Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Här förmedlar du tips om objekt som kanske är till salu var de kan hittas.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Noxcania » 25 sep 2016, 23:59

Ja nu har jag lessnat på sängfården, de tog inte lång tid heller, läs alla balla detaljerna under "Presentationer", de finns å ta av så att säga...

Bedford CF 250 -77
Plussen e: Flak med kapell + dragkrok, går fint i motorn (fast nu vill den inte ge gnista!) & väldans fina däck.
Minusen e: MYCKET rost i hytten + ett hyfsat stort ställe på ramen vid høger bakhjul, ska dock kapas rent & svetsas i ny tjock frisk plåt "vilken dag som helst" & saknar fungerande batteri.

Skulle bli alldeles vimsig av lycka om nå'n ville byta mot ett Scania Vabis objekt men jag tänker inte direkt sitta & hålla andan tills de händer...
Bilagor
DSCN2104.JPG
DSCN2104.JPG (189.99 KiB) Visad 16871 gånger
DSCN2084.JPG
DSCN2084.JPG (196.27 KiB) Visad 16871 gånger
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Noxcania » 29 sep 2016, 20:31

Inte e den dyr heller... :)
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Noxcania » 28 nov 2016, 22:46

Idag lessna jag på att den va ivägen & mitt batteri behøvs oftast i min bruxbil så jag fixa gnistan (ja vissa dagar e man en hyvens kis) & så flyttade jag undan den før egen maskin!
Nu står den upp-pallad på høger bak før kap-&-svetsning av den bit på ramen som e rostig & e lika mycket till salu som tidigare.
4000:- borde den ju va värd, me "tillräckligt rostig hytt" & behov av (førmodligen) rejäl broms-renovering & bonus e ju rejält fina däck & dragkrok åxå.
& när den e din kan du sova lugnt eftersom du bidragit till att rädda dels denna Bedford + den Scania som jag vill ha... ;)
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Noxcania » 04 apr 2017, 22:14

NU!!! ...efter vinter-elände me ischias & div. renoveringar på gården + ganglion (googla) på användarhanden (som jag dock struntar i så mycket som...) så kom ju solen & "VIPS!" så va rosten bortkapad & frisk tjock galvad plåt isvetsad! :)

Jag la nya plåten lite innanfør den g:a så besiktningsgubbsen inte tror man bara lagt en lapp på.
De va lite knivigt på insidan där bromsrørens førdelningsblock sitter men jag kapade de utifrån ("inifrån" ramen) när under & utsida va bortkapat, de va inte så mycket uppå insidorna så de funka fint.
& så kallgalv medans de va varmt & så tektyl-tjafs när de torkat & så'nt tar ju aldrig lång stund.

Se'n i me batteri & vruppa igång den & flytta den till baxidan eftsom den va ivägen før vinrankorna & nu har ju sommarn børjat hälsa på här...
Priset e fortfarande samma hutløsa.
Ungjefär sissodär.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Anders Ason » 04 apr 2017, 23:07

Två av mina "vanar" för några år sedan. Notera de hembyggda jalusierna för de bakre sidofönstren och grillen på Bedforden.
Den bilen gick mer än 600 mil genom Frankrike, Italien, Österrike och Tyskland en sommar. Vi bodde i bilen under resan och körde faktiskt runt inne i Venedig bland gondolerna med den, dock inte i vattnet.

Originalmotor 2,3 l med överliggande kam. När vi åkte i väg kom vi till Ödeshög, numera Destiny Hill då en cylinder rasade. Tog oss hem och efter inköp av en annan motor för 300 kr och två dagars arbete med bl a en traktor med lastare (karossen fick lyftas av över framvagnen) bar det av igen och vi packade aldrig ur bilen under reparationen. Rute Napoleon ner var värsta sträckan, inte för oss utan för alla som låg bakom. Den blå oljeröken bakom oss var i det närmaste ogenomtränglig. Lite inspiration till ditt bygge kanske?
Bilen bakom, Dodgen är den bästa bil jag haft, hade den i 12 år! och 27 000 mil och efter det två ägare till. Ljudet obeskrivligt med en 318 som enbart fick ny kamkedja vid 24 000 mil. Saknar den bilen fortfarande.


bedforddodge_redigerad-1.jpg
bedforddodge_redigerad-1.jpg (162.58 KiB) Visad 16037 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Noxcania » 02 dec 2018, 00:58

"Råkade" läsa detta nu & att kamkedjan byttes i en 318, VA??? Mina har kugg...
Nåja, sängfården vräx nu iväg så billigt att de knappt går å skriva, litet bud asså! :?
Den e likadan fortfarande men de kommer hela ti'n annat ivägen & nu har vi problem me båtplats, en bogserare i annat land e "spännande" å ha ibland, speciellt när den e under ombyggnad, i-&-f'sej nästan klart, & ekonomin e hos alla andra & leker verkar de som...
Så: fis-lågt bud emotses, reko julklapp!
:D
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav blitzen » 24 dec 2018, 01:22

Har du möjligen någon bild som visar hur rostig hytten är? jag har cf350 sen innan så jag känner dom här (Alla Chrysler small block har kamkedja, detta är enda svaga punkten)
blitzen
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2010, 13:08

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Anders Ason » 24 dec 2018, 10:55

Noxcania skrev:"Råkade" läsa detta nu & att kamkedjan byttes i en 318, VA??? Mina har kugg...
Nåja, sängfården vräx nu iväg så billigt att de knappt går å skriva, litet bud asså! :?
Den e likadan fortfarande men de kommer hela ti'n annat ivägen & nu har vi problem me båtplats, en bogserare i annat land e "spännande" å ha ibland, speciellt när den e under ombyggnad, i-&-f'sej nästan klart, & ekonomin e hos alla andra & leker verkar de som...
Så: fis-lågt bud emotses, reko julklapp!
:D


    Dodge 318 på den årsmodellen (-85 och bilen i inledningen av tråden) har kamkedja och jag har den gamla kedjan och dreven kvar. Den hade även hydrauliska lyftare som aldrig behövde justeras. Har bilder på bytet någonstans.
    Hade även Haynes vst-handbok till den och där fanns inget om drevdrivning. Din motor måste vara av en annan typ eller annan årsmodell.

    Vore ju trevligt om Bedforden bevarades, finns inte många kvar.

    Bilden tagen av mig på Smålandsrundan 2013 och ägs av en f d lokförare som körde bilen på gengas.

Bedford_700.jpg
Bedford_700.jpg (382.76 KiB) Visad 13986 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Noxcania » 24 dec 2018, 18:38

Satt nog & va rejält snurrig! Näe, de e inga kugg, hajjar inte va jag tänkte på!
& Blitzen; hytten e sopor, under rubriken "Presentationer" & "Medlemmars fordon" finns bilder i tråden "har blitt med säng-ford". Hade tänkt kasta av hytten & bygga nå't 20-talsaktigt i trä men tiden hinner ikapp på fel sätt hela ti'n!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

!

Inläggav Anders Ason » 25 dec 2018, 11:43

Noxcania skrev:Satt nog & va rejält snurrig! Näe, de e inga kugg, hajjar inte va jag tänkte på!
& Blitzen; hytten e sopor, under rubriken "Presentationer" & "Medlemmars fordon" finns bilder i tråden "har blitt med säng-ford". Hade tänkt kasta av hytten & bygga nå't 20-talsaktigt i trä men tiden hinner ikapp på fel sätt hela ti'n!


    OK. Dodge motorkoncept med 318 är från början av -60 talet vilket medförde den positiva överraskningen att priset på komplett kamdrivning med kedja o drev och inte vilken hedja som helst utan en med fullt antal länkar över hela kedjebredden kostade 300 kr. Till en SAAB 99 kostade motsvarande 1 500 kr. :-)

    Ang. idéer om Blitz-chassiet: om du eller någon är händig med såg och hyvel kan man åstadkomma något liknande som på bilden. Den är besiktad och rullar på mångsa träffar och är byggd på ett Duettchassi som ju har ram. Många Blitzar fick ju motorn utbytt och ett antal blev A-traktorer. Det var annars inget större fel på originalmotorn, 2,3 l o överliggande kam. Som kuriosa, samma tändsystem som på de första SAAB 99 -orna med engelsk motor. D v s pryttlarna fanns på Biltema!

    Hade även en likadan som på länken i flera år, d v s längre och högre och har ena bakre motivlackade plåten kvar i verkstaden.
    https://www.blocket.se/vasterbotten/Uni ... ?ca=14&w=3


            021 (Custom).jpeg
            021 (Custom).jpeg (200.99 KiB) Visad 13947 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Noxcania » 25 dec 2018, 18:44

Ja de e inte så svårt fixa trähytt, bara tidsmässigt...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Noxcania » 06 mar 2019, 23:39

Lillkisen har børjat lira trummor, går kurs, så vi børja glutta efter trumset & Sonja som HATAR lilla lastbilen sa att vi kan la byta bort den? Jaha ja, ut i førrgår & snapsa i fuggen & ingenting alls... "Tji gnista" sa mitt huve.
Idag skulle de komma en snubbe & kolla så jag skruvade ur ett stift & yes får tjår: tji gnista! filade brytarna & skrapade på kopparbitarna i locket & VROM! startade så najs sååå... ruppade loss den från baxidan av ladan & lufsade till framsidan & skurade av mossan, lavan sitter hårdare. Men inte fasen kom de nå'n & glodde...
Nåja; liket lever! Vore kul å børja kapa hytten, va har man å førlora...?

(Hej & hå, før øvrigt fick vi till en kanondeal på ett sett: Pearl i mint condition me utbytta + extra cymbaler (skramlar som fasicken) før 1500:-! Jag va nog gladast men nå'n trummis blir jag aldrig men att de kan va så snyggt me trummor i ett rum!)
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Noxcania » 22 mar 2019, 23:31

Jaha ja... grannen hade vart & besiktIGat sin bil härromdan & berättade att snubben hade nämnt att han minsann hade sett att blåa lastbilen va flyttad till framsidan, "de e värst va dom har koll!" som hon uttryckte de! Nåja, de fick mej å flura som så att om den står me rumpan utåt istället så ser den ju mer ut å va i trafik, man e ju ganska fjantig såklart, så jag starta den & så vidare. & dedär me att H bakbroms ligger på eju eländigt, minns när jag tjacka en folkabuss på 80-talet som ena bakbromsen satt fast på så va de en massa framåt-bakåt ryckande så släppte de & den knata igenom bilprovningen u.a.!
Så då borde de ju funka på fården åxå!
Men: nä.
Nåja, nu vill jag ha lite rundad plåt till Studebakerns custom-ombyggnad i fejset så då tar jag nog framflygarna, dom har bra form & e lagom små. & då kommer nästa grejj: utom ratt & rattstång så e allt på hytten till salu som reservdelar! Måste bara hitta nå'nstanns å ställa skrället under ombyggnad, Sonja & likasinnade (dom FINNS!) hatar "skrot" & de kommer ju å se lite så ut ett tag.

MEN: om nå'n vill ha karossdelar så bara kom & byt till er dom mot lite stålar!!! LITE stålar.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Noxcania » 20 apr 2019, 23:42

Har ju fresten åxå børjat montera av broms-cylarna, inte hunnit me alla, åxå huve-cyllen så om nå'n vill ha hela bilen så e den nu lite "førbered før renovering" kan jag ju skriva.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Bedford med "tillräckligt" rostig hytt

Inläggav Anders Ason » 21 apr 2019, 09:25

Vad gäller renovering och delar till engelska bilar så är det nog ovanligt tacksamt. I det gamla dimmiga landet med dålig sikt ändrade man inte något i onödan och underleverantörerna levererade samma prylar till i stort sett alla biltillverkare i landet. Det bästa tricket är att inte söka delar på bilmärket utan i regel finns både tillverkarnamn och nummer ingjutet och det ger i regel svar.
Ett exempel: skulle ha tag i en ny givarcylinder kopplingen till en LB80 -72 som jag hade tidigare och då gå via Scania blev inte lätt, möjligen kunde de få fram en till ett mycket högt pris. En sökning på fabrikat och nummer ledde till att den fanns i Sverige hos flera leverantörer och till ett pris om några hundringar.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Objekt finns . . .

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster