Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav herrstina- » 31 jul 2017, 09:06

Thomas Almen skrev:Du bör ju veta det Stina, om dragbalkarna hade typskyltar innan klassningsskyltarna dök upp? Jag har ett svagt minne av det.

Det har jag inte koll på, jag är snart lika gammal som dig, alltså sviktar minnet ibland... Dragbalken jag monterade på bärgaren är inte dagsfärsk och på den sitter det en typplåt som berättar vad olika typer av släpvagnar får väga, men det finns inget tillverkningsdatum på plåten. Jag kommer inte heller ihåg när klassningsskyltarna med bokstavskombinationer kom.

I vilket fall som helst hade jag tagit med mig dispensen och den info jag har och åkt och pratat med folket på den besiktningsstation som är aktuell, det borde spara en del bekymmer.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kirkiz » 31 jul 2017, 11:13

herrstina- skrev:
Thomas Almen skrev:Du bör ju veta det Stina, om dragbalkarna hade typskyltar innan klassningsskyltarna dök upp? Jag har ett svagt minne av det.

Det har jag inte koll på, jag är snart lika gammal som dig, alltså sviktar minnet ibland... Dragbalken jag monterade på bärgaren är inte dagsfärsk och på den sitter det en typplåt som berättar vad olika typer av släpvagnar får väga, men det finns inget tillverkningsdatum på plåten. Jag kommer inte heller ihåg när klassningsskyltarna med bokstavskombinationer kom.

I vilket fall som helst hade jag tagit med mig dispensen och den info jag har och åkt och pratat med folket på den besiktningsstation som är aktuell, det borde spara en del bekymmer.

Stina.

Tanken slog mig också.. Så får nog göra så jag vet säkert sen när de gäller.
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 31 jul 2017, 11:15

Tidig julafton i år :)
DSC_0371.JPG
DSC_0371.JPG (99.2 KiB) Visad 20344 gånger

DSC_0370.JPG
DSC_0370.JPG (105.89 KiB) Visad 20344 gånger

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 06 aug 2017, 23:10

Dags för en uppdatering..kom nyss hem efter ett 10 timmars helvete men det blev jävligt bra om jag får säga det själv :D

givetsvis så tar allt dubbelt så långt tid i vanlig ordning..tänkte jag skúlle hinna med och montera kylare och fylla på med ny glykol etc...men icke! har hållt på hela dagen med och byta motorvaggan...detta va första och sista gången!! aldrig mer säger ja! vilket jävla härk! trångt och jävligt och gud vet vad

först ´gjorde jag rent donatorvaggan som jag fixat:) tog nån timme! men ren blev den
Bild

denna hade också mycket bättre motorkuddar än mina torra fanskap till löv...
Bild

bättre beg vs helt slut helvete!
Bild

massa brister på den gamla :lol: sne och vind åt alla håll och kanter
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

sen inpassning av den bättre beg:) samt slutresultat, givetvis fick jag slut på nya bult ..köpte givetvis för få...men löser det i veckan:) körde med låsmuttrar nu istället och m16 bultar..passar perfekt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Lagt på Hagmans stålprimer, good shit...har kört med det förut på personbilar vid rostlagning..rosten har inte ens chans!

på tal om annat...köpte nya säkringshållare på biltema..min emot min förvåna så passa de tamefan bolt on:) behöver inga nya hål. Klockrent! Så nu vet ni det :D sen får man väl ta att det står biltema på de :lol:
Bild
Bild
Bild

Nu får ni säga va ni vill gubba...men jag kommer sova gott inatt med gott samvete :D

Ha det!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav 30Fredrik » 07 aug 2017, 08:25

Bra meckat, Grabben!!! Blev säkert bättre efter din handpåläggning än när den lämnade GBG?? Som vanligt 1 steg framåt och 2 steg bakåt!! Bra jobbat, never give up!!!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Kirkiz » 07 aug 2017, 10:05

30Fredrik skrev:Bra meckat, Grabben!!! Blev säkert bättre efter din handpåläggning än när den lämnade GBG?? Som vanligt 1 steg framåt och 2 steg bakåt!! Bra jobbat, never give up!!!!! MVH. 30 Fredrik.

tack fredrik:) nja det vette fan om det blev..men finns ju bättre rostskyddsmedel idag än på 60 talet..låsmuttrar vet inte heller om det fanns på 60 talet :D som också är en bra uppfining. Men det så fan möe bättre än innan.. dessutom kan jag vara lugn i och med att jag har vetskapen att motorn inte framlar ner i backen :roll: :lol:

Nej jag ger inte upp..men det va ett jävla byte! först när vi skulle plocka den ifrån vikingen som reservvaggan satt..den va ju nitad! så fick vi använda skärbrännare och 20 helvetes jävlar innan den lossna.. min dock va bultat..så misstänker att de bytt motor på min under sitt tidagare liv..kan ju bara bytt vaggan med va vet jag..men sen få loss min som va bultat va inte världens lättanste heller..fick ta loss fjäderbensfästena för att få loss skiten! den som kom på den iden på volvo va nog inte 10a i hjärnforskning vid eventuella byten i framtiden! eller så har de inte tänkt att man ska behöva byta den :lol:

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav ankarback » 07 aug 2017, 15:33

Bra jobbat! Ser riktigt snyggt ut! Tackar för tipset om rostskyddsprimern. Har aldrig hittat någon sort som jag tycker är riktigt bra så denna måste testas.
Vissa saker verkar inte meningen att man ska byta, speciellt på nyare bilar. Av erfarenhet har jag kommit fram till att det alltid går fortare att ta bort saker som sitter i vägen än att försöka meka där det är trångt. Dessutom slipper man avslagna knogar och blåmärken :lol:
Sjysst med säkringshållarna! Ibland passar det direkt.

/Johan
ankarback

Inläggav Kirkiz » 07 aug 2017, 17:21

ankarback skrev:Bra jobbat! Ser riktigt snyggt ut! Tackar för tipset om rostskyddsprimern. Har aldrig hittat någon sort som jag tycker är riktigt bra så denna måste testas.
Vissa saker verkar inte meningen att man ska byta, speciellt på nyare bilar. Av erfarenhet har jag kommit fram till att det alltid går fortare att ta bort saker som sitter i vägen än att försöka meka där det är trångt. Dessutom slipper man avslagna knogar och blåmärken :lol:
Sjysst med säkringshållarna! Ibland passar det direkt.

/Johan

här har du en länk på vilket jag menar, är en grundfärg inklusive rostskydd. Sen kan du alltid lägga på extra skydd om du´vill innan riktiga grunden! lägger på denna först på plåtrena ytor:)
http://alftabilfarg.se/index.php?route= ... uct_id=159

den e kanon. Lite dyr dock men man får va man betalar för:)

tack förresten :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav ankarback » 07 aug 2017, 21:29

Tackar för länken! Epoxyfärg är riktigt bra.

/Johan
ankarback

Inläggav Kirkiz » 21 aug 2017, 09:58

nu så...efter lite vila och stadig morgonkaffe så kan vi köra en uppdate..

nu blir det mycket skruva i 3 veckor framöver...då jag gick på semester precis.

Skulle ut igår en sväng..börja först med att jag försov mig med ca 4 timmar så kom inte ut först förrän till lunch..

Planen idag va att lyfta av hytten..tog bara halva dagen och en bra bit inpå natten´..men skam den som ger sig.

Först för att kunna köra ut lastbilen igen så va jag tvungen och montera tillbaka kylaren..satte ditt det bättre kylet jag skaffa dit med nya slangklämmor osv...börjar dra i glykol/vatten och inser rätt fort att de bättre beg kylet läcker! (JÄVLA SKIT) tänker jag lite snabbt...dels för att de krångla och för att han som jag köpte det av sa att de va helt. Jävla idiot!

så va bara att montera tillbaka mitt gamla kyl...det va ialafall tätt:)
Bild
Bild

här e pisset som läcker..går säkert att renovera om man vill..då det e bra skick förövrigt
Bild

kylaren har fått sig ett eget täcke:) rolig finess...
Bild

körde ut lastbilen och börja demontera...tog port plåten i mitten först
Bild

eftersom hytt och torped e två olika delar så insåg jag rätt snart att de har bytt golv nån gång..och svetsat ihop hytt och torped.. när de ska vara bultat istället..dessutom hade de bara lagt en plåt rätt över det dåliga golvet..ska bli intressant senare och öppna upp plåten och se va de gjort:)
Bild

fick kapa upp plåten så jag kunde dela på det
Bild

sen sitter det 8-9 tal bult runt om mellan torped och hytt..och vips:)
Bild

sen fick en gammal hederlig baklastare rycka in...vi testa först och lyfta mellan dörrarna men det gick inte för spelet mellan hytt och kran va för lite, så instrumentbrädan och ratten tog emot..så vi satte det i bakkant istället så vi fick lutning på hytten! va lite orolig i början..men en rejäl stolpen och stroppar så gick det kalas och hytten klara sig:)
Bild

cabbe med kran:) torpedväggen är lös också men har inte skruvat isär alla slangar,reglage osv som behövs..men det blir det nästa gång..
Bild
Bild

listen som sitter mellan torped och hytt va av bästa kvalite:)
Bild

hytt inkörd i garaget på en pall och väntar på jobb
Bild
Bild

nu hitta jag felet varför inte tankmätaren fungera:P
Bild

lite mer bilder på kran:)
Bild
Bild

dags för städning igen...men det får vi ta senare!:)
Bild

mer än såhär hann jag inte.

nästa steg blir att lyfta av torpeden..sen se om jag kan få tag på någon eller något sett hyra en varmvattenstvätt.. kran och motor får sitta kvar. Kranen och ramen ska lackeras i likadan färg .

ha det!
Senast redigerad av Kirkiz 22 aug 2017, 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav 30Fredrik » 21 aug 2017, 18:15

Bra jobbat! Intressant att följa ditt slit, men du är snart på upploppet, så kör hårt! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Kirkiz » 22 aug 2017, 14:42

30Fredrik skrev:Bra jobbat! Intressant att följa ditt slit, men du är snart på upploppet, så kör hårt! MVH. 30 Fredrik.

tack:) nja långt kvar till upploppet:) men det går framåt ialafall:) Med vänlig hälsning kristoffer

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 22 aug 2017, 18:33

En litet PS bara:) har nu ändra namnet från framstam till Torped istället :D va väl fortfarande nyvaken eller nåt...åh jag ska vara lastbilschaufför! skäms på mig :roll: tackar per thomson för han väckte mig te liv :lol:

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Noxcania » 22 aug 2017, 22:39

Att retas me å kalla saker fel kan va kul, tex om man har båt men folk inte vet de & en s.k. "riktig seglar-karl!!!" e i vimlet & man låter ord slippa ur en som tex. "snøren", "staket" (de e roligast!) & "golv"... :)
Noxcania

Inläggav Per Thomson » 23 aug 2017, 21:04

Noxcania skrev:Att retas me å kalla saker fel kan va kul, tex om man har båt men folk inte vet de & en s.k. "riktig seglar-karl!!!" e i vimlet & man låter ord slippa ur en som tex. "snøren", "staket" (de e roligast!) & "golv"... :)

eller i lastbilskretsar skriva lemmar i stället för lämmar, den förstnämnda stavningen avser ju kroppsdelar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget