Jo, brandbilen "Muller" är nog tyvärr mer eller mindre dödsdömd om du inte vill behålla och vårda den själv.
Inte ens "normala" lastbilar har någon större chans till överlevnad i museivärlden om de inte är alldeles unika.
Här är ett exempel
http://carlotta.malmo.se/carlotta-mmus/ ... ect/975073 var Henrik Hanssons Åkeri i Malmö skänkte en 1956-års Scania-Vabis LS71 (troligen med borttagen 3:e axel vid tillfället) med en tillhörande Olsson släpvagn till Malmö Museum 1970.
Tio år senare skickade museet hela ekipaget till skrot.
Jag tror också att en berömd 1939-års International är på väg mot ett liknande grymt öde. Det har antytts i lite olika sammanhang att så kanske blir fallet.
Internationalen är bl.a. beskriven här
viewtopic.php?f=27&t=1454&p=63944&hilit=carl+f#p63944Skall man få de här gamla fordonen med noll intresse i Sverige att få en andra chans att överleva så är det nog export som kanske bör övervägas.
Men brandbilar, i synnerhet sådana som man inte mer eller mindre enkelt kan bygga om till i olika sammanhang "användbar" lastbil, medför säkert ännu större svårigheter att locka eventuella spekulanter.
Om man inte vill skicka objekten till Stena Metall så återstår det nog för nuvarande ägare att fortsätta ta hand om fordonen själva om man har plats, tid och ork.
Delar, snarare än kompletta fordon, kommer säkert att behövas i framtiden. Så vill man plocka ned fordonet och lagra de vitala delarna på ett bra sätt, så kan man säkert över tid få mer betalt än man får för hela fordonet idag.
// Kjell N