken fått sin hårda yta. Det blåste mer än jag önskat igår.

Men du får helt enkelt slänga ut några betongsuggor och en skylt "Lackning pågår!". Tror nog grannarna har förståelse för det väl..? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav ankarback » 19 okt 2020, 15:15

Stenhuggarn skrev:Ja, det är det dryga att hålla luften så fri från partiklar som möjligt första timmen tills lacken fått sin hårda yta. Det blåste mer än jag önskat igår.

Men du får helt enkelt slänga ut några betongsuggor och en skylt "Lackning pågår!". Tror nog grannarna har förståelse för det väl..? :mrgreen:


Ha, ha, det skulle nog bli populärt :) Problemet är att bilen står på uppfarten, bara ett par-tre meter från vägen så det räcker att det kommer nån vindby så är det damm överallt...

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 okt 2020, 21:06

Hm, ja då är det ju knepigt. Vattna vägen är nog det bästa då kanske. Fast dammet kanske kommer ifrån en längre sträcka. Du får passa på timmarna efter regn. Fast man vill kanske inte lacka en regnig dag i en provisorisk lackbox. Men bygger man den väl så går det kanske. Men den högre luftfuktigheten kan man ju inte stänga ute så lätt.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 21 okt 2020, 08:01

Igår kväll hann jag dra fast hytten mot torpeden med kederlisten på plats. Allt gick smidigt eftersom detta var andra gången jag gjorde detta moment så var ju vägen sopad.

Även framrutan kom på plats utan allt för mycket irritation. Svårt att undvika lite när armarna känns som gelé för man fått hålla rutan för länge pga att listen inte hittat rätt överallt runtom. Egentligen ett jobb för två men den envise klarar det själv. :roll:
Blev en liten kort tur i höstmörkret men kan inte delge några bilder för det var för mörkt. Men bilen ser ju ut som den gjorde för en månad sedan ändå. Enda skillnaden är att plåtkanterna nu är invikta och att dörrkarmarna nu har fått sin röda färg.

Tror jag låter slutbleck & dörrstyrning eller vad de kan heta vara plåtrena och bara lacka de med lite linolja. Känns som det blir mest gammaldags stuk på det då. Lackar jag de röda också så försvinner ju liksom detaljerna så gott som helt och tror inte det vart så från början. Men kan ju ha fel för det är svårt att se sådan detaljer på hytter som man till hundra procent kan säga är orörda. Skall ju vara av fabrikat Åtvidaberg Kaross också. Får väl titta igenom mina sparade rundnosbilder. Men lite roligt att man är framme vid sådana smådetaljer äntligen.

Tittade på den gamla bakelitratten igår när jag jobbade med framrutan. Den är ju lite sprucken och så. Men jag inser att alla sådana detaljer skall jag absolut inte röra på minsta sätt eftersom jag suddar ut mycket av bilens patina i övriga renoveringen så är det ju superviktigt att den får finnas kvar i detaljerna istället. Så tur att jag inte fyllde i mätartavlorna heller. För de ska ju se 75 år gamla ut. Bilen är ju fantastiska 75 år i år trotts allt... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 21 okt 2020, 21:41

Ja nufø'ti'n kallas de ju "patina", nyss hette de "bruxskick" & om man berättar nå't svarar åhøraren "eller hur?"...
:?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 22 okt 2020, 08:11

Jag gillar resonemangen bakom dina beslut!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 okt 2020, 06:41

Trevligt att höra. :D Tror det får vara den bästa kompromissen i mitt fall. Varje renoverare har ju sin smak och det gör ju olika renoveringar så spännande. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 05 nov 2020, 10:40

Ifall någon undrar vad som händer med rundnosen så är svaret; Nästan ingenting. Dotterns a-traktor tar just nu upp det mesta av min fritid så det dröjer ett tag tills jag får tid för pärlan igen. Livet kom i vägen... :roll:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 05 nov 2020, 12:33

Du är ursäktad :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 21 dec 2020, 11:00

Efter att mest jobbat med "måsten" under längre tid nu så kände jag igår att jag nog allt behöver göra något roligt. Inte redo för att sätta igång med LV 127:an riktigt än men har velat testa varmnitning inför arbetet med flaket framöver. Så det fick det bli för att få lite glädje i livet igen... :D

Så första steget var att tillverka en nitstans eller vad det kan heta för att forma skallen vid nitningen. Efter det så testade jag en första nitning men det gick ju inte super precis. :) Eftersom jag värmer nitarna i ässjan så är ju bägge ändarna varma och därav så slog jag den andra skallen platt, mot det plana städet, när jag bankade till nitskallen i andra änden. Så insåg att jag måste ha ett bottensänke som även det har samma form som nitskallen. Så efter tillverkning av ett sådant så började det likna något. Men det krävs en hel del utstick för att ha nog med material för att forma nitskallen. 1 1/2 gånger diametern är grundregeln. Så mycket fick jag inte över så det blev inte några perfekta skallar. Nitstansen slog i plåten utan att nitskallen kunde formas fullt ut. Det gäller att ha dem vita då de kommer ur ässjan också märkte jag för att man skall hinna med allt i ett moment. Man vill ju inte behöva använda gasen. Så detta behöver jag öva på märkte jag för att man skall få till snitsen så det går så pass snabbt att man får till det på en uppvärmning. Men väldigt roligt så det skall bli kul att få varmnita lämmar mm.

Dessa nitar var halvtum men tror nog typ 3/8" eller liknande hade varit tillräcklig och lite lättare att jobba med också. Får undersöka vad jag har för hål på beslagen. Är ju det som bestämmer ändå. Men längden behöver ju vara typ bortåt 45 mm utan skalle för att det skall finnas material nog att forma skallen med. Räknat med 3/8" nitar och lämvirke med 1" tjocklek.

Renoveringen går ju inte snabbare :D när man använder tidsenliga metoder men den blir förbaskat mycket roligare. :mrgreen:

image0 (15).jpeg
image0 (15).jpeg (370.49 KiB) Visad 8785 gånger

image1 (45).jpeg
image1 (45).jpeg (335.91 KiB) Visad 8785 gånger

image2 (21).jpeg
image2 (21).jpeg (356.67 KiB) Visad 8785 gånger

image3 (12).jpeg
image3 (12).jpeg (356.57 KiB) Visad 8785 gånger

image6 (2).jpeg
image6 (2).jpeg (413.85 KiB) Visad 8785 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 21 dec 2020, 19:02

Najs jobbat & kul att de finns nå't intressant å glutta på igen!
& nitning e klart underskattat.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Bo Abrahamsson » 22 dec 2020, 00:38

Stenhuggarn skrev:Efter att mest jobbat med "måsten" under längre tid nu så kände jag igår att jag nog allt behöver göra något roligt. Inte redo för att sätta igång med LV 127:an riktigt än men har velat testa varmnitning inför arbetet med flaket framöver. Så det fick det bli för att få lite glädje i livet igen... :D

Så första steget var att tillverka en nitstans eller vad det kan heta för att forma skallen vid nitningen. Efter det så testade jag en första nitning men det gick ju inte super precis. :) Eftersom jag värmer nitarna i ässjan så är ju bägge ändarna varma och därav så slog jag den andra skallen platt, mot det plana städet, när jag bankade till nitskallen i andra änden. Så insåg att jag måste ha ett bottensänke som även det har samma form som nitskallen. Så efter tillverkning av ett sådant så började det likna något. Men det krävs en hel del utstick för att ha nog med material för att forma nitskallen. 1 1/2 gånger diametern är grundregeln. Så mycket fick jag inte över så det blev inte några perfekta skallar. Nitstansen slog i plåten utan att nitskallen kunde formas fullt ut. Det gäller att ha dem vita då de kommer ur ässjan också märkte jag för att man skall hinna med allt i ett moment. Man vill ju inte behöva använda gasen. Så detta behöver jag öva på märkte jag för att man skall få till snitsen så det går så pass snabbt att man får till det på en uppvärmning. Men väldigt roligt så det skall bli kul att få varmnita lämmar mm.

Dessa nitar var halvtum men tror nog typ 3/8" eller liknande hade varit tillräcklig och lite lättare att jobba med också. Får undersöka vad jag har för hål på beslagen. Är ju det som bestämmer ändå. Men längden behöver ju vara typ bortåt 45 mm utan skalle för att det skall finnas material nog att forma skallen med. Räknat med 3/8" nitar och lämvirke med 1" tjocklek.

Renoveringen går ju inte snabbare :D när man använder tidsenliga metoder men den blir förbaskat mycket roligare. :mrgreen:

image0 (15).jpeg

image1 (45).jpeg

image2 (21).jpeg

image3 (12).jpeg

image6 (2).jpeg

Du har PM
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 22 dec 2020, 19:17

Här är det nitning för alla lodräta gångjärnsstag samt runtomprofil för en hel trailer om 12 meters längd. Endast ytterdelen glödgas. I bakgrunden på färdig trailersida kan man få en uppfattning om antalet nitar på färdiga lämmar.

20180802_122138.jpg
20180802_122138.jpg (576.57 KiB) Visad 8700 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 dec 2020, 01:21

Ja, hade för mig du gjort ett inlägg om nitning tidigare Per.

Ja, använder man gas är det ju dumt att värma hela niten. I ässjan är det ju omöjligt att undvika men det går ju fint det också. Är ju så man nitat i alla tider.

Misstänker att jag kommer behöva använda gas också på sina ställen. Man lär ju tabba sig ibland så nitningen tar för lång tid så man inte hinner innan niten svalnat för mycket. Men vore kul om man kunde göra merparten i ett svep.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster