Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 19 mar 2017, 01:47

Noxcania skrev:Spetsplog e bautatufft!
Men de e din bil... ;)

Ja de håller jag med dig till fullo. Om de hade varit seriöst byggt från början. Men så som jag vill ha bilen begränsar som sagt de jag vill. Så tar nog bort fästena. Som jag sa ovan. Men tacksam för era synpunkter :D
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Noxcania » 19 mar 2017, 22:23

Ja bilen e ju tillräckligt gammal så den blir ju inte ful ändå! :)
Noxcania

Inläggav Kirkiz » 19 mar 2017, 22:31

Noxcania skrev:Ja bilen e ju tillräckligt gammal så den blir ju inte ful ändå! :)

haha nää precis:) :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 19 mar 2017, 22:33

min bakaxel läcker lite, nån som vet vart man kan få tag på packning eller måste man tillverka en egen?:) läcker runt sprängkåpan

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav herrstina- » 19 mar 2017, 22:45

Sprängkåpan? Pratar vi om flänsen där växeln är fäst i banjon? I så fall behöver du ingen packning, numera använder man silicon till det.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kirkiz » 19 mar 2017, 22:57

herrstina- skrev:Sprängkåpan? Pratar vi om flänsen där växeln är fäst i banjon? I så fall behöver du ingen packning, numera använder man silicon till det.

Stina.

här har du stina..

Bild

även kolvarna läcker, nått du vet va det kan vara?
Bild

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 19 mar 2017, 23:04

ska köra ut nån varmare dag och spola rent med högtryck, men vill få ordning på läckaget innan jag lackar ramen i sommar :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav herrstina- » 19 mar 2017, 23:29

När det gäller bakaxeln ska du göra rent så du ser var det verkligen läcker, det kan vara i flänsen, packboxen vid pinjongen eller helt enkelt ett rosthål vilket inte är ovanligt. Ska medbringaren på pinjongen demonteras är det muskelkraft och avdragare som gäller, luftmaskiner och slägga har en tendens att förstöra kugghjul och lager i klumpen.

Tippkolvar är inte min paradgren men det lär vara nya packningar du behöver, är dom inte fulla av rostporer ska det inte vara några bekymmer. Det borde sitta en låsring så du kan få bort hela kolvpaketet, sen är det bara att dra ut sektionerna baklänges och göra rent och stoppa i nya ringar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kirkiz » 20 mar 2017, 00:07

herrstina- skrev:När det gäller bakaxeln ska du göra rent så du ser var det verkligen läcker, det kan vara i flänsen, packboxen vid pinjongen eller helt enkelt ett rosthål vilket inte är ovanligt. Ska medbringaren på pinjongen demonteras är det muskelkraft och avdragare som gäller, luftmaskiner och slägga har en tendens att förstöra kugghjul och lager i klumpen.

Tippkolvar är inte min paradgren men det lär vara nya packningar du behöver, är dom inte fulla av rostporer ska det inte vara några bekymmer. Det borde sitta en låsring så du kan få bort hela kolvpaketet, sen är det bara att dra ut sektionerna baklänges och göra rent och stoppa i nya ringar.

Stina.

tack åter igen för den utförliga förklaringen:) återkommer när jag gjort rent ordentligt :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Per Thomson » 20 mar 2017, 17:37

Även efter packningsbytet på tippkolvarna kan det bli läckage, som Stina nämner ytrost men även som i mitt fall en kolv med ordentliga repor. Men en veteran ska ju inte behöva tippa särskilt mycket. :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 20 mar 2017, 21:13

Det går att göra underverk om man har kunskap och rätt verktyg. Det sitter en kraftig tippkolv som hanterar bommen på min bärgare, när jag renoverade bilen läckte den här kolven som ett såll och man fick lätt intrycket att någon skjutit med fälthaubits på kolven, den såg med andra ord för jävlig ut.
Jag skickade kolven till gubben i Danmark som byggt aggregatet, han putsade kolvrören med svarv och petade i nya packningar och mot alla odds är kolven snustorr.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kirkiz » 20 mar 2017, 21:53

Per Thomson skrev:Även efter packningsbytet på tippkolvarna kan det bli läckage, som Stina nämner ytrost men även som i mitt fall en kolv med ordentliga repor. Men en veteran ska ju inte behöva tippa särskilt mycket. :)

håller med dig, kommer antagligen inte tippa något direkt alls när bilen är färdig. när gång ibland kanske bara för packningarna inte ska torka:) men sitter de grejer så ska de ska det hålla tätt:) vill ju inte ha nylackad ram och sen små pissar de olja:)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 20 mar 2017, 21:55

herrstina- skrev:Det går att göra underverk om man har kunskap och rätt verktyg. Det sitter en kraftig tippkolv som hanterar bommen på min bärgare, när jag renoverade bilen läckte den här kolven som ett såll och man fick lätt intrycket att någon skjutit med fälthaubits på kolven, den såg med andra ord för jävlig ut.
Jag skickade kolven till gubben i Danmark som byggt aggregatet, han putsade kolvrören med svarv och petade i nya packningar och mot alla odds är kolven snustorr.

Stina.

okej:) har du några bilder på din renovering av bilen?:) skulle va kul åh se. får man fråga va de kostar och skicka iväg det? borde ju finnas firmor här i sverige som gör sånt ? jag e inte så jävla haj på hydralik. hade visserligen VG i hydralik och pneumatiik i skolan. men det va 20 år sedan. så e lite ringrostig:P

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav herrstina- » 20 mar 2017, 21:57

Du får roa dig med att söka runt här på forumet, letar du på mina inlägg och på Svebölle så borde du hitta en del bilder.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Z 1578 » 20 mar 2017, 22:20

En mekanisk verkstad borde kunna putsa till kolvstängerna om dom inte är allt för angripna. Är det djupa skador kanske det måste läggas på material eller tillverkas någon ny del och då krävs det lite mer specialkompetens. Här uppe har vi en firma som tillverkar och renoverad hydraulcylindrar men det du håller väl till rätt långt ner i landet så risken är att det blir dyrt att skicka. Side system heter firman i alla fall, jag har fått några mindre kolvstänger tillverkade där får billiga pengar. Dom kanske kan hjälpa till.

http://www.sidesystem.se/?om-oss,1
Andreas
Z 1578

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget