Moderator: Anders Ason
Kjell T skrev:Väntar med spänning på resultatet. Min första närmare kontakt med tankbilar var med de tankbilar som levererade bränsle till macken där jag hade mitt första sommarjobb som 14-åring, strax innan jag fyllde 15. Det var 1966, och mycket har ändrats inom branschen sedan dess.
Kjell T skrev:Det var en Kesoil mack invid riksväg 8 i Långåmjnne, Malax. Det blev fortsättning på jobbet under helgerna åren 1968 till 1971.
Per Thomson skrev:Vilket fabrikat är det på vändskivan, GF?
Per Thomson skrev:Ett tankbilsminne som tilltalade mig mycket var Mobiloil, ljusrött nästan orange och vitt, kanske även lite blå markeringar, när det levererade till den nyöppnade macken inhyst i Alvar Alto komplexet i Avesta. Tid, kanske 1959/60.
Mobiloil-mackar fick nog ingen större spridning i Sverige. Kanske någon hittar en bild på ett sådant ekipage, naturligtvis en Titan med trailer.
Kirkiz skrev:Per Thomson skrev:Ett tankbilsminne som tilltalade mig mycket var Mobiloil, ljusrött nästan orange och vitt, kanske även lite blå markeringar, när det levererade till den nyöppnade macken inhyst i Alvar Alto komplexet i Avesta. Tid, kanske 1959/60.
Mobiloil-mackar fick nog ingen större spridning i Sverige. Kanske någon hittar en bild på ett sådant ekipage, naturligtvis en Titan med trailer.
Jag kom ihåg enbart mobil, men det måste vara mobiloil med?
Kan googla och se om jag hittar något.
gjutarleif skrev:Hej.
Ett tips Kirkiz: Komplettera, (svetsa fast), dina fina fotsteg med en remsa sträckmetall så slipper du halka när du klättrar på dom. Synd att de redan är lackade.
mvh//gjutarleif.
S-V L44 skrev:Ekipagen var troligen lackade olika i olika länder.
Så kunde en Mobilgas-tankbil se ut i Sverige 1955.
// Kjell N
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst