Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 sep 2020, 09:32

Har vikt tillbaka plåten nu under de senaste dagarnas kvällar. Hade en stor klump i magen kring detta momentet. Gick väl helt ok får jag väl säga. Visste ju att det skulle bli sprickor på vissa ställen men i övrigt så har det vikt ner sig helt ok och relativt raka linjer blev det. Var betydligt tyngre att vika ner än jag räknat med. :D Kanternas insida målade jag med epoxyprimer innan jag vek ner dom. Den yttre röda lacken har ju nu då spruckit längs med kanter och ibland några cm upp mot taket också. Så de invikta kanterna och ca 5 cm runt om kanten kommer jag nu då slipa ner och se till att all lack som blir kvar sitter och sedan lägga primer och lack igen. På vissa ställen kan jag ju lägga skarven i en plåtkant men oftast så får det blir en så mjuk övergång mot tidigare lack som jag kan åstadkomma. Blir det inte bra så får jag väl lacka om hela hyttens överdel nästa sommar. Det får helt enkelt lösa sig på någevis.

Men har ju nu då en del sprickor där nog svetsen är bästa alternativet. Ifall jag punktsvetsar med oändligt tålamod så ska det nog gå att laga sprickorna samtidigt som uppvärmning av plåt och lack, mer än absolut nödvändigt, undviks. Vi får se hur det slutar.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 sep 2020, 09:53

Kort liten sekvens med rörliga bilder på pärlan! :D Man ser dock inte den trasiga lacken längs med dörrkanterna... Hahaha!
Volvo LV 127 DT med Åtvidabergshytt
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 24 sep 2020, 12:06

Puh, jag var rädd att du skulle lasta på ett stenblock!
Vilken känsla det måste ha varit för dig med den provturen. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav ankarback » 24 sep 2020, 12:21

Vad roligt att det går att köra runt med bilen nu! Mysigt ljud var det på den också :)

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 10 okt 2020, 21:18

Ja, inte fanken är det vackert. :mrgreen: Men plåtslageri, svetsning och spackling har det varit en hel del utav nu sista veckorna. Blev mera svetsning än jag räknat med men nu känns den i alla fall riktigt bra. Idag fick den så äntligen primer och slipfärg. Känns skönt att få den rostskyddad.

Hemskt "tråkigt" arbete att ta sig igenom med tanke på att jag fått göra om ett arbete som jag redan till viss del gjort. Men det var ju planerat så inte förvånande men det kändes ändå drygt att slipa ner den nya röda lacken osv.

Planen var att lacka bara längs med kanten och sedan göra en mjuk övergång mot den gamla lacken. Men har nu insett att jag aldrig kommer att få till det bra. Att en skicklig lackerare kan göra det genom att blanda lacken med viss del klarlack i sista lagret och annat jox men jag kommer ju aldrig få till det bra. Så har beslutat att jag får separera hytten från torpeden några decimeter samt plocka ur framrutan igen och alltså lacka om hela den övre hyttplåten. Så kommande vecka skall jag slipa ner den röda lacken samt det jag lackat idag. Måste bygga en lackbox över hytten också så jag kan få upp carporten till i alla fall 20 grader. Massa jobb men det är bara att hugga i. Så om jag hinner med allt och vädret tillåter så blir det lackning nästa helg.

Den är så fin den gamla bilen. Ibland står jag bara och tittar på den och känner mig så nöjd över hur långt jag trotts allt kommit i renoveringen. Samtidigt så vet jag ju att det är en sjuk massa timmar kvar. Hur många tusen timmar jag lagt ner redan nu vill jag fanken inte veta. :D

image1.jpeg
image1.jpeg (366.64 KiB) Visad 9367 gånger

image0.jpeg
image0.jpeg (347.47 KiB) Visad 9367 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 10 okt 2020, 23:45

Tiden spelar tji roll; de kommer ny tid hela tiden!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kirkiz » 11 okt 2020, 02:45

Förstår hur du tänker och känner;) ibland kan jag också sitta ner på en stol och titta vad man gjort, men vi går åt rätt håll. Många som bara skruvar ner de men kommer inte längre än så , för de tröttnar ;)



Så kämpa på så löser vi detta du och jag ;)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 11 okt 2020, 20:15

Noxcania skrev:Tiden spelar tji roll; de kommer ny tid hela tiden!

Hahaha! :mrgreen: Ja, i alla fall tills burken är slut... :D Men då spelar inget av detta någon roll längre. :D

Kirkiz skrev:Förstår hur du tänker och känner;) ibland kan jag också sitta ner på en stol och titta vad man gjort, men vi går åt rätt håll. Många som bara skruvar ner de men kommer inte längre än så , för de tröttnar ;)
Så kämpa på så löser vi detta du och jag ;)

Ja, Man ser ju ofta nerplockade projekt som säljs på blocket. Så jo, det är lätt att tappa gnistan. Därför det är så härligt att se dina framsteg på Titanen och hur fantastiskt bra det blir. Eftersom du också gör det mesta själv så är det ju en extra dimension i allt man lär sig på resans gång också. Man tjänar liksom dubbelt på tiden man lägger ner. :mrgreen:
Japp, nu kämpar vi på... :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 16 okt 2020, 13:10

Lite Rundnos nostalgi. Delvis uppvuxen med denna ärevördiga Volvomodell. Det är så länge sedan att jag nästan glömt bort att vi hade den (åren går). Bilden borde vara tagen någon gång runt slutet av 40-talet (finns ju ingen att fråga :-(

ps Notera backspeglarna, så bör de se ut.


Rundnosen_och_uppnosen_800.jpg
Rundnosen_och_uppnosen_800.jpg (260.19 KiB) Visad 9213 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Bo Norvinge » 16 okt 2020, 15:42

Är det Flobyhytt på den, Anders?
Notera den delvis uppklippta kylarmaskeringen. Det var inte alldeles ovanligt, men de flesta klippte hela vägen upp.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 16 okt 2020, 20:45

Vet inte och det var nog inget jag funderade på den tiden, det gällde att få köra bilen. Men... högst sannolikt är det en Skaftekulla hytt vars tillverkning låg nära staden.
En kuriositet är att min far köpte den sista hytten från den fabriken till den nya Vikingen 1955, men tyvärr var dess kvalité dålig så den byttes ut redan efter några år. Var med när han köpte den och som stod utomhus under en pressning.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Bo Abrahamsson » 16 okt 2020, 22:26

Håller nog med Anders om att det är en Skaftekulla och närheten till tillverkaren bara ett par mil från stan (Västervik) gör det ganska troligt.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 okt 2020, 07:07

Anders Ason skrev:Lite Rundnos nostalgi. Delvis uppvuxen med denna ärevördiga Volvomodell. Det är så länge sedan att jag nästan glömt bort att vi hade den (åren går). Bilden borde vara tagen någon gång runt slutet av 40-talet (finns ju ingen att fråga :-(

Härlig bild på många vis! :D Undrade också över hytten, Skaftekulla alltså... Den tidens bilar fick onekligen en spännande variation på utseendet pga en mångfald hytt-tillverkare.
Uppklippt kylarmaskering har jag ännu inte noterat tidigare. Brukar ju titta mycket på gamla rundnos-bilder. Nu kan jag inte låta bli att undra om jag bara missat det... :? Men det förändrar ju utseendet rätt mycket. Antar då att det var för att de gick för varma och därmed förbrukade den spritbaserade kylarvätska som användes på den tiden..?

Om jag minns rätt så var din farfar stenhuggare Anders..? Hans son, din far, drev således åkeri. Då får man anta att det blev transporter åt den rätt omfattande stenindustrin i Västervik? :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 okt 2020, 07:19

Den stora nackdelen med att inte ha rätt lokaler för det man pysslar med är att man får bränna tid på att tillfälligt skapa de förutsättningar som krävs. Hela helgen samt alla kvällar föregående vecka gick åt till att möjliggöra den lackering jag äntligen fick gjord igår. En liten irriterande rinnig blev det på ett onödigt synligt ställe men annars blev det så skapligt som en "carport-lackering" kan bli. :mrgreen:

Nu skall hytt & framruta och monteras tillbaka igen sedan börjar det bli dörrarnas tur. Skall bara fixa bakrutans galler också. Får väl bli uppstart av ässjan för tillverkning av den saknade biten av gallret verkar det som.

image0 (12).jpeg
image0 (12).jpeg (792.91 KiB) Visad 9126 gånger

image3 (11).jpeg
image3 (11).jpeg (476.21 KiB) Visad 9126 gånger

image1 (43).jpeg
image1 (43).jpeg (449.72 KiB) Visad 9126 gånger

image2 (20).jpeg
Usch, en rinning!
image2 (20).jpeg (254.28 KiB) Visad 9126 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 19 okt 2020, 08:35

Stenhuggarn skrev:
Anders Ason skrev: Antar då att det var för att de gick för varma och därmed förbrukade den spritbaserade kylarvätska som användes på den tiden..?
...
Om jag minns rätt så var din farfar stenhuggare Anders..? Hans son, din far, drev således åkeri. Då får man anta att det blev transporter åt den rätt omfattande stenindustrin i Västervik? :D

    Standard frostskydd var rödsprit.

    Jo det stämmer ang. stenindustrier i Västervik. Var flera än fem stycken när jag växte upp och minst två finns kvar. Är uppvuxen bredvid ett av dom och det kostade 2 kr att få en mopperam blästrad. Västerviksgraniten var till delar världsberömd som byggsten. Även jag har kört stora granitblock från stenbrott. Stenbrotten var belägna i ett område som heter Gudingen mot Östersjön och ett område norr om St Gertud mentalsjukhus, numera fängelse och Norra Sjukhuset. Farfar borde ha kunnat jobbat sig trött då stenbearbetningen i brotten befann sig i en brytningstid! rent tekniskt men jobbade även som nattvakt på sjukhuset, tjänstgjorde som man sade på den tiden. I brotten användes manuell borrning som krävde tre man (inga kvinnor i brotten) och samtidigt med de då någon enstaka av de exklusiva tryckluftsborrarna. På kransidan dominerade handvevning men i ett brott fanns det en t-Fordmotor för vinschning. Motorn fanns kvar långt efter att brottet stängts, okänt om den finns kvar fortfarande. Hade släktingar (jobbade som skötare på sjukhuset) som bodde i området och nära sliperiet där de skärpte alla borrar. Mig veterligen finns byggnaden kvar. Många transporter gjordes med rundnosar.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster