Krigsveteran

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Krigsveteran

Inläggav S-V L44 » 02 okt 2008, 19:54

Jag lägger upp ett par bilder på en bil jag passerade på vägen upp emot bergen strax utanför Heraklion på Kreta i februari i år.
Bilar av samma slag fanns även i enstaka exemplar i Sverige.
Det har faktiskt förekommit ett och annat vrak till salu på Blocket de senaste åren, men jag tror inte att någon blivit renoverad eller är körbar. Däremot har jag sett en bil i Finland som ser riktigt trevlig ut när den blivit renoverad.

Ni får gärna kommentera vad ni tror det är för bil och om det finns något körbart exemplar i Sverige.
Om någon skulle vara spekulant så tror jag att det skulle gå att köpa loss den för en billig peng eller man kan t.o.m. få den gratis kanske.

// S-V L44
Bilagor
Heraklion - Kreta - 01.JPG
Heraklion - Kreta - 01.JPG (149.52 KiB) Visad 7135 gånger
Heraklion - Kreta - 02.JPG
Heraklion - Kreta - 02.JPG (132.38 KiB) Visad 7134 gånger
Heraklion - Kreta - 03.JPG
Heraklion - Kreta - 03.JPG (164.39 KiB) Visad 7134 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Krigsveteran

Inläggav Anders » 02 okt 2008, 20:23

Detta är en "Canada-Cheva" som de brukar kallas. Men det kan också vara en Ford.
Efter att ha studerat ribborna i grillen så skulle jag nog sluta mig till att det är en Ford(har även konsulterat nätet en del).
Bilarna tillverkades i Canada under kriget av GM samt Fords Canadensiska dotterbolag eftersom det där fanns ledig kapacitet i fabrikerna.

Här finns lite mera info för den intresserade:

http://www.bernardvanmeurs.nl/html-en/cmp-info.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_M ... ern_trucks
http://www.autogallery.org.ru/gchevca.htm

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav S-V L44 » 02 okt 2008, 20:42

Jag trodde att det var en Chevrolet C60 Unnra (som du skriver Canada Cheva), men kanske det är en Ford i alla fall?
Bedford tillverkade också något snarlikt, men de ingår ju i GM-koncernen.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders » 02 okt 2008, 20:59

Vågar inte uttala mig om att det definitivt är en Chevrolet eller Ford, men en helt klart intressant bil är det ju! :D
Har tyvärr aldrig sett någon i renoverat skick ännu.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Roger Larsson » 03 okt 2008, 07:21

Anders skrev:Vågar inte uttala mig om att det definitivt är en Chevrolet eller Ford, men en helt klart intressant bil är det ju! :D
Har tyvärr aldrig sett någon i renoverat skick ännu.

Anders

Detta är i alla fall en Chevrolet (i alla fall enligt regbeviset).

http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510148.htm
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav arnfinn » 02 nov 2008, 17:17

En og annen av den typen biler ble stående igjen i Norge og finnes fortsatt. I mitt nærområde vet jeg om tre stykker. To ble til spiker rundt 1990. Den ene av disse var utrustet med bergningsaggregat.
Den som enda finnes står der den har stått i minst 35 år, like ved riksveien straks før man kjører fra Norge og inn til Finlands nordligste grensepost. Jeg vet at det finnes minst en slik restaurert i Norge men husker ikke hvor jeg så den. Mulig at Vegmuseet har en, de har i alle fall hatt en som skulle renoveres - for den har jeg sett med egne øyne.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Bent Jensen » 03 nov 2008, 21:56

Har vart borta från forumet en tid, trevligt at vara tillbaka igen! Jobbade i årene 1999-2002 i Vestaustralien med trädvård och fällning. Såg denna Cevrolet hos en kund på Ralston Road ved byn Manjimup, 300 km SÖ om Perth. Bilen, en f.d. AUS Army, annvändes til utsläpning av stort eucalyptus-timmer i trakterne runt Manjimup och Bridgetown i 60- och 70-talet. Ifölge ägaren, skulle där inte sååååå myckt till, innan den var körande igen :mrgreen: Har värat inne på Google Maps för at kolla om bilen står kvar, men tror tyvärr den är borta :x
Om man tittar på fronten, syns där at vara lite skillnad mht till den annan bil, så troligens kunne denne väre en Ford?
Bäste hälsningar
Bent
OLDFAITHFULL1_1.jpg
OLDFAITHFULL1_1.jpg (50.58 KiB) Visad 6748 gånger

OLDFAITHFULL2_2.jpg
OLDFAITHFULL2_2.jpg (35.18 KiB) Visad 6747 gånger
Bent Jensen

Återgå till Allmänt Veteransnack