Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Noxcania » 13 jul 2017, 10:17

Blir ju pärfa, bara man lägger plåten kant-i-kant så kan plasten va tycker jag, brukar låta svetsarna synas ibland & när folk gnäller säger jag att dom kan betala mej så e bilen deras & då kan dom kråma allt om dom vill, bilen e gammal & de kan få synas, jag skäms ändå inte - så dålig smak har jag!... :)
Noxcania

Inläggav Kirkiz » 13 jul 2017, 18:50

ankarback skrev:Snyggt jobbat! Tycker det ser riktigt bra ut. Dessutom blir det en mer tidsenlig lagning än topfinnish och tre lager klarlack.
Det var ju typ så där det lagades när våra gamla bilar användes förr i tiden.

tack ska du ha :D hehe, jo klarlack ska jag ju ha sen också. men nån topfinnish e jag inte ute efter:)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 13 jul 2017, 18:52

Noxcania skrev:Blir ju pärfa, bara man lägger plåten kant-i-kant så kan plasten va tycker jag, brukar låta svetsarna synas ibland & när folk gnäller säger jag att dom kan betala mej så e bilen deras & då kan dom kråma allt om dom vill, bilen e gammal & de kan få synas, jag skäms ändå inte - så dålig smak har jag!... :)

tack :) jadå jag la plåten kant-i kant:) nja just i karosseri eller ytligt försöker jag få ner det mesta av svetsningarna, dock gäller det inte ta allt för mycket då plåten kan bli för tunn. Då avslutar jag hellre med lite spackel:)

men sen finns det ju folk som anser att om man inte gör virse versa eller i en speciell ordning så anses renoveringen oseriös. jag har dock inte hört nåt än ialaflal och räknar med va ni säger och tycker är ärliga svar :lol:

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 17 jul 2017, 07:55

Dags för en liten uppdatering! va uppe hos en bekant och skruva lite! Bland annat fixat en väldigt fräsch kofångare som är hel och inga drömpriser. Sen blev det lite annat

En gammal viking utan papper fick sätta livet till!
Bild
Bild

Bekantens viking han ska renovera:)
Bild

Vi putta in skönheten i garaget så man slipper stå i regnet och skruva
Bild
Bild
Bild

blev lite delar hem, en hel och fin frontkorg samt grill.. Nu laga jag ju givetvis upp min gamla. men denna va mycket finare i skicket,både undertill och allämnt, så kör denna istället.
Bild

sen hitta jag en rolig finess som jag inte har på min grill. Att ena ribban går att vika åt sidan, för att komma åt huvöppningen, riktigt fränt tycker ja, måste vara årsmodellbaserat..
Bild
Bild
Bild
Bild

ett par kanonfräscha sidoskärmar
Bild

sista *tutt* bakljuset jag sakna...så nu har jag totalt 8 st som jag behöver
Bild

även en sista rubbolight sidomarkering , totalt 6 st , 4 på bilen och 2 på jiggen
Bild

lite pedalgummin då mina e borta:)
Bild

lite front grejer som är hela och raka. fick även tag i stagen till kofångaren och skärmarna, då mina va krökta både en och 45 gånger
Bild
Bild

kofångaren som behöver endast lite små jobb:)
Bild
Bild

sen även denna skönheten, jag vet inte va folk kallade den förr, men den e väldigt eftertraktad va jag fatta det som? är typ av en hjälp värmare/extra kupefläkt, som går på kylarvattnet och sedan en fläkt. Då kupefläkten va tydligen för klen förr när det var kallt på vintern. Eller om nån kan så hjälp gärna till?
Bild
Bild
Bild

Ett TITAN emblem till grillen titta hit också:) bara TURBO som saknas! om det e nån som vet någon som kan ha en turbo emblem så säg till:)
Bild
Bild

ser ut såhär (lånad bild)
Bild

Allt för denna gång!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav 30Fredrik » 17 jul 2017, 08:42

Vilken höjdare att du fick köpa Bosch Kupevärmaren,en udda grej och mycket eftertraktade!! Hoppas att den funkar åxå för den kan du få nytta av framåt hösten vid nån provtur!!!
30Fredrik

Inläggav Kirkiz » 17 jul 2017, 09:11

30Fredrik skrev:Vilken höjdare att du fick köpa Bosch Kupevärmaren,en udda grej och mycket eftertraktade!! Hoppas att den funkar åxå för den kan du få nytta av framåt hösten vid nån provtur!!!

tack fredrik förr tipset:) jag visste inte va jag skulle kalla den men vet ju på ett ungefär va det är för något. Va detta ett tillval på den tiden eller eftermarknadsgrej många köpte till?:)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav 30Fredrik » 17 jul 2017, 20:03

Båda delarna! Berodde nog på var i Sverige du bodde, norröver var det nog ett måste på dom flesta lastbilarna. Vet att många Timmeråkare satsade direkt på Bosch Kuprvärmare vid inköp av nya lastbilar oavsett märke!! Så montera in den på Titanen så får du ett tidsenligt tillbehör, om man så säjer!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Noxcania » 18 jul 2017, 00:06

Beroende på var man bodde... satt en så'n i min Studebaker när den blev min efter att ha gått hela sitt bruxliv i Belgien!
Najs me värme, de finns ju regniga dagar.
Noxcania

Inläggav Kirkiz » 18 jul 2017, 10:49

har en stor uppdatering på gång.. 147 bilder ska upp

men ger lite härliga bilder för stunden :)

Bild
Bild
Bild
Bild

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 21 jul 2017, 20:16

Dags för en uppdatering då:) ursäkta den blev lite sen men har fastnat i jobb bland annat:) sista natten nu..sen tar vi helg.

Kom överens med mig själv att jag skulle fixa rambalken som var av, först och främst ville jag pinnsvetsa fast den, men googla lite och kom fram till att man kunde migga fast 6 m.m plåt också. Om man drar dit bra med värme, åh den delen ska ju enbart hålla fast kofångaren så det e ju inga problem.
Bild
Bild
Bild

nu börjar svetsarna se bra ut när man få lite mer material att jobba med:)
Bild
Bild

rev bort det gamla och sista staget för framskärmen, som va delvis pinnsvetsat och sprucken.
Bild
Bild

insåg också rätt snabbt att jag måste byta motorbalken som håller främre motorfästen. Helt sprucken och förjävlig, svetsade de sprickor jag kom åt. Men har en beg balk som kommer montera som är hel.
När man ser såna här bilder förstår man hur hårt bilen har gått an efter varit plogbil
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen va det dags för lite testmontering och se så allt passa, ska ändå riva ner det en gång till men vill vara säker att allt stämmer:) monterade dit de beg stagen som är hela och numera är det bultat som det ska vara:)
Bild
Bild

Dit med kofångaren:)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

montera dit även en bättre kylare jag fått tag i..
Bild
Bild
Bild
även ett fläktskydd titta dit,som jag sakna förut
Bild

testmontera även pejlstång:)
Bild

lite bilder som får tala för sig själv
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

vet inte riktigt om jag ska ha starkhornen under kofångaren.på sidan eller på taket? är ju ett marchal starkhorn så tycker e lite fräckt om det syns:) åsikter någon?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen har några reagerat på att takskylten e väldigt stor? nån som håller med? jag tycker nog 50/50 men det e kanske nog lite stor
Bild
Bild
Bild

sen vet jag inte heller om jag ska ha dubbla extraljus uppe vid kofångaren enligt bilderna, eller om jag ska ha 2 uppe och 2 under kofångaren med en båge?
Bild

allt ska rivas ner igen och göras iordning, vill bara se så allt passa och få lite inspiration och även kolla så det stämmer i mitt huvud med hur jag tänkt! men åsikter och annat välkommnas gärna.

nää nu ska jag dra åh jobba! ha en fortsatt trevlig helg folkens!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav 30Fredrik » 21 jul 2017, 21:31

Det blir ju bra, du är ju på upploppet!!! Marchallen blir snygg på sidan, eller hur? Nu börjar den roligaste men jobbigaste delen av renovationen, Lycka till !!! MVH 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Per Thomson » 21 jul 2017, 21:33

Placeringen av fjärrljus har nog mycket att gör med typ av bil och körning, t ex skog o schakt eller fjärr. Vilket som passar det ena eller andra inses lätt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kirkiz » 21 jul 2017, 21:48

30Fredrik skrev:Det blir ju bra, du är ju på upploppet!!! Marchallen blir snygg på sidan, eller hur? Nu börjar den roligaste men jobbigaste delen av renovationen, Lycka till !!! MVH 30 Fredrik.

Jodå, men mycket jobb återstår :) tänkte på marchal signalhornet eller ljusen? tack så mycket :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 21 jul 2017, 21:49

Per Thomson skrev:Placeringen av fjärrljus har nog mycket att gör med typ av bil och körning, t ex skog o schakt eller fjärr. Vilket som passar det ena eller andra inses lätt.

det kan stämma som du säger! men isåfall om detta ska vara schakt bil så ska nog ljusen sitta som de gör:) alltså inte under kofångaren, gillade herrstinas ide om att de satt dubbla uppe .

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav ankarback » 21 jul 2017, 21:58

Bra jobbat! Blir riktigt snyggt. Vilken arbetstakt du har, man känner sig ju som en snigel :D
Hur extraljusen ska sitta är väl rätt frivilligt. Personligen skulle jag inte sätta dom under stötfångaren. Det lyser bättre om dom kommer upp lite och dom sitter mer skyddat.
ankarback

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget