Volvo F88 290 prototyp?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav Bo Norvinge » 18 okt 2018, 09:25

Hittade en bild som jag vill reda ut.

Som synes en Volvo F88 290. Som de flesta vet en upptrimmad F88 för vänstertrafik då F89:an inte gick att bygga om till högerstyrning då den lutande 12-litersmotorn krävde för stor plats.

Vad som skiljer denna från "vanliga" F88 290 är stötfångaren med de beryktade (nästan) rektangulär strålkastarna som satt på bl.a Scania LB och Taunus. Liknande lösning användes av Terberg.
Även inspektionsluckan under grillen är mer avancerad än originalet i oförändrad storlek som bara vinklades ut mellan strålkastarna på sin vanliga plats.
Jean Christer känner inte till denna men säger sig känna igen färgsättningen från demobilarna. Folk från Volvo i Storbritannien känner inte heller till den versionen men gissar på Australien på grund av Trilexhjulen som inte behövdes i UK.

Personligen tror jag inte på Australien. Backspeglarna ser för europeiska ut och parkeringsljuset i nederkanten på hytten talar för Storbritannien.
Det verkar vara en prototyp men hade varit kul om saken blev bekräftad, eller dementerad.

Finns det någon här som sett denna version i något sammanhang. I någon bok eller liknande.

F88_290_VolvoHistoricalArcive.jpg
F88_290_VolvoHistoricalArcive.jpg (150.67 KiB) Visad 20824 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav kilowatt » 18 okt 2018, 12:34

Jag kom att tänka på Korea......
kilowatt
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 24 feb 2016, 08:17

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav herrstina- » 18 okt 2018, 17:43

Australien är det nog inte, av den enkla anledningen att just i det landet såldes högerstyrda G89.or med stor framgång.

När du rotar i detta kunde det vara kul om du kan få fram den egentliga orsaken till att man valde den här lösningen för GB när det uppenbarligen gick att sälja 89.or från fabrik i Australien. Det var inte själva motorn som inte fick plats utan växelstagen, jag bifogar bild på en australisk 89.a med gas och växelstag.

Stina.

IMG_9088[1].JPG
IMG_9088[1].JPG (366.76 KiB) Visad 20795 gånger


IMG_9087[1].JPG
IMG_9087[1].JPG (240.95 KiB) Visad 20795 gånger


g891[1].JPG
g891[1].JPG (200.62 KiB) Visad 20795 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav Bo Norvinge » 18 okt 2018, 20:17

Ja, det har du rätt i Stina.
Varför gick det att trycka i en TD120 i en till Australien?
Att det är en G kan ju inte heller ha med saken att göra.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav herrstina- » 18 okt 2018, 20:27

Redan då tillverkades bilarna för Australien i Brisbane som jag fattat det men det spelar ju ingen roll. Kunskapen borde ju gå att förmedla till Lunda utan större fördröjning. Om det är F eller G spelar ingen roll, motorns placering i förhållande till ram o hytt är samma i båda fallen.

En tanke är om dom inte ville erbjuda för starka maskiner för att kunna hålla marknadsandelar till F86 som var en storsäljare i GB. En annan orsak kan ha varit vikten eftersom GB då hade förhållandevis låga totalvikter.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav Bo Norvinge » 18 okt 2018, 22:00

Korea?
Berätta mer David!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav herrstina- » 18 okt 2018, 22:30

En intressant sak är att till Volvos TD120 motorer fanns det Jake Brake, om dom fanns redan på 89.ans tid eller kom först till F12 är jag däremot osäker på.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav Bo Norvinge » 31 okt 2018, 18:40

Har nu kollat krokarna.
Ingen på Volvo i England känner till den.
Däremot har Janne Jonsson på Volvo Lastvagnars Veteranklubb hört sig för.
Det kan helt enkelt röra sig om ett prototypexemplar byggt i samband med ett italien-projekt.
Då Italien på den tiden var rätt krångligt och hade en massa egna regler för sig tog Volvo fram en F88 för den marknaden. Projektet skrotades när F10 kom.
Antagligen är det en bil ur detta försöket. Italienarna körde högerstyrt och med Trilex vid den tiden.

Vad den egentliga anledningen till varför australiensarna kunde sitta på "fel" sida med TD120 på vänsterbenet har inte framkommit.
Men det finns flera som tror att det i själva verket var så att modellen/-erna över den brittiska storsäljaren F86 inte fick bli för bra, utan bara lite bättre.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav herrstina- » 31 okt 2018, 19:54

När du pratar med veteranerna på Volvo nästa gång så fråga varför man hade en tjockare grill och lucka på glänt på 290 hästaren. Det är svårt att hitta en rimlig förklaring på det.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav Bo Norvinge » 31 okt 2018, 20:30

Jag inbillar mig att det är för att det är en kraftigare kylare.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav herrstina- » 31 okt 2018, 20:45

Det är naturligtvis den första tanken, men kylaren sitter bakom frontplåten så den påverkar varken grillen eller frontluckan.
Dessutom ryms kylaren till 89.ans 320 hästar, då borde en kylare för 290 pållar också få plats. Något lurt är det...

Stina.

p950420470-3[1].jpg
p950420470-3[1].jpg (203.14 KiB) Visad 20619 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav Bo Norvinge » 31 okt 2018, 22:27

Kanske Volvo beställde ett parti för långa oljestickor?
:wink:
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav herrstina- » 01 nov 2018, 23:27

Så är det nog...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav StefanM » 02 nov 2018, 10:12

Behöver väl inte vara mer lurt än att man ville skilja ut just den modellen från andra med nå utseende attribut. Precis som man hade olika motorhuvar på 240 beroende på om det var en GL, GLT Ingen riktig funktion där heller.......
StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: Volvo F88 290 prototyp?

Inläggav herrstina- » 02 nov 2018, 12:10

Det skulle kunna förklara grillen, men knappast luckan. Jag tror inte ens Volvos designer anser att ett montage som ser ut som ett provisorium är något bra försäljningsargument...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster