Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav 30Fredrik » 20 mar 2018, 08:16

Undrar om dom var så här fint nya? Med beröm godkänt!! 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Kirkiz » 20 mar 2018, 09:21

30Fredrik skrev:Undrar om dom var så här fint nya? Med beröm godkänt!! 30 Fredrik.

Tack :) de va nog finare nya men helt klart godkänt. Blev ju inte sämre iallafall. Tack Sotarn :D
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 20 mar 2018, 22:27

Börjar ta sig med tanke på hur de såg ut innan. Tagit det bästa jah haft av reservdelarna. Men fick bli nya socklar som sagt, nya elkablar och nya skriv iallafall.

Lite dåliga förebilder
Bild
Bild
Bild

Efter
Bild
Bild
Bild
Bild

Återstår lite småfix och inpassning.

Till helgen åker jag äntligen och hämtar hem Sovhytten :) och får träffa en känd forummedlem:)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 20 mar 2018, 22:31

Bild

En bonusbiild skadar inte
:)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Bo Abrahamsson » 21 mar 2018, 00:29

Roligt att du använder spårskruv och inte stjärnskruv, skulle spårskruven ta slut så hör av dej här finns gott om både försänkt och kulligt huvud och även med släta huvud både mm. och unc.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav dragdjur » 22 mar 2018, 00:42

Lite om din radio. Du tänker dig två högtalare. Jag är inte övertygad om att det är en stereoradio. Därmed behövs endast en högtalare. Någon stereoeffekt får man ju ändå inte. Men om vi nu tänker oss att du skulle ha en stereoradio så är ett minimikrav att högtalarna är lika. Både till tekniska data och till storlek och utseende.
Sedan en annan sak. Frekvensbandet på FM (U) går bara upp till 104 MHz på din radio. Frekvensbandet i dagens apparater går upp till 108 MHz. På den här övre delen av frekvensbandet ligger oftast dom "små" fristående reklamfinansierade stationerna/kanalerna. Dom är oftast tämligen lokala. FM-bandet har av naturen ganska begränsad geografisk täckning.
Om vi nu tänker oss att du skulle ha en tidsenlig radio till din Titan, så är nog den Flensburg-radion ganska jämnårig med din lastbil. Men tekniken var något begränsad på den tiden. Så det blir vad du har i nuläget. Det annonseras ju om "retroradiomodeller" i vissa massmedia. Alltså radiomodeller som gör anspråk på att likna 60-talets apparater men med dagens teknik. Man kan väl kortfattat säga så här "att dom som designar dessa retromodeller levde inte på 60-talet så dom har aldrig sett det dom försöker sälja som någon kopia från 60-talet". För det är absolut inga kopior av någon 60-talsradio. Medan den du har är äkta, men något begränsad i teknik.
dragdjur

Inläggav Kirkiz » 22 mar 2018, 07:16

dragdjur skrev:Lite om din radio. Du tänker dig två högtalare. Jag är inte övertygad om att det är en stereoradio. Därmed behövs endast en högtalare. Någon stereoeffekt får man ju ändå inte. Men om vi nu tänker oss att du skulle ha en stereoradio så är ett minimikrav att högtalarna är lika. Både till tekniska data och till storlek och utseende.
Sedan en annan sak. Frekvensbandet på FM (U) går bara upp till 104 MHz på din radio. Frekvensbandet i dagens apparater går upp till 108 MHz. På den här övre delen av frekvensbandet ligger oftast dom "små" fristående reklamfinansierade stationerna/kanalerna. Dom är oftast tämligen lokala. FM-bandet har av naturen ganska begränsad geografisk täckning.
Om vi nu tänker oss att du skulle ha en tidsenlig radio till din Titan, så är nog den Flensburg-radion ganska jämnårig med din lastbil. Men tekniken var något begränsad på den tiden. Så det blir vad du har i nuläget. Det annonseras ju om "retroradiomodeller" i vissa massmedia. Alltså radiomodeller som gör anspråk på att likna 60-talets apparater men med dagens teknik. Man kan väl kortfattat säga så här "att dom som designar dessa retromodeller levde inte på 60-talet så dom har aldrig sett det dom försöker sälja som någon kopia från 60-talet". För det är absolut inga kopior av någon 60-talsradio. Medan den du har är äkta, men något begränsad i teknik.

Tack för din förklaring och kunskap :)

Nej asså de får bli en högtalare, är inte ute efter nån stereo effekt. Säger bara stereo om de heter radio i de gamla :)

Vill montera detta just för känslan.. Och att de ska fungera. Lastbilen kommer ändå ha raka rör så är rätt övertygad om att de överröstar den lilla radiohögtqlaren :shock: :D

Jo jag har sett dessa kopior de försöker sälja ut för att likna 60 tal och de är inte ens likt nån från de årtalet. Som du säger :)

Jag är inte ute efter teknik i detta läge. Ungefär som om jah skulle montera en Led ramp under kofångaren :lol:

Finns liksom inte på kartan än gång

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Per Thomson » 22 mar 2018, 22:24

Tänk vilken fin rapportering du tillför forumet med fina bilder dessutom! :D

Synd bara att det finns stor risk för att inga bilder kommer att synas framöver då de inte är uppladdade till detta forum. :cry:
Visst, det har ett nyhetsvärde nu, precis som bilder på FB har, men vill man efter något år gå tillbaks och följa upp ett projekt, då är det viktigt att bilderna finns kvar.
Om du sänder upp bilder via Iphone, prova att installera Firefox och att istället använda den när du laddar upp bilder. :idea:
Om mitt råd inte fungerar så bortse från detta inlägg och fortsätt som hitintills, vi är många som uppskattar din rapportering.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kirkiz » 24 mar 2018, 21:44

Haha den här dagen har gått full fart. Dags som sagt åh hämta hem Sovhytten. Började köra 06.00. Knappt en kotte ute.
Bild

Sen va de ca 4 timmars bilresa efter jag hämtat biltransportkärran.

På plats och fick mig en närmare inspektion på vad man köpt för plåtburk :)
Bild
Bild

Ingen rost här inte.. Hehe
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Täck pluggarna kvar i skruvhålen till backspeglar och handtag :)
Bild
Bild

Uttag för tank locket.
Bild

Taklucka.. Vilken lyx.. Hehe
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Nytt hytt fäste ingick tydligen vid leverans :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bästa biten på allihopa, OK lapp att hytten va godkänd.
Bild

Hemma och inkörd i väntan på prov montering.
Bild

Närmare 60 tals nybils känsla kommer jah nog inte.. :D

Passa även på och dregla lite över andra skapelser :)
Bild
Bild
Bild

Åh nu ska jag sova. Kom hem för 40 minuter sedan. Helt färdig.

Ha bra kväll :)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 24 mar 2018, 22:18

Per Thomson skrev:Tänk vilken fin rapportering du tillför forumet med fina bilder dessutom! :D

Synd bara att det finns stor risk för att inga bilder kommer att synas framöver då de inte är uppladdade till detta forum. :cry:
Visst, det har ett nyhetsvärde nu, precis som bilder på FB har, men vill man efter något år gå tillbaks och följa upp ett projekt, då är det viktigt att bilderna finns kvar.
Om du sänder upp bilder via Iphone, prova att installera Firefox och att istället använda den när du laddar upp bilder. :idea:
Om mitt råd inte fungerar så bortse från detta inlägg och fortsätt som hitintills, vi är många som uppskattar din rapportering.

Lugnt thomson :) sparar alla vbilder på hårddisken så skulle nån vilja ha bilder senare så går det att ordna :) då jah gör uppdatering på två forum så blir det enklast såhär istället för åh ladda upp samma bilder två gånger om fast med olika program :)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Noxcania » 25 mar 2018, 00:09

Fasen sicken najs hytt!!!
Kan du gott ha... ;)
Noxcania

Inläggav 30Fredrik » 25 mar 2018, 07:58

Ja det där ser ju verkligen lovande ut,till och med OK lappen från Umeverken, den måste du konservera och ha kvar i Hytten, ett Unikum!!! Ska bli skoj både för dej +oss andra att följa dina arbeten med hytten! Även jag har varit nere hos Reids upplag, där finns mycket skojigt att kolla på, undrar bara om Reid siktar på att bli 200år med så många objekt att ta hand om!! Lycka till, vi hörs!! 30Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Kirkiz » 25 mar 2018, 10:09

Noxcania skrev:Fasen sicken najs hytt!!!
Kan du gott ha... ;)

Ja:) jasså du tycker jag e värd den :lol:

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 25 mar 2018, 10:12

30Fredrik skrev:Ja det där ser ju verkligen lovande ut,till och med OK lappen från Umeverken, den måste du konservera och ha kvar i Hytten, ett Unikum!!! Ska bli skoj både för dej +oss andra att följa dina arbeten med hytten! Även jag har varit nere hos Reids upplag, där finns mycket skojigt att kolla på, undrar bara om Reid siktar på att bli 200år med så många objekt att ta hand om!! Lycka till, vi hörs!! 30Fredrik.

Klart jag sparar lappen :) bästa av hela alltihopa. Kommer försöka så gott jag kan.
.
Jo, men nu ska jag inte tala för honom. Men anledningen är väl att han gjort oss alla en tjänst. Han berättade för mig igår att varför de blivit så många. Är för att han vill inte att de ska gå på export. Utan kunna bevara här i Sverige :)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Reid Hulting » 25 mar 2018, 20:23

Nja, riktigt så sa jag väl inte. Snarare är det väl så att antalet bilar beror på hål i huvet och att jag gillat en del modeller. Men det är klart, att visst har jag bjudit lite extra ngn gång när någon bil varit på väg till kontinenten, eller att man lyckats övertyga säljaren att det vore roligare om bilen blir kvar i landet.

Reid.
Reid Hulting

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget