baklastaren skrev:Bengt Dahlberg skrev: Såg en sådan på en utställning på läroverkets i Sundsvall baksida sommaren 1953.
En bild från nämnda utställning på läroverksplan, dock från året därpå, 1954. P1900 var den stora nyheten.
https://digitaltmuseum.se/021016294266/ ... -i-centrumKlicka sedan på själva bilden för bästa upplösning.
/baklastaren
Vilken trevlig bild.
Den utställningen besökte jag. Sommarjobbade då på Ivar Petterssons bilverkstad som låg mitt emot läroverket. Bilen med öppen motorhuv var en Volvo Titan Turbo. Den sommaren inträffade en partiell solförmörkelse i Sundsvall. CocaCola-bilen, en L340, påminner om att den dagen enär jag då fick min första CocaCola. Den märkliga korken förvånade den som tidigare endast haft med rivkorkar att göra.
I övrigt såg jag för första gången ett treaxligt släp. Det var Br Rickardsson Arboga som visade det. Nämnas bör att då bestod ett vanligt timmerekipage av en tvåaxlig bil med kärra, vanligen gjord av bakänden från en äldre bil. Det kom att dröja några år innan jag ånyå såg ett annat treaxligt släp.Vidare fanns en Volvobuss målad i Norrlandskustens färger.
Dessutom fanns för första gången Scania-Vabis Regent med sin ovanliga drivaxelända att beskåda. Av Volvo P1900 har jag inget minne.
Även en Büssing lastbil med pannkaksmotor fanns med. Representanten talade om att även Büssing hade turbo att erbjuda med det rekommenderades inte.