Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Nico70 » 03 aug 2020, 01:27

Håller mig som sagt i huvudsak till fordonsmodeller och där handlar det om att man vill få till det rätt mm. Undrar då lite över Scanias bokstavsbeteckningar, som jag vet avhandlats flera gånger på olika platser i forumet, men detta kändes som en naturlig plats att börja på. Om det ligger fel hoppas jag Admin flyttar det rätt.

Det jag närmast undrar lite över är detta med LBT kontra LBS i främst 0- till 2-serien. I flera fall när man tittat runt på olika sidor där olika ekipage har listats, och oavsett om dragbilen var avsedd för trailer eller släpvagn, så verkar det som man i Tyskland betecknat treaxliga bilar som LBT rakt av. I alla fall verkar man i de sammanhang där jag tittat nämligen ha utgått från att typ alla frambyggda Scania som bl.a. 110, 140, 111 osv. med boggi har varit just LBT snarare än LBS.

Vad jag förstått så innebär alltså beteckningen LBS hos Scania vid denna tid en boggi med stödaxel medan LBT att det då varit en tandemboggi? Blir dock lite fundersam då väl tandemdrift mest förekommit på sådant som t.ex. anläggnings- och timmerbilar samt mera specialiserade fordon, däremot inte direkt på ekipage för fjärrtrafik. Har jag fel i detta eller är det tyskarna som inte skiljer åt korrekt mellan LBS och LBT?
Nico70
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jul 2020, 23:43
Ort: Solna

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Kjell T » 03 aug 2020, 08:25

Du har rätt, LBS stödaxel och LBT tandemdrivning.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Bo Norvinge » 03 aug 2020, 08:29

Har personligen inte reagerat på detta med Tyskland och LBT. Inte helt omöjligt var tandemboggin vanligare där då.
Bland annat Henschel gick bara att få som 4x2 eller 6x4 en period. En tandemdriven pusher hade de också.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Nico70 » 03 aug 2020, 13:21

Jo, det kan nog ha varit skillnad mellan länder. Tänkte mest i banor kring att just tandemboggi väl (i alla fall här) var vanligare just på anläggningsbilar, bilar som körde timmer eller typ brandbilar, sopbilar etc.

Alltså fordon som t.ex. inte hade större behov av att kunna lyfta ena axeln... för detta med att kunna koppla ur och lyfta en axel på en tandemboggi är väl ett senare påfund och jag tänkte att det därför varit så att bilar som mest rullat på landsväg eller motorväg då varit LBS och inte LBT.

Funderade även kring hur vanligt det på olika håll var att man t.ex. inte körde tvillingmontage på tredje axeln utan bara med enkla hjul samt någon form av distans? Alltså trots att axeln inte var medstyrande utan bara fungerade som löpaxel?
Nico70
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jul 2020, 23:43
Ort: Solna

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Bo Norvinge » 03 aug 2020, 21:56

Här i Sverige har vi huvudsakligen hållit oss med boggibilar med lyftbar stödaxel. Tandemdriften hörde mest till tungdragare och i viss mån skogsbilar och anläggningsbilare på tuffare uppdrag. Boggibilen ansågs komma långt, inte minst med Robson-rullar. Tandemdriften var tung och okomfortabel.
Jag uppfattar att tandemdriften blev vanligare från slutet av 80-talet, speciellt med F16 då tandemdriften marknadsfördes hårt av Volvo. Den var ju också vidareutvecklad och komfortabel.
Löpaxel med enkelmontage är också något som blev vanligt på 80-talet. Man sparade vikt och däck. Konceptet användes i andra länder i större utsträckning och långt tidigare än här.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Per Thomson » 04 aug 2020, 09:00

Ni är helt rätt på det men i sammanhanget vill jag komplettera lite.
Stödaxelboggi, dvs 6x2 som man numer uttrycker det, var en dansk uppfinning från 20 talet som Volvo betalade exklusiva rättigheter till och införde på modellen 'Longframe' (lång ram). På grund av patentet kunde S-V inte införa 6x2 med drivning på den främre bakaxeln förrän patenttiden utgått (slutet 30 -tal). Jag har inte 100 procent belägg för detta men så måste det ha varit.
Under slutet av 60 talet började de tyska märkena komma med stödaxel, alltid med singelmontage. Tre-axliga bilar förekom nästan aldrig i fjärrtrafik på kontinenten innan med undantag av Mercedesmodellen med två styraxlar fram.
Det var så ovanligt med lyftbar stödaxel i Tyskland så jag minns ett tillfälle (60-talet) då jag stoppades av en polis som menade att samtliga hjul måste ha markkontakt. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Nico70 » 04 aug 2020, 14:11

Där ser man, mycket intressant information. Då kanske man ändå kan säga att det ändå varit sällsynt överlag med tandemboggi i fjärrtrafik och att när det kom fler treaxliga bilar på 70-talet så borde de bara ha haft boggi med stödaxel, men inte tandemdrift?
Nico70
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jul 2020, 23:43
Ort: Solna

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav S-V L44 » 07 aug 2020, 23:43

De tidigaste boggibilarna som gick på de svenska vägarna kallades "sexhjulingar", just för att de hade sex hjul.
Sexhjulingar började dyka upp i mitten av 1920-talet och under tidigt 1930-tal, och representerade många olika fordonsmärken, bl.a. Adler, Audi, Chevrolet, Dodge, GMC, Graham Brothers, Ford, International, Reo, Studebaker, m.fl..
Svenska Scania-Vabis och Tidaholm fanns också med, men i mycket litet antal.
Volvo lyckades bättre däremot, inte minst med eftermonterade stödaxlar.
Allteftersom under 1930-talet, ökade antalet treaxlade bilar markant och även märkesfloran växte.
En stor del av boggibilarna, åtminstone i slutet av 1930-talet, hade endast 8 hjul, dvs. singelhjul på stödaxeln. Kanske berodde det till en viss del på den allmänna däcksbristen under den här perioden. När däcksbristen senare blev akut så att man skapade den s.k. P-boggin med 16-tums personbilshjul behövdes däremot full bestyckning på de två bakaxlarna.
Antalet bilar med tandemdrift var fortfarande ytterst litet.
Här är en bild på en sexhjulig Chevrolet.

TEKA0153436 - Janssons Åkeri Arboga - Chevrolet 6x4 - (Från Tekniska Museets Bildbank)(Beskuren).JPG
TEKA0153436 - Janssons Åkeri Arboga - Chevrolet 6x4 - (Från Tekniska Museets Bildbank)(Beskuren).JPG (155.76 KiB) Visad 16371 gånger

Per nämnde att Scania-Vabis, i motsats till t.ex. Ford, Chevrolet och Volvo, inte ville betala för det danska patentet, så kringgick man detta genom att ha den bakre boggiaxeln drivande, så att det blev en som vi idag kallar "pusher".

Scania-Vabis var också ensamma att skapa en annan typ av "boggibil", som Malte E brukar kalla "Skogsbergare" vilket innebar att man´i princip satte på en trailer/släpvagn långt fram på bilens chassi så att man skapade ett axelavstånd mellan bilens bakaxel och släpvagnen som blev lika kort som på en "normal" boggi.
Här är en bild på en av Staffanstorps sockerbruks två "Skogsbergare".
Bilen må se ut som en boggibil, men tekniskt sett är det mera en dragbil med släpvagn/trailer. Släpvagnen hade också ett eget registreringsnummer.

Scania-Vabis Skogsbergare - 1937-38 - SSA Staffanstorp - 6B Jobbare-i-grustaget.JPG
Scania-Vabis Skogsbergare - 1937-38 - SSA Staffanstorp - 6B Jobbare-i-grustaget.JPG (174.95 KiB) Visad 16371 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Per Thomson » 08 aug 2020, 09:29

Kjell, kan du se om USA-bilarna hade tandemdrift? Jag misstänker det, i vart fall fram till slutet 30-tal. Om de var 6x2 så var inte LongFrame patentet gällande i USA. Efter patentets utgång så blev nog fler av dessa märken 4x2 försedda med stödaxel. Jag skulle inte tro att stödaxel från fabrik förekom annat än i Skandinavien i dessa tidiga decennier, Volvo LV64LF 1931.
Till o med vår svenska Tidaholmare hade tandemrift. Däremot inte Scania förrän 1958 LT75 (Timken) och Volvo några år in på 60-talet (Hendriksson), militära modeller ej beaktade.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Bengt Dahlberg » 09 aug 2020, 19:02

Per Thomson skrev:Kjell, kan du se om USA-bilarna hade tandemdrift? Jag misstänker det, i vart fall fram till slutet 30-tal. Om de var 6x2 så var inte LongFrame patentet gällande i USA. Efter patentets utgång så blev nog fler av dessa märken 4x2 försedda med stödaxel. Jag skulle inte tro att stödaxel från fabrik förekom annat än i Skandinavien i dessa tidiga decennier, Volvo LV64LF 1931.
Till o med vår svenska Tidaholmare hade tandemrift. Däremot inte Scania förrän 1958 LT75 (Timken) och Volvo några år in på 60-talet (Hendriksson), militära modeller ej beaktade.


Det fanns i vart fall en Volvo 290LF-serie trailerdragare med Kirkstall tandemdriven boggi. Bild fanns på sin tid i Ratten ca 1949/50.

Även på viewtopic.php?f=12&t=2082
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Per Thomson » 10 aug 2020, 16:05

'Udda fåglar' har det alltid funnits, även S-V kunde ses med tandemboggi innan 1958, 2 st ägdes av Stora Kopparbergs Bergslags AB och en av SCA om jag minns rätt. Det var S-V återförsäljaren Bil & Buss i Falun som såg till att dessa blev till på mer eller mindre krav från kunden Stora KBAB. De försågs med Leylandboggier. Anledningen bakom kundens krav var L6X bakväxeln inte höll för de tågvikter som Stora och SCA tillämpade.

Här en annan bild på den Volvon:

110_1001.JPG
110_1001.JPG (481.71 KiB) Visad 16269 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav apersson850 » 01 feb 2021, 11:04

Tandemdrift på landsvägsfordon tillämpas väldigt olika på olika marknader idag. I USA har snart sagt varenda trailerdragare tandemdrift, vare dig det behövs eller ej. Här kör vi nästan uteslutande med drivning på en axel, och på kontinenten har de ingen stödaxel heller på trailerdragarna. Tillämpliga viktbegränsningar gör att det inte behövs.

Såvitt jag har begripit står A i SBA/SBAT för "Army". De allra första kallades av Scania för LBA/LBAT, som så skulle kunna tolkas som Lorry Bulldog Army (Tandem). Men sen bytte de till S, som jag uppfattat som "Special".

Det har redan nämnts i tråden, men denna omsorgsfullt renoverade LBS 140 S är av årsmodell 1970.
Scania 140 timmerbil.
Släpet skulle förstås egentligen ha en axel till, när det drogs av en 140, men det här släpet började sin bana efter en FB88. Därav tvåaxligt.
apersson850
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2011, 23:23

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav Drängen » 01 feb 2021, 15:23

apersson850 skrev:Tandemdrift på landsvägsfordon tillämpas väldigt olika på olika marknader idag. I USA har snart sagt varenda trailerdragare tandemdrift, vare dig det behövs eller ej. Här kör vi nästan uteslutande med drivning på en axel, och på kontinenten har de ingen stödaxel heller på trailerdragarna. Tillämpliga viktbegränsningar gör att det inte behövs.

Såvitt jag har begripit står A i SBA/SBAT för "Army". De allra första kallades av Scania för LBA/LBAT, som så skulle kunna tolkas som Lorry Bulldog Army (Tandem). Men sen bytte de till S, som jag uppfattat som "Special".

Det har redan nämnts i tråden, men denna omsorgsfullt renoverade LBS 140 S är av årsmodell 1970.
Scania 140 timmerbil.
Släpet skulle förstås egentligen ha en axel till, när det drogs av en 140, men det här släpet började sin bana efter en FB88. Därav tvåaxligt.

Gick fler 88:or här uppe med timmer och treaxliga vagnar, även 110:or. Samt 140 med tvåaxlig, eller kort treaxlig vagn. Anledningarna var flera, Dom som körde Norge kunde inte vara längre, och dom som körde bonnskog ville inte ha längre vagnar innan det blev vanligt med skjutbara vagnar,
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Scania 110 ,140 -- 111 ,141 skillnader?

Inläggav mats-oh » 26 aug 2021, 17:30

Tror det närmaste som man kommer är Bosses första inlägg.
Nu tog inte du med dom mindre modellerna , jo det gjorde du fast du sa att du inte skulle. :D
Har bara ett ett inlägg om LB 80-85 finns med både gamla inredningen och nya enligt broschyrer jag har.
Tycker iaf att gamla inredningen är fränast :D Det är svårt att tycka att den svarta tvåekrade plastratten är snygg.
Kan nog vara topp fem av fula rattar.
Jag gillar ju Scania men även solen har ju sina fläckar. :D :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster