Besiktningsbefrielse

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Bengt Gustafsson » 12 jun 2017, 13:10

Jag har nu fått samma information av Gunnar Dicander som Z 1578;

"Mycket bra att du frågar för det har varit dålig kommunikation hos oss mellan våra informatörer och de som skriver den nya besiktningsförordningen vilket lett till att felaktig information stått på vår webbplats.

Svaret är att tunga fordon INTE kommer att få besiktningsbefrielse när de blir 50 år gamla!

Gränsen kommer att gå vid 3,5 ton och har fordonet totalvikt över 3,5 ton blir det ingen besiktningsbefrielse när fordonet blir 50 år."

Med vänlig hälsning
Bengt G
Bengt Gustafsson

Inläggav Säters El-kvarn » 12 jun 2017, 14:26

Bengt Gustafsson skrev:Svaret är att tunga fordon INTE kommer att få besiktningsbefrielse när de blir 50 år gamla!

Då är den stora frågan, blir 1950års-regeln kvar?
Annars lär det bli problem för många, och även för bilprovningen.

Edit:
Ni som har kontakt med Transportstyrelsen kanske kan fråga?
Säters El-kvarn

Inläggav Bengt Gustafsson » 13 jun 2017, 10:40

Svar från Transportstyrelsen om 1950 års modell och äldre:

"En bra fråga som jag fick gå till förordningsskrivarna för att få svar på (därav dröjsmålet) och svaret blev detta:

Lagen om att fordon av 1950 årsmodell och äldre blir besiktningsbefriade tas bort per den 20 maj 2018 då de nya besiktningsreglerna börjar gälla!

För bilar (personbilar och lastbilar med totalvikt max 3,5 ton) blir de ju inga problem för de kommer att bli besiktningsbefriade när de blir 50 år gamla, men tunga lastbilar och tunga släp verkar ha trillat mellan stolarna här för dels tas besiktningsbefrielsen för fordon av 1950 års modell och äldre bort och dels omfattas de inte av den nya 50-besiktningsbefrielsen.

Förordningsskrivarna är medvetna om detta, men hade inget svar om hur det ska bli med eventuell besiktningsbefrielse för tunga fordon utan de arbetar med frågan och besked kommer efter semestrarna."

Med vänlig hälsning
Bengt G
Senast redigerad av Bengt Gustafsson 13 jun 2017, 15:09, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Gustafsson

Inläggav Säters El-kvarn » 13 jun 2017, 11:27

Per Thomson skrev:Svenska Åkeriföretag är en viktig remissinstans när det gäller tunga fordon. ÅkeriHistoriska Sällskapet, ÅHS, ingår i SÅ som särskilt har fört fram ÅHS synpunkter i besiktningsfrågan för veteranlastbilar och släpvagnar för veteranbruk. Vi arbetar sedan flera år även för att bort släpvagnsskatten.

Den här lobbyverksamheten verkar Transportstyrelsen strunta totalt i.
Säters El-kvarn

Inläggav S-V L44 » 13 jun 2017, 21:30

Jag tycket att det är oerhört allvarligt och rent av skandalöst att svenska myndigheter kan hatta med beslut och inte minst på toppen av det hela publicera klart felaktiga och bristande bulletiner på det här viset.
Det borde egentligen medföra "huvudrullningar" vilket sannolikt hade blivit konsekvenserna i en privat verksamhet.
Det borde väl inte vara så förbaskat svårt att samla in relevant underlag göra vederbörliga bedömningar av alla de olika fordonsslagen när man har tillgång till hela databasen.

Om det inte finns långsiktiga och tillförlitliga regler som gynnar de seriösa veteranfordonsägarna så får det redan svaga svenska intresset och köpkraften för den äldre andelen veteranfordon än färre anhängare.
Inte minst då bland privata intressenter.

Att 50-årsgränsen inte automatiskt kommer att tillåta besiktningsbefrielse för tunga fordon köper jag, men att plötsligt plocka bort besiktningsbefrielsen för tunga fordon med tillverkningsår 1950 eller tidigare är barockt.
Det segmentet rör sig endast om 1100-1200 fordon som är registrerade, men det är kanske mindre än en fjärdedel av dessa som verkligen kommer ut i trafik en och annan gång under ett år. (Då med stor säkerhet med fordonsägarens väldigt klara medvetenhet om trafiksäkerhetsaspekterna.)
Beslutet att ta bort besiktningsbefrielsen för tunga fordon tillverkade 1950 och tidigare kommer nog tyvärr att leda till en allt mer omfattande export av svenska tunga klenoder till det köpstarkare utlandet.
Det är nog väldigt få privatpersoner som vill bli stående med ett i princip obrukbart museiföremål hemma i garaget. I slutändan kommer det att bli alltför dyrt att ta ut dem för nödvändig motion då och då, lagligt i alla fall.

I sammanhanget kan man tyvärr också förmoda att en stor andel av Volvo-bilarna i denna unika samling kommer att försvinna utomlands.
viewtopic.php?f=2&t=9264
Kjell har redan exporterat flertalet unika äldre lastbilar eftersom det inte funnits något intresse här i landet.
OK, Kjell är inte den som säljer till lägsta priset, men det är de regler som gäller utomlands och så länge vi inte vill betitta mer än Scania-Vabis, Scania och Volvo tillverkade under 1960-, 1970- och 1980-talet och tidigt 1990-tal så lär det nog bli så framöver också.
Min bedömning är att det finns minst runt 10-15000 fordon (kanske uppemot 20000 inklusive alla traktorvarianter) i denna kategori och många används även inofficiellt i kommersiell verksamhet, så det är ju ganska självklart att alla dessa fordon inte skall vara besiktningsbefriade.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav 30Fredrik » 14 jun 2017, 06:02

Mina ärade Veterankollegor!! Detta är väl när Svensk Byrokrati är som sämst! Hur fan kan det komma sej att ett beslut som vi alla hade hoppats på skulle leda till att det blev en rullande 50års gräns för våra klenoder, blev så totalt fel??? Hoppas verkligen att det ändras snabbt, enligt Bengt G, så skulle Byrokraterna återkomma efter sin VÄLBEHÖVLIGA semester ???? Är det möjligt med en ändring åt rätt håll?? MVH. 30. Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Per Thomson » 14 jun 2017, 19:09

Väl valda ord från närmast tidigare inläggare. Detta kommer att tas upp på ÅHS styrelsemöte den 21/6 och jag hoppas att vi kan komma fram till ett beslut om en resolut uppvaktning av transportstyrelsen i denna fråga.

Imorgon ska jag kontrollbesiktiga min två-axliga Scania-vabis med tillhörande en-axliga släpkärra till en kostnad av nära kr 3000:-, det blir uppskattningsvis 15 kr per mil (200 mil total körsträcka per år) för min del - det är en kostnad som min pension egentligen inte mäktar med. Det är inte alla förunnat att ha ett Åkeriföretag där man kan "gömma" en sådan hobbykostnad. :cry:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 14 jun 2017, 20:27

Per Thomson skrev: Det är inte alla förunnat att ha ett Åkeriföretag där man kan "gömma" en sådan hobbykostnad. :cry:

Just därför borde målet vara att få till ett unikt veteranregister där man "typar" in fordonet för en kostnad och får grönlilaorange nummerplåtar eller någon annan design som är lätt att känna igen. Om ett fordon kommer smygandes med en minigrävare på flaket och ett par varselklädda filurer i kabyssen eller dagligen står parkerad på Samhalls personalparkering i Piteå med de här grönlilaorange plåtarna är det uppenbart att det inte är något hobbyfordon.

Att argumentera för en generell besiktningbefrielse för bilar vid en viss ålder är nog tämligen meningslöst, inte ens svenska byråkrater är så korkade att dom inte inser att en betydande mängd fordon missbrukar veteranstatusen.

Jag gissar att det är lättare att nå målet om man pläderar för rätt sak.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav bussajje » 16 jun 2017, 10:58

PatrikD11 skrev:
Den här "åkaren" skulle nog vilja ha besiktningsbefriat så småningom...

Ser lite skabbig ut å lastförankringen är väl... Hmm...

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59A917A5

/ P

Dessutom är EU-reflexerna felmonterade :)
bussajje

Inläggav Per Thomson » 16 jun 2017, 19:09

Någon total befrielse är det inte frågan, här är ett sådant fall som skulle kunna få direkt körförbud ute på vägen.
Jag hade önskat att det hade funnits en "veterantaxa", mina 128 mil sedan förra besiktningen (har nu kollat bättre) motsvarar när 23 kr milen. Jag besiktade igår med helt blankt protokoll men med ett par goda rekommendationer som jag fick med mig, mycket värdefullt. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 16 jun 2017, 19:29

Per! Du är den perfekta representanten för vårt framtida veteranregister...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav oha280 » 28 jun 2017, 17:01

Se vad Transportstyrelsen skriver nu på sin hemsida!

Hälsningar, Timo
oha280

Inläggav ankarback » 28 jun 2017, 17:16

Kollade och nu står det så här:

"Fordon, oavsett vikt och som inte används i yrkestrafik, som är äldre än 50 år och motorcyklar äldre än 40 år blir befriade från besiktning under förutsättning att fordonet har en godkänd kontrollbesiktning under den senaste 24-månadersperioden."

Det skulle alltså innebära lastbilar också som inte går i yrkestrafik?!? Positivt i så fall om det verkligen stämmer...

Man undrar ju om dom kan bestämma sig nån gång :?

/Johan
ankarback

Inläggav kilowatt » 28 jun 2017, 17:21

ankarback skrev:Kollade och nu står det så här:

"Fordon, oavsett vikt och som inte används i yrkestrafik, som är äldre än 50 år och motorcyklar äldre än 40 år blir befriade från besiktning under förutsättning att fordonet har en godkänd kontrollbesiktning under den senaste 24-månadersperioden."

Det skulle alltså innebära lastbilar också som inte går i yrkestrafik?!? Positivt i så fall om det verkligen stämmer...

Man undrar ju om dom kan bestämma sig nån gång :?

/Johan

Så har det stått hela tiden, ja så länge det stått något alls, alltså.
kilowatt

Inläggav ankarback » 28 jun 2017, 17:47

Ok, dom har alltså inte tagit bort sin felaktiga text ännu... :(
ankarback

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack