av S-V L44 » 19 nov 2015, 11:39
Ett mycket intressant foto.
Den runda ”dörrloggan” som finns på Volvo LV90:an(eller om det är en sent tillverkad LV80 eller möjligen LV180? – bilen ser i alla fall ut att ha sex hjulmuttrar) ser närmast ut som om den suttit på en bil som varit ansluten till en lastbilscentral under 1950-60-talet, men eftersom fotot är taget 1944 kan det ju naturligtvis inte vara så.
För mig ter det sig ganska osannolikt att en åkarbil hade en så här pass ”kostsamt” utformad dörrlogga redan under brinnande krig 1944 med de ekonomiska uppoffringar som världskriget innebar.
De svenska räjongbestämmelserna gjorde väl också att de allra flesta åkarna inte behövde exponera sina firmanamn (åtminstone inte utanför storstäderna) eftersom bilarna ändå gick lokalt och därmed blev igenkända av allmänheten i alla fall.
Jag har inte sett någon liknande "logga" på någon annan åkarbil vid den här tiden om man betraktar ”autentiska” bilder från 1930- och 1940-talet.
Texterna på åkarbilar var generellt sett ganska enkelt utformade, men vissa variationer föreligger i viss mån beroende på var i landet man befinner sig.
Hyttdörrar (precis som på bilden) och flakets lämmar utgjorde främsta exponeringsplats för åkeriets namn. I Mellansverige var det inte ovanligt att man skrev firmanamnet på torpedväggarna eller t.o.m uppe på motorhuven. En sådan placering av åkeriets namn förekommer ytterst sällan i södra delen av landet.
Däremot var det inte ovanligt att företag, i synnerhet större, hade lite mer ”påkostade” utformningar av sina firmanamn på sina lastbilar.
Eftersom en bogsering av ett flygplan inte kunde ske några längre sträckor på det sätt som bilden visar, så skulle jag vilja föreslå att ”Matave” försöker kolla upp vilka betydande företag (kanske även större lantbruk/gård/gods) som funnits i området var händelsen inträffade eller möjligen dithän flygplanet bogserades.
Men varför företogs inte bortforslandet av flygplanet med något militärt fordon?
Kan det vara så att lastbilen blivit inlöst av militären (från någon annan del av ön, eller kanske från fastlandet) men inte hunnit målas om?
Ytterligare en tanke kring bilden. Jag antar att bilen är försedd med gengasaggregat. Sannolikt är det pannan som skymtar genom bakfönstret, men åkarbilar brukade ha plats för bränslet (t.ex. ved, kol, briketter, etc.) på hyttaket för att inte behöva ta än mer av det tillgängliga lastutrymmet än vad pannan behövde. Av någon anledning ser man ”bränsleförråd” på bilarna (oftast i form av enkla takplattformar) i betydligt mindre omfattning på företagsbilar än på åkarbilar.
// Kjell N