Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 06 feb 2018, 18:46

30Fredrik skrev:Ja men där har du ju färgkombinationen,eller hur? Mobiloil hade jag glömt då vi hördes vid!! 30 Fredrik.

Jo visserligen :) skulle väl inte kanske lacka precis som bilden men färgkombinationen e ju vacker i sig :) men sen ska de ju kännas rätt även om kombinationen e snygg. Jag har ju tid åh fundera:)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 06 feb 2018, 21:44

Fick tips nu igen.. Är det samma regler med gammal vändskiva också att man inte får montera det utan dispens? Som den dispansen jag gjorde för mitt vbg 200 drag. Vid reg besiktningen. Nån som har nån koll?

Citerar personen i fråga.

*Jag gjorde i ordning en F88 får några år sedan. Renoverade en tidsenlig VBG vändskiva med tillhörande monteringsplatta. Det blev tvärstopp / 2or i bes. för att alla tunga fordon som förses med te.x vändskiva efter 2003 så måste både skivan och plattan uppfylla krav, ha typskylt med D och U-värden osv, gällde även "veteranare" så jag fick skaffa en modern Jost med platta. Skulle även finnas med ett installationprotokoll. Tror tyvärr inte reglerna ändrats men kolla för säkerhets skull. Bifogar även följande som finna att läsa på TSFS 2013:63. .......... 30 § Dragande fordon med totalvikt över 3 500 kg som den 1 maj 2003
eller senare förses med vändskivekoppling (klass G) ska ha
vändskivekoppling och monteringsplatta som är typgodkända och
installerade enligt
1. direktiv 94/20/EG (se 2 kap. 55 §), eller
2. ECE-reglemente 55, ändringsserie 01 (se 3 kap. 1 §).
Anordningarna får vara dimensionerade för lägre värden än de D- och Uvärden som fordonstillverkaren lämnar uppgift om. De lägsta av dessa
värden ska fastställas samt högsta tillåtna släpvagnsvikt.
Om vändskivekopplingen och eventuell monteringsplatta är monterad i
kombination med kulvändkrans, ska kulvändkransen förses med en
anordning som begränsar vridningen kring kopplingspunkten på < ± 20°, i dragfordonets färdriktning. Kulvändkransen ska inte anses som en del i
kopplingsanordningen.*

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav 30Fredrik » 06 feb 2018, 22:46

Jag monterade en 2 år gammal vändskiva efter att jag fått höra att det kunde bli problem med en gammal vändskiva. Inga problem med den 2 år gammla skivan vid regbesiktningen, men dom kollade på identifikationsplåtarna som satt på sidan av Jostskivan! Kolla om det går att få dispans för en gammal vändskiva,måste väl finnas nån på Trafikverket som kan svara på en sån sak!!
30Fredrik

Inläggav Kirkiz » 07 feb 2018, 13:09

30Fredrik skrev:Jag monterade en 2 år gammal vändskiva efter att jag fått höra att det kunde bli problem med en gammal vändskiva. Inga problem med den 2 år gammla skivan vid regbesiktningen, men dom kollade på identifikationsplåtarna som satt på sidan av Jostskivan! Kolla om det går att få dispans för en gammal vändskiva,måste väl finnas nån på Trafikverket som kan svara på en sån sak!!

Okej :) har ansökt om dispans nu för gammal vändskiva så får se va för svar jag får.

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Per Thomson » 07 feb 2018, 18:09

Kirkiz skrev:
Per Thomson skrev:Vilket fabrikat är det på vändskivan, GF?

Ja de är en GF :) tillverkad i Tyskland om det säger dig något :)

Jag trodde att de tillverkades i Schaffhausen Schweiz. De kanske hade tillverkning i Tyskland också. Jag lastade Trilexhjul hos dom, mottagare var Volvo.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kirkiz » 07 feb 2018, 19:05

Per Thomson skrev:
Kirkiz skrev:
Per Thomson skrev:Vilket fabrikat är det på vändskivan, GF?

Ja de är en GF :) tillverkad i Tyskland om det säger dig något :)

Jag trodde att de tillverkades i Schaffhausen Schweiz. De kanske hade tillverkning i Tyskland också. Jag lastade Trilexhjul hos dom, mottagare var Volvo.

Okej intressant :) då tillverkades de nog i Schweiz som du säger. Va det vanligt märke på 60 talet? Om Volvo hade det som standard skiva.
Bild

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Per Thomson » 07 feb 2018, 19:56

GF vändskivorna kanske inte var lika vanliga som Jost, men de var heller inte ovanliga (60-tal), hur det blev senare har nog Stina bättre koll på. Det sades att GF skivorna gav bättre komfort för de hade en lagring som bromsade nick-tendenserna.
Skivorna hade inget samband med Volvo utan det var åkaren tillsammans med återförsäljaren som bestämde hur påbyggnaden skulle vara.

De hjul jag lastade hos GF för Volvo var avsedda för exportchassier. I många länder föredrog man ekerhjul.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 07 feb 2018, 23:08

Det där med kulvändkrans är ju ointressant i ditt fall, dessutom är begränsningarna endast tillämpligt för dolly.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 07 feb 2018, 23:16

JOST och GF var nog dominanterna på 60-70-talen, senare tog JOST kommandot och är en jättekoncern idag och äger bla. Rockinger.

Jag tror att resterna av GF.s produktion för tunga fordon ingår i SAF-koncernen idag.

När det gäller just vändskivor är JOST dominerande idag.

Det har funnits en del alternativ genom åren som , Dayton, VBG och några till, men dom har aldrig lyckats i Europa.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Bo Norvinge » 08 feb 2018, 00:08

Tror även det finns en och annan (men inte fler) av USA-fabrikatet Fontaine i landet också.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Per Thomson » 08 feb 2018, 13:30

Efter det att jag slutat som åkare vikarierade jag för en åkare känd under aliasnamnet "Turisten" en vecka under sommaren 1970. Turisten hade en LB110 med långboggitrailer och dragbilen hade en luftfjädrad SAF vändskiva. Den idén blev aldrig någon hit, det uppstod konflikt mellan bilens nickning (pitching) och vändskivans fjädring (interferens).

Det var förresten Turisten som blev av med både en bil och förare på väg till Afganistan, en gammal S-V LS75:a inköpt enkom för den resan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kirkiz » 15 feb 2018, 17:29

Jaaaaa:) överlycklig människa nu.. jag fick dispans för montera gammal vändskiva. De ringde idag från transport styrelsen och meddela. Jätte trevlig kille som visste precis va de handla om och va inga problem alls. Dock får jah bara dra tank trailern :)

Får hem brev på posten i veckan. Han ville bara veta lite uppgifter om tank trailern då den ej va inregisterad. Så han behövde märke och chassi nummer :)

Så nu har jag dispans både för vbg 200 drag och gammal vändskiva, Om man nu skulle vilja montera på vgb drag nån gång framöver.

Sparar ju också 15-20 papp för slipper köpa in en nyare jost beg skiva som ska hålla dagens krav som ansökningen om dispansen gäller

Ha en bra kväll :)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav 30Fredrik » 15 feb 2018, 18:11

Ja då skulle jag åxå köpen en Trisslott nu när du har lite flyt!! Bara att gratulera, ibland har man tur med myndigheterna!!!
30Fredrik

Inläggav Kirkiz » 15 feb 2018, 18:20

30Fredrik skrev:Ja då skulle jag åxå köpen en Trisslott nu när du har lite flyt!! Bara att gratulera, ibland har man tur med myndigheterna!!!

Haha kan du göra. Ja flytt har ja:) tror farsan e med nånstans och påverkar detta uppifrån. Detta ska bara igenom :)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Noxcania » 15 feb 2018, 23:32

Fasicken va najs!!!
(Inte bara jag som har de hyvens me å fått tillverkat & satt fast ny vxlådsbalk på Studebakern dårå!)
Noxcania

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget