Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 30 jul 2017, 19:27

Thomas Almen skrev:Kan tänka mig att det var standard vid den tidpunkten.

då borde det inte funnit 61 då på lastbilar utan kom mer 63/64?
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 30 jul 2017, 19:29

Scania hade det väl åtminstone fr.o.m 75:an, och den kom-58. Volvo var på den tiden generösare med extrautrustning så jag tror nog det fanns även på dom från sent 50-tal.
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 30 jul 2017, 19:37

Thomas Almen skrev:Scania hade det väl åtminstone fr.o.m 75:an, och den kom-58. Volvo var på den tiden generösare med extrautrustning så jag tror nog det fanns även på dom från sent 50-tal.

okej så pass:) tack för informationen, kanske folk´valde bort det då när den leverandes, för har bara sett de på vissa och några andra inte alls:) men då tänkte jag isåfall montera det! :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 30 jul 2017, 19:53

sen återkommande till en annan fråga! har kollat lite på andra bilar ,både titan och n86

dragbalk ihopsvetsat med gavelsatsen, såhär kunde jag tänka mig och göra. åh de är dessutom bultade med 4 bult på varje sida. åh då behöver jag ju inte förlänga ramen baktill för bilderna talar som nedanstående gjort så har de lika lång ramslut som jag? på ett ungefär

nån som eventuellt sitter inne på en sån dragbalk och gavelsats ihopsvetsat? draget har jag ju redan. Men e jag helt ute och cycklar? detta borde ju kunna gå att göra :D
Bild
Bild
Bild
Bild

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 30 jul 2017, 20:26

sen angående lackfrågan ...jag gillar ju klara färger. åh skulle jag ha ett åkeri själv så skulle jag nog välja bland röd,svart,vit nyans! då de e färger jag gillar..Har väldigt svårt för mörka färger förutom svart, typ grön,blå osv!

bifogar lite bilder på hur jag tänker just nu..dessa färger ..fast fördelningen e ju inte helt rätt
Bild
Bild

sen om jag mot fördmodan skull köra svart och vit..isåfall byta ut de röda emot svart. Vet inte heller hur det skulle bli..vågat kanske? detta e närmaste bilden jag hitta i den kombinationen..dock har han lackat helt fel enligt mig:)
Bild

sen sista eventuellt som jag kan tänka mig lacka är i ASG färger, de tilltalar mig också då det inspererar svenska flaggan bland annat:)
Bild
Bild
Bild

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 30 jul 2017, 20:34

Äldre dragbalkar var nog helsvetsade som jag minns. Vet inte om det går göra med en "byggsats".
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 30 jul 2017, 20:43

Thomas Almen skrev:Äldre dragbalkar var nog helsvetsade som jag minns. Vet inte om det går göra med en "byggsats".

ja svetsade ihop med gavelsats, sedan bultat i ramen! tänkte mest om nån satt inne på en sådan dragbalk färdig! går säkert och bygga en själv av den dragbalken jag har men den e ju inte likadan som enligt bilderna:) då den dragbalken jag har ska bultas. Hade nästan varit bättre om nån hade en sådan liggandes istället..men sen vet jag dock inte om det går åh få tag på :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 30 jul 2017, 20:57

Det kan jag ha. Men måste kolla om jag behöver den innan jag bestämmer mig.
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 30 jul 2017, 21:12

Thomas Almen skrev:Det kan jag ha. Men måste kolla om jag behöver den innan jag bestämmer mig.

Så trevligt thomas :D jadå självklart ,behöver du den själv så behåller du den:) annars kan jag köpa den av dig när du bestämt dig :wink:

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav herrstina- » 30 jul 2017, 22:18

Bygga en egen dragbalk ska du inte göra, där går gränsen för kreativitet. Den där balken får ta betydligt mer stryk än du kan föreställa dig, framförallt om det är fråga om en kärra som ska hänga i kroken.

Är bilen besiktigad med drag ska du se till att få tag i delar som är någorlunda tidstypiska och köra på det gamla godkännandet. Ska du göra en ny registreringskoppling för draget börjar det bli aningen komplicerat.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kirkiz » 30 jul 2017, 22:43

herrstina- skrev:Bygga en egen dragbalk ska du inte göra, där går gränsen för kreativitet. Den där balken får ta betydligt mer stryk än du kan föreställa dig, framförallt om det är fråga om en kärra som ska hänga i kroken.

Är bilen besiktigad med drag ska du se till att få tag i delar som är någorlunda tidstypiska och köra på det gamla godkännandet. Ska du göra en ny registreringskoppling för draget börjar det bli aningen komplicerat.

Stina.

nej alltså ..tanken e alltså att hitta en tidstypiskt dragbalk som ovanstående har gjort och använda en sådan inför besiktning.Reg besiktning alltså. Då jag fått dispansen att montera ett gammalt drag. Men frågan e ju om jag kan använda en gammal eller tidtypiskt dragbalk från ovanstående bilder och sedan regbes med detta. Thomas almen hade en sådan dragbalk liggades som va svetsad ihop med gavelsatsen.. Sen enligt dispansen så står det ju att volvo L495 har försetts med dragbalk och vbg koppling 200 får godkännas vid regbes trots hinder av kaptiel ...osv! (Men står inte vilken typ typ av dragbalk som ska monteras) Enda kravet är att besiktningsmannen ska registera max tillåtna släpvagnsvikt. Då undrar ju jag om han baserar det på draget eller dragbalken. För rent teoretiskt sätt borde det gå.. monterar jag en sådan svetsad dragbalk ihop med gavelsatsen som sedan är bultad i ramen, och sedan på med vbg 200 draget, så borde det gå igenom regbes? för mitt vbg 200 drag har ju typskylten kvar. Dock vet jag inte om dragbalken som e svetsad har det? om det fanns på den tiden. Thomas skulle kolla upp detta! :D

(den dragbalken jag har ska bultas fast íhop med gavelsatsen,så misstänker att det är en nyare dragbalk nämligen)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Noxcania » 30 jul 2017, 23:21

Om målning... bild 2, vitt skåp & vinterbild e ju DUNDER!!!
Jag diggar inte kritvitt men... Californiavit e snyggare... ;)
Noxcania

Inläggav Kirkiz » 31 jul 2017, 08:03

Noxcania skrev:Om målning... bild 2, vitt skåp & vinterbild e ju DUNDER!!!
Jag diggar inte kritvitt men... Californiavit e snyggare... ;)

Morgon:) haha, skåpet syns ju knappt:)

ja en tanke jag fick nu är ju isåfall och köra amazon röda färgen och blandning med californiavit? vet dock inte vilken nyans du menar av californiavit.alla har ju gjort olika:)
Bild
Bild
Bild

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 31 jul 2017, 08:17

Du bör ju veta det Stina, om dragbalkarna hade typskyltar innan klassningsskyltarna dök upp? Jag har ett svagt minne av det.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 31 jul 2017, 08:56

I flera trådar har vi diskuterat regbesiktning i samband med dragmontering, bl a i den här
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=91

I mitt fall då bilen ursprungligen hade haft en Simson som ej fanns med då jag fick tag i bilen och önskade montera en VBG200:
Intyg för godkänd släpvagnsvikt fick jag be Scania att ställa ut. Jag angav önskad vikt till 26 ton vilket inte var något problem för Scania
För dragbalken som funnits på bilen sedan den var ny krävdes ändå ett hållfasthetsintyg, som tur var fick jag med tillverkarens hjälp fram intyg från Statens Provningsanstalt som det hette förr.
Så var det till sist besiktningsingenjörens egen bedömning.

Dragbalkarna var alltid svetsade förr. I ditt fall, mest roligt att det är en VBG och VBG borde kunna hjälpa dig med ett intyg. Om det mot förmodan skulle vara en Simson så har jag intyg från SP som du skulle kunna få kopior på.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget