Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 25 feb 2019, 09:56

Hade ett mindre helsike med att få de bägge huvplåtarna att lira tillsammans i förra veckan. Kämpade och grejade under flera av kvällarna men lyckades inte få det bra. Tillslut när jag skulle göra en justering av det främre fästet som huvarna sitter med framme på nosen så sprack det. Detta kändes ju förjävligt då det hände men skulle visa sig vara lösningen på problemet. Hade inga reserver av det fästet så det fick bli ny-fabricering.

Även om min kopia blev väldigt lik originalet så gjorde den att plåtarn kom några millimeter högre upp i sitt viloläge och detta gjorde hela skillnaden vad gällde mitt tidigare problem. Vips så försvann alla spänningar och de bägge huvplåtarna la sig lugnt och fint till ro mot torped och nos.

Lustigt att det som ibland känns som ett jävla problem istället blir vägen framåt... :D :roll:

Huven är inte så prefekt som jag önskat i underarbetet men kan inte visa det. Försökte få det på bild men det är jättesvårt att återge med kamreran. Men jag får ändå vara nöjd känner jag. Eftersom jag inte är någon lackerare så tycker jag nog att jag gjort ett gott jobb. Varje del blir bättre och bättre i alla fall så hytten kommer bli kanon! Den har dock en stor buckla i taket som jag bävar lite för. :shock:

Det enda problem som kvarstår nu vad gäller huvarna är att det ena panelgapet mellan huv och nos är för tajt. Har hållit på och grejat jättemycket med det men får det ändå inte tillräckligt. Problemet har funnits där tidigare också för det fanns tydliga tecken på huven att den har nötts emot nosen. Så min lösning kommer bli ett litet sne-stag mellan kylare och ram. Det är enda vettiga lösningen och kommer att försvinna bakom sidoplåtarna så det kommer inte att störa något tycket jag. Det känns i all fall viktigast att inte plåtarna nöter mot varandra och skapar rostproblem.

Har börjat att banka bucklor i skärmarna nu. Igår när jag tog kväll så var jag så trött i armarna att jag inte orkade trycka mothållet med någon vidare kraft längre. Förstod då att det var dags att ta kväll. :lol:

Men när bilen står där ute i solskenet så får jag så mycket motivation och arbetslust av att titta på den. Tycker det är en fantastisk skapelse Volvo gjort här. Kan inte låta bli att undra om det är en enskild individ som formgett den och vad han i så fall hette. För i mitt tycke så har han skapat det vackraste Volvo gjort. :)

image1 (17).jpeg
image1 (17).jpeg (679.11 KiB) Visad 14838 gånger

image2 (5).jpeg
image2 (5).jpeg (705.78 KiB) Visad 14838 gånger

image3 (4).jpeg
image3 (4).jpeg (558.24 KiB) Visad 14838 gånger

image4.jpeg
image4.jpeg (431.06 KiB) Visad 14838 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav 30Fredrik » 26 feb 2019, 01:13

Tycker att du har lyckats jättebra! Huvudsaken är att man känner sej nöjd själv, och vad beträffar designen av Rundnos modellen så är det ett mästerverk! Håller med dej till 100%! Kör hårt! 30Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Stenhuggarn » 26 feb 2019, 08:19

Ja, man blir väl aldrig riktigt nöjd. Det ligger väl i sakens natur. Man kan ju inte hålla på hur länge som helst heller. :D Så du har helt rätt. Tack! :)
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Per Thomson » 26 feb 2019, 11:08

Imponerande uthållighet!
Beträffande formgivningen har nog Volvo inspirerats av någon av dåtidens USA lastbilar, kunde det ha varit Reo?
Kjell N eller Bosse N vet nog bättre.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Noxcania » 26 feb 2019, 19:39

Najs värre!
En saxom jag flurar på e å låta en spricka vara... jobbade me en hyfsat stor båt (inte min; STOOOR) en gång & upptäckte en spricka i skrovet på bogen! Ovan vattenlinjen men att bumpa mot en kajj vore ju tji reko ide' så jag påtalade de & ägarn sa att "jaja, ska svetsa de då..." så jag sa att (& här kommer ett litet tips! ;) ) "du måste borra i sprickans ände åxå, annars e risken att den kryper fram ånyo" men han tyckte inte att han hade tid till de... Nu va ju detta ett antal millimeter tjock plåt & han ville inte riva inredningen.
Men om du borrar ett pyttelitet hål i sprickans ände så kryper den inte vidare & du kan ju alltid trycka i nå'n padding så länge & dutta lite färg.
Eller inte, de e ju DIN bil.
Tilla lyck vettja!
Senast redigerad av Noxcania 04 mar 2019, 22:40, redigerad totalt 1 gång.
Noxcania

Inläggav Kirkiz » 26 feb 2019, 20:19

Imponerade arbete! du får gärna lacka min titan om du vill :D kan ialafall vara med så jag kan lära mig något också:)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Stenhuggarn » 26 feb 2019, 22:45

Noxcania skrev:Men om du borrar ett pyttelitet hål i sprickans ände så kryper den inte vidare & du kan ju alltid trycka i nå'n padding så länge & dutta lite färg.

Ja, just det! Åh, suck! Det där tipset fanns ju någonstans i bakhuvudet men har helt glömt det. Har ju svetsat och lött igen många sprickor på panelerna där den säkerhetsåtgärden kunnat utnyttjas. Så dumt att jag inte tänkt på det! :cry:

Men tusen tack för tipset!! Håller på med skärmarna nu och där ska den metoden definitivt användas! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 26 feb 2019, 22:55

Kirkiz skrev:Imponerade arbete! du får gärna lacka min titan om du vill :D kan ialafall vara med så jag kan lära mig något också:)

Tackar! Men någon annans pärla skulle jag aldrig våga ge mig på! :shock: Jag har alldeles för dåligt med erfarenhet på lackeringsområdet för det. Jag lär mig ju för varje panel jag lyckas göra färdig. :lol: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 04 mar 2019, 09:44

Kämpar tålmodigt vidare och i helgen blev plåtslageri- och lagnings- arbetet med den skärm som var i sämst skick färdigt. Testad på plats med alla stag osv så nu är det dags att börja på ytskiktet. Tråkigaste jobbet. :(

image1 (18).jpeg
image1 (18).jpeg (580.93 KiB) Visad 14650 gånger

image2 (6).jpeg
image2 (6).jpeg (598.58 KiB) Visad 14650 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 11 mar 2019, 09:50

Haft en annons i tidningen "Klassiska lastbilar" om mina saknade lister. Men inget vidare napp där heller tyvärr.

Det gnagde i mig och i fredags så ringde jag upp en skrot som jag visste hade en rundnos ombyggd till truck. Har haft kontakt tidigare men han har inte velat sälja delar från den. Bara hela trucken men jag har inte velat dra hem en hel truck för det är så mycket ändrat vid ombygget till truck så det är inte mycket delar som går att använda. Motorn visserligen men har redan en FC motor i reserv. Men oavsett så gav jag han ett bud på listerna som han inte kunde neka till.

Blev ju dyrt för lite plåtbitar så var ju inte jättenöjd med det till en början men när jag under lördagskvällen, med ett öga på melodifestivalen och det andra på mina lister, hade polerat upp dom med autosol och då insett att det jag trodde var rost bara var gammal färg så ändrades läget. Dom var i ett fantastiskt fint skick för sin ålder. :D Kromet är intakt överallt. Fanns en liten buckla men inget att snacka om med tanke på åldern.

Dock hade jag inte insett att "slipsen" och det lilla Volvo emblemet satt skruvade. Var ju bökiga att få väck på skroten och nu måste jag ju plocka ner bilen här hemma också. Men med tanke på hur fina lister den ska få så är det ett arbete som jag nu gör med glädje.

Som vanligt så stötte jag dock på lite patrull. Listerna sitter ju med metall-clips. Bedrövliga att använda. Försökte både att plasta dom med krympslang och sätta gummigenomföringar i hålen men inget funkade särskilt bra. Det är ju superlätt att skrapa färgen i hålet ner till metallen med dessa clips och sedan kommer rosten krypandes efter ett antal år. Drygt skit. Men har hittat plastclips på biltema som med lite modifiering kanske kan göra jobbet som dessa metallclips egentligen skulle gjort. Blir test i kväll.

Dom fyra svängda listerna som sitter horisontellt på nosen går inte att svänga in tillräckligt för att följa nosens form sista lilla biten av nosen. Försöker jag kröka dom efter nosens form så kommer jag deformera dom. Så jag antar att listerna alltid har haft en liten springa sista två centimetrarna eller så. Någon som känner igen detta och kan konfirmera att det alltid varit så på dom?

Sedan undrar jag över det lilla Volvo emblemet ovanför "slipsen". Var bokstäverna målade ursprungligen? Någon som vet? På renoverade så ser man ju att de har blivit målade med varierande färger men hur var det då det begav sig?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Anders Ason » 11 mar 2019, 13:58

Roligt att följa din tråd.
    :D

ps man är inte tvungen att titta på mellot bara för att det ärt skattefinansierat.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stenhuggarn » 11 mar 2019, 14:41

Anders Ason skrev:Roligt att följa din tråd.
    :D

ps man är inte tvungen att titta på mellot bara för att det ärt skattefinansierat.

:lol: :lol: Nä, kanske inte men för att hålla nere antalet kommentarer i stil med "Du umgås ju bara med din lastbil" osv, ifrån resten av familjen, så kan närvaro i TV-soffan vid sådana tillfällen vara högst lämpligt. :D ...och det går ju att använda även sådan tid vettigt! :roll:

Tack!
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 11 mar 2019, 15:27

Tycker man ser nedanstående färgkombination ganska ofta. Är detta möjligen original-färgsättningen av emblemen?

färger.jpeg
färger.jpeg (349.1 KiB) Visad 14489 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 12 mar 2019, 08:37

Hann inte mera än att montera listerna på nosen i går kväll. Men clips:en ifrån Biltema gjorde jobbet efter lite anpassning. Fick även använda en nylonbricka bakom eftersom dessa clips var gjorda för lite större godstjocklek. Lite bök men det funkade.

Här kan ni se själva vilka fina lister det satt på trucken. :D

image1 (19).jpeg
image1 (19).jpeg (271.95 KiB) Visad 14443 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Per Thomson » 12 mar 2019, 09:28

Din bil kommer att bli så fin att den platsar bättre att ha i finrummet än på vägen :lol:
Skämt åsido, det är intressant att få följa din minutiösa renovering.
Beträffande bakgrundsfärgen för "slipsmärket" skulle jag satsa på röd utan att vara bergsäker.
Finns det ingen med här som kan kolla på sin Rundnos eller Viking :!: :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget