Lösenordsfiske

Läs inläggen här innan du registrerar dig.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lösenordsfiske

Inläggav Per Thomson » 02 jan 2020, 22:18

Jag befarar att fler har fått varning om lösenordsfiske när de har besökt Veteranlastbilar.se, vi har inget 'skumt' på vår servers lagring för hemsidan. Men säkerheten kanske inte är fullgod här då vi behöver skaffa en ny server plus ett nytt OS för sammantaget 20 000 och det mäktar jag inte med från min pensionsinkomst.

Vad jag förstår så är det 'Blocketgenerationen' som nu har blivit så 'varma i kläderna' att de hej vilt delar med sig av bilder utan vidare förklaringar av bildernas berättelser med ord bara de får 'likes', vilket ger eufori typ 'hej någon ser mig'.

Senast idag morgon ringde det en person mig (inte medlem på forumet) som ville försäkra sig om en detalj på Scanias växelspak om 'hög/låg manövrering', det finns otaliga inlägg om detta på vårt forum som skulle ha gett personen ifråga svar på frågeställningen.

Ja, utvecklingen går framåt anser en del, i det här fallet anser jag att den går bakåt. Ju mer tiden går desto mer osäkra och ibland tokiga svar kan man få se på otaliga FG -grupper som dyker upp som gubben i lådan, 'vi som älskar bla, bla' och liknande!
Man har lust att skrika 'nyktra till', vart vill ni föra historien med ert subjektiva 'hej kom och se mig' :!:

Snart blir det stängningsdags tror jag, hoppas att alla 'seriösa' förlåter oss.
Gott Nytt År :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lösenordsfiske

Inläggav sverker » 13 jan 2020, 14:13

Hej,
jag tycker det låter lite mycket att du skulle behöva lägga 20 kkr på en ny server. Då forumet inte är speciellt hårt lastat bör det behövas betydligt mindre än så även om du skulle köpa helt nytt, och jag tycker inte ens det borde behövas.

Jag jobbar med it så jag skulle kunna hjälpa till om det behövs men vi kan diskutera det i pm.
Mvh
Sverker
sverker
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 sep 2012, 22:44

Re: Lösenordsfiske

Inläggav Per Thomson » 14 jan 2020, 20:34

Tack för visad hjälpsamhet Sverker! :D

Nejdå, vi behöver inte ta det via PM för min del.
Jag kalkylerade bara grovt med ett Windows Server OS på ca 8 kkr samt hårdvara för ca 12 kkr. Nuvarande server har SCSI diskar, vet inte om de fortfarande används men det var lite bättre kapacitet på sådana vid tiden för när nuvarande server anskaffades. Jag har inte varit med på IT banan under de senare åren.
Låt höra ditt förslag?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmän information

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst