Jodå jag har ganska bra koll på vad bilen varit med om
Den börjar mycket riktigt sin vandring 27/11 1957 hos Herbert Pettersson i Asarum som
K3864 4/5 1960 görs ny regbesiktning och då noteras att den är utrustad med elhydraulisk boggielyft, takräcke med stege, sandningsaggregat framför bakhjulen samt bygel framtill. Detta föranleder ökad totalvikt med 2250 kg och beteckningen blir LS71 50-173. 22/6 blir Herbert Åkerberg i Karlshamn ägare. Båda dessa kör trafik på Stockholm.
31/3 1962 byts den in på Sven Jeppsons i Karlshamn. 17/7 är det dags för ny regbesiktning och totalvikten ökar ytterligare 750 kg, den benämms LS71 50-180. Det noteras att den är utrustad med en Hiab lastapparat /193. Här blir den också Kronobergare
G3461 då ny ägare är Sågverksägare Per Wallin, Hackekvarn, vilket är beläget precis ovanför länsgränsen. Under sin tid här går den av vägen, framförd av "ett par yngre herar", hytten blir så tilltygad att den byts (första gången). Man brukar den fram till 7/3 1966 då den byts in mot en ny Volvo på Axel Davidsons i Växjö.
1/6 köps den av Fors Bil AB (Scaniaåterförsäljare) som 15/7 säljer den till Erik Ulmestig.
Här går den i trafik något år, troligen både Malmö och Göteborg. Men där någonstans 67-68 byggs den om och får sin D811, som hämtas ifrån SJ-skroten i Vislanda. Plåtarbetet utförs av Thaungs karosseriverkstad. Den unge Lars Ulmestig skickas ner till Åhmans Järn för att hämta en stålprofil till den nydesignade stötfångaren, därifrån tar han på eget bevåg med sej den åtta som fortfarande sitter i fronten
Men man lyckas aldrig regbesiktiga bilen med denna motor, oklart varför (kanske var Växjös besiktningsstation övernitisk redan på den tiden). Hursomhelst blir bilen stående på Fors en längre tid innan den köps av Henrik Johansson, Vällingby. Denne är bror till Edvin Johansson, Lamhults Åkeri! Det är kanske här sammanblandningen görs?
Må så vara den 19/11 1969 regbesiktigas bilen i Barkarby, det noteras "Motor utbytt"! Hjulbasen har kortats till 420 cm, men är fortfarande boggiebil. Typbeteckningen LS71 50 behålls och den har nu också vändskiva.
Den får nytt regnummer 1972
BDD788. Avförd ur registret 31/12 1973!
31/7 1972 regbesiktigas den som Traktor klass 2 och får regnummer
A626, den är nu tvåaxlig.
Den hinner alltså få Stockholmsnummer som traktor innan den får sitt nuvarande nummer
DTN033, utfärdat. Att den inte avförs ur registret förrän halvtannat år senare beror troligen på att all registrering gjordes för hand och man hade fullt upp med alla nya nummer.
Någonstans här efter att den blivit traktor, byts hytten för andra gången.
14/4 1983 blir Br.Petterssons Åkeri AB, Bjärnum, ägare. Här används den som gårdstraktor att rangera släp och trailer vid åkeriet. 20/12 1985 ställs den av och här händer något intressant som kommer att ställa till huvudbry!
När tidningen MIL gör ett reportage uppträder den nämligen falskskyltad, regnumret hör till en äldre L71. Anledningen är helt enkelt att denna är registrerad som traktor i en billigare skatteklass.
Senare hamnar den i olika ägarkonstellationer hos Kjell Olsson, Olofström, där jag köper den på auktion.