av S-V L44 » 26 nov 2020, 00:36
Det tillverkades endast 25 stycken (evt. 26 enl. "Scaniabibeln") bilar ur den fyrhjulsdrivna F40-serien, samtliga år 1950.
Föregångarna, de övriga fyrhjulsdrivna F10 respektive 2F10 tillverkades mellan 1944 och 1949.
F10-serien tillverkades i 684 exemplar och 2F10-serien i ett litet antal exemplar, 45 stycken.
L51 byggdes aldrig som något fyrhjulsdrivet chassi.
Bilen som auktioneras ut har, som även andra antytt, genomgått förändringar i form av t.ex. hytt och huv som är från tiden efter 1955. Ratten borde dessutom vara fyrekrad. Den tvåekrade ratten kom runt 1952.
Strålkastarfästena är av den äldre typen med fyra bultar som fanns mellan 1944-46.
Det är svårt att avgöra om bilen i grunden är en F40 eller 2F10, eller en ännu äldre F10.
Motorn ser ut att vara en direktinsprutad D422 som fanns i F40-modellen och som kom 1950. Tidigare modeller hade förkammardieslar D402 eller bensinmotorer av typ 402.
Uppgifter om chassinummer och/eller motornummer borde kunna reda ut saken. Om motorn skulle vara utbytt, är chassinumret den enda identifieringsmöjligheten.
OM bilen är en F40 känner jag sedan tidigare endast till ett objekt och en bil som håller på att renoveras.
Bilen som håller på att renoveras kom aldrig i allmän trafik eftersom den byggdes som en stenbrytare redan när den var ny och har därefter hela tiden ägts av samma familj.
I övrigt finns det minst uppemot 20-talet fyrhjulsdrivna bilar ur de tidigare serierna som är bevarade. I varierande skick, men dock än så länge bevarade.
// Kjell N