Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
ankarback skrev:...
Kanske en dum fråga men vad är en bärlina? Fattar jag det rätt att man drog rep och kedjor på utsidan eller under lämmarna när man spände fast?
...
Lastbilen på bilden ser även ut att ha genomgående lastöglor i hörnen på flaket på samma sätt som en modern bil. På 112an kan man alltså sticka igenom öglor vid behov eller hur fungerar det?
Min bil har ett brädflak med en fastsvetsad plåt ovanpå. Det finns inga genomgående hål. Detta är nog gjort efteråt för att kunna köra grus och i så fall har man kanske byggt över dom lastsäkringspunkter som fanns? När jag köpte bilen spände förra ägaren fast kranskopan i krokarna till kapellinorna på flakkanten. Jag tyckte det satt lite halvbra men det fick vara för jag kom inte på något bättre sätt.
Anders Ason skrev:ankarback skrev:...
Kanske en dum fråga men vad är en bärlina? Fattar jag det rätt att man drog rep och kedjor på utsidan eller under lämmarna när man spände fast?
...
Lastbilen på bilden ser även ut att ha genomgående lastöglor i hörnen på flaket på samma sätt som en modern bil. På 112an kan man alltså sticka igenom öglor vid behov eller hur fungerar det?
Min bil har ett brädflak med en fastsvetsad plåt ovanpå. Det finns inga genomgående hål. Detta är nog gjort efteråt för att kunna köra grus och i så fall har man kanske byggt över dom lastsäkringspunkter som fanns? När jag köpte bilen spände förra ägaren fast kranskopan i krokarna till kapellinorna på flakkanten. Jag tyckte det satt lite halvbra men det fick vara för jag kom inte på något bättre sätt.Bärlina var något som jag högg till med från byggen vilket kanske var fel, men menar naturligtvis den stålprofil som löper runt flakkanten.
Förstår nog inte riktigt vad du menar med hörnen?
På fars bil sattes det i korta rör med lock när det kördes grus så inget spill från stöttornas hål där. Stöttorna vars längd var väl kanske 180 eller något sådant användes ofta då det kördes meterved på kvällar och helger. Det var sådana körningar vi levde av, de ordinarie på dagarna betalade bilen på sk postväxlar - en form av avbetalning. Även på min LBS85, -73 fanns hål för stöttor, men i mitten. Den hade också gott om repkrokar under kanten.
Malte. E skrev:Jag har efteråt funderat om ett komplement: "Var det inte en fördel om lasset föll av ?" Vad jag menar var att troligen ytterligt få av trettiotalets bärgningsbilar hade väl skuggan av en chans att få upp ett sådant lass på vägen igen utan att det lossades ? Nu, som så ofta, det är för sent att fråga !
Malte E.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster