Stenhuggarn skrev :
Jag hoppas verkligen att den ska bli skapligt fin i alla fall. Så folk får se hur fina rundnosarna var en gång i tiden. De är ju försvunna ur folks medvetanden. Finns inga vad jag vet i detta hörnet av Sverige.
Jag tycker också att Rundnosen är en riktigt trevlig lastbilsmodell, och följer med beundran din renovering som, vad jag bedömer, kommer att resultera i ett riktigt fint exemplar.
Rundnosen väcker många personliga minnen från ungdomens 1950- och 1960-tal då modellen var hyfsat vanligt förekommande på landsvägarna.
Rundnosarna tillverkades mellan 1939-1955 i åtta (eller snarare nio) olika varianter och i totalt cirka 43500 exemplar, varav lite drygt 10875 stycken som var bestyckade med en dieselmotor.
Rundnosen var en av de mest framgångsrika lastbilsmodellerna här i landet och lade grunden till dagens moderna lastbilar.
Jag har studerat Transportstyrelsens nuvarande fordonsregister.
Där kan jag konstatera att det finns runt 140 stycken lastbilsregistrerade Rundnosar bevarade och dessa är fördelade på : (Det exakta antalet är lite preliminärt.)
19 stycken LV120
34 stycken LV125
4 stycken LV130/LV1300
11 stycken LV140
4 stycken LV150 (diesel)
21 stycken L245 (diesel)
22 stycken L220
25 stycken L230
Sedan tillkommer det naturligtvis en del traktorregistrerade fordon och oregistrerade objekt, samt även några militära specialvarianter.
Som du också antyder så verkar det vid en snabbkoll inte finns några andra Rundnosar i ditt hörn av landet än din.
// Kjell N