Anders Ason skrev:Riktigt vackert! Röda skärmar hade inte varit kul, eller?
Nä, det stämmer. Även om bilen Kjell visar är väldigt fin så är jag evigt tacksam att jag styrdes över till svarta skärmar. Det blir mindre brandbil och det helt enkelt passar bättre. Så tack alla som svartröstade!
Noxcania skrev:N A J S ! ! !
Tack!

När hytten kommer på så blir det ju lite mera av den.
S-V L44 skrev:Många rundnosar gick även med helsvart front (torped och skärmar) när det begav sig.
Men svarta skärmar i kontrast till färgen på resten av bilen gör sig definitivt bättre.
Bilen blir kanonbra när den blir helt färdigställd.
Snyggt jobbat.
Tack!

Ja, det är kontrasten som gör sig så bra.
Per Thomson skrev:Volvos karossdelar var alltid svartlackerade när de lämnade fabriken oavsett vilken färg de skulle ha vid slutleverans, har jag för mig.
För många S-V åkare var det på 60 talet status med att ha just skärmarna svartlackerade med standardfärgen olivgrönt eller annan färg i övrigt.
Grönt generellt, inte bara olivgrönt, är omtyckt även vid Rundnos-renoveringar har jag märkt. Det är ju också en fin färg som gör sig bra mot svart. Gumman därhemma säger alltid att den blir fin men hade blivit ännu finare om den vart grön.

Igår pysslade jag med att få allt att stämma mellan torped och hytt. Fick göra massa justeringar för att få ner hytten en aning samt att få springan till att bli så pass att kederlisten täcker den helt. Tror jag fick till det bra. Den kederlist jag köpt för ändamålet var dock för tunn och var gjord i plast. Insåg att jag inte gillade den heller utan vill ha den gamla sydda typen istället. Så har gjort en beställning hos
Örebro Agenturaffär. Så blir väl framåt helgen jag kan sätta ihop dem för gott. Ett problem jag fick var ju att plåten under framrutan var avkapad högre upp än var den varit från början. Vet inte när det skett i hyttens liv men det var precis på millimetern att träet inte syntes. Då har jag fått fräsa urfräsningar på hyttens undersida för uppstickande bultskallar i ramen. Detta för att då hytten skall ligga dikt an mot ramen och på så vis komma ner de sista millimetrarna för att träet skall försvinna. Blev riktigt rädd först för det såg ut som att jag aldrig skulle få detta till att funka men som tur är så gick det. Men det är mycket plock med det och man får ju rostskydda och måla träet igen osv när man gör ändringar. Så tiden rusar iväg.

Avslutade kvällen igår med att leta gummilist till framrutan. Den gamla hade nog gått att återanvända om det inte var så att den var för kort. Ingen aning varför det sitter en för kort list på den..?

Men det ska nog gå att hitta någon. Lyckades hitta en som stämde överens rätt väl men företaget ligger i USA och verkar inte leverera utomlands så får leta vidare. Om någon har tips på bra gummilist-leverantörer så är jag tacksam. Kjell i Finland kunde dock inte hjälpa mig denna gången, men det kanske finns andra bra tips..?
