Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Eddie skrev:Jag jobbade i en åkeri verkstad som hade Scania axlar på dom flesta 70-tals släpen, men där var många BPW och några Volvo och DN också.
Då vi skrotade två släpar av 1975 års modell med Ystad-skåp (dom blev lager på en industri), då behöll vi axlarna som vi räknade ut hade rullat ca 350 000 mil. Vi ersatte axlarna på två andra släpar med Volvo (som inte var en särskilt lysande konstruktion) respektive slitna BPW axlar. Sedan rullade dom i ett antal år innan åkeriet såldes.
Scania axlarna var överlägsna i hållbarhet och kvalite, men mer tungjobbade och dyrare i delar än BPW.
Nav och lager var överdimensionerade, vilket gjorde att man kunde dra ut på service intervallerna.
BPW har/hade rätt klena lager och nav, vilket gjorde att man fick byta nav och lager oftare än på Scania, där man i princip aldrig behövde byta nav.
Nockaxlarna med lagringar var/är på BPW något man får var väldigt nöjd om dom klarar 100 000 mil. Felet är att fettet vid smörjning går lika lätt in på bromsbanden som ut på utsidan. Där finns bara några o-ringar som ska täta. Nockaxlarna slits dessutom upp, medan bussningen slits obetydligt. På Scania är det packboxar som effektivt hindrar fettet att nå bromsbanden och nockaxlar behöver "aldrig" bytas (jag har bytt en som blev sliten i splinsen vid bromsnyckeln).
Scania axlarna är uppbyggda med samma broms komponenter som bilarnas drivaxlar. Det är en anledning till att dom har slutat marknadsföras eftersom det i mitten på 80-talet blev större efterfrågan på axlar till t.ex. 19.5 tums hjul.
Men Scania kom på 80-talet med en 9 tons axel för "supersingel", men den var inte alls lika överdimensionerad som sina föregångare. Där var/är det inte helt ovanligt med lager och nav haveri.
Axlarna går nog fortfarande att köpa, det är trots allt samma som boggieaxlarna på luftfjädrade 6x2. Men dom marknadsförs inte längre som släpvagnsaxlar.
Reid Hulting skrev:Jag måste rätta mig, förvirrad som man ibland blir bland alla modellbeteckningar. Forss-vagnen som jag nyligen sålde skall inte gå bakom en LS71:a. Den skall användas bakefter en mycket fint renoverad LBS76:a.
Reid.
Återgå till Släp- och påhängsvagnar
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 0 gäster