Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 15:43

herrstina- skrev:Plogar är inte riktigt min grej, jag hade förmodligen skippat dom och placerat hydraultank och batterilåda på lämplig plats.
Förr hade man batterierna under britsen inne i hytten, det finns många anledningar till att man inte har det numera.
En är naturligtvis att man vill slippa böka med batterierna inne i hytten vid byte, den viktigaste är förmodligen att man vill slippa gas från batterierna inne i kuren, och risken med batterierna vid en ev olycka. Sätt batterierna var som helst, utom inne i hytten...

Stina.

om jag ska vara helt ärlig så har jag också gått i tankarna om att ta bort både allt i plogväg, både fästena i fram och sidovingen, för tycker det förstör mer än va det ger:) förr i tiden så kanske det var bra och drog in pengar på kontot. men jag tycker tex en spetsplog är lite fränt, men mycket jobb och hur ofta sitter den på menar ja? medans fästena förstör halva fronten. sen har jag kollat genom året nu på massa andra volvos, och e mer inne på nåt sånt här stuk. alltså köra ren grus/kran bil:)

va rädd att ni kanske tyckte jag va dum som tog bort plog fästena för att bilen redan va regbes med detta och satt på..men jag tror inte detta har suttit på från början. med tanke på hur det är ditsatt så har det nog kommit i efterhand.

men jag kan som sagt inget om plogar eller nåt sånt alls. men grusbil har jag kört själv så det e ju lite roligt..åh kran har jag fått börja lära mig nu:)

joo misstänker att de flytta ut batterierna pga explosionsrisk m.m, e ju batteri syra m.m..

lånade några bilder på google.. nåt såhär skulle jag kunna tänka mig istället helt klart.
14288603706_ceb48d8f68_b.jpg
14288603706_ceb48d8f68_b.jpg (206.25 KiB) Visad 18057 gånger
volvo483.jpg
volvo483.jpg (142.13 KiB) Visad 18057 gånger
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 15:55

sen e det ju givetvis va ni andra tycker också?

1.ska jag skippa plogfästena helt och hållet och köra på ett rent och cleant stuk? montera ditt en hel kofångarna fram, med lite fjärrljus m.m
köra ren grus/flak/kranbil. montera en extern hydraltank+ bättre batterilåda och ett fäste med reservhjul?

2. eller köra med plogfästen och plogar? och inte montera extern hydraltank eller fäste med reservhjul.

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Per Thomson » 18 mar 2017, 16:10

Har för mig att Volvo hade batterierna monterade utanför hytten som standard. I det här avseendet var Volvo mer föredömligt jämfört med S-V.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 18 mar 2017, 16:17

Stämmer Per. Det är väl batteriångorna som fördunklat omdömet hos Scaniafantasterna ;-). Minns en vältning med en LS76:a där chaffisen fick batterisyra på kläderna. Det var bara sömmarna kvar på byxor och skjorta. Men huden klarade han vad jag minns. Två kolvar på den där årsmodellen är normalt, boggiebilarna kunde ha fyra. Hydraultrycket var annat på den tiden. Att bultarna till sidofästet tagit stryk är inte ovanligt, våldsamma krafter som ska tas upp.
Senast redigerad av Thomas Almen 18 mar 2017, 16:31, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Almen

Inläggav Thomas Almen » 18 mar 2017, 16:20

När, och om, jag kommer igång med min Titan så tänkte jag ha plogfäste och lyktor på den. Men det beror på att den hade en av Jämtlands tuffaste plogsträckor när den var ny. Från Undersåker till Vålådalen. Mellan 90 å 100 plogsvängar per vinter var inte ovanligt.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 18 mar 2017, 16:30

Apropå batteriplacering, lite OffTopic:
Välte själv med en Regent under ett repmöte 1966, vänstertrafik och möte med en duett som kom flygande över ett backkrön, det var bara att vrida av vägen om de skulle överleva. När jag väl lyckades klättra ur hytten, snabbt som attan med tanke på batterisyran, upp och ut genom höger dörr som nu var att betrakta som taklucka, då var duetten borta för länge sedan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Z 1578 » 18 mar 2017, 16:47

Thomas Almen skrev:När, och om, jag kommer igång med min Titan så tänkte jag ha plogfäste och lyktor på den. Men det beror på att den hade en av Jämtlands tuffaste plogsträckor när den var ny. Från Undersåker till Vålådalen. Mellan 90 å 100 plogsvängar per vinter var inte ovanligt.

Vem hade bilen när den var ny?
Andreas
Z 1578

Inläggav Thomas Almen » 18 mar 2017, 16:48

Sten Karlsson, pappa åt Janne i Brattland
Thomas Almen

Inläggav Z 1578 » 18 mar 2017, 17:23

Fränt, Brattlands är ett fint åkeri. Han lär ha fått stretat bra i backarna bilstackarn, där går det ju tungt med bara bilen fast man har 600 hästar.
Andreas
Z 1578

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 17:28

asså grabbar:) jättefint med gamla minnen osv :D men ni får gärna tycka till om hur jag ska göra också;) slopa plogfästena helt och och köra ren grusbil/flak med kran. eller behålla det på?:)

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 17:30

Thomas Almen skrev:När, och om, jag kommer igång med min Titan så tänkte jag ha plogfäste och lyktor på den. Men det beror på att den hade en av Jämtlands tuffaste plogsträckor när den var ny. Från Undersåker till Vålådalen. Mellan 90 å 100 plogsvängar per vinter var inte ovanligt.

okej:) här nere har vi ingen snö direkt:) så.. ja, kanske är annorlunda av behov osv. men enligt mig tycker jag plogfästet , ialafall i fram förstör hela fronten :roll:

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 18 mar 2017, 17:32

Då anser jag att du ska ta bort det. På min bil hör det till historien, därför vill jag ha det. Gå på magkänslan! :-)
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 18 mar 2017, 22:16

Håller med Thomas, gör vad du tycker är bäst. Men de här årsmodellerna hade oftast plogfästen och i mitt fall fann jag det intressant att behålla plogfästet fram.

PT_Englarundan.jpg
PT_Englarundan.jpg (152.96 KiB) Visad 18004 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Noxcania » 18 mar 2017, 23:57

Spetsplog e bautatufft!
Men de e din bil... ;)
Noxcania

Inläggav Kirkiz » 19 mar 2017, 01:45

Per Thomson skrev:Håller med Thomas, gör vad du tycker är bäst. Men de här årsmodellerna hade oftast plogfästen och i mitt fall fann jag det intressant att behålla plogfästet fram.

PT_Englarundan.jpg

Ja jo om man hade haft original fästen från början. Mina fästen har kommit på långt efter bilen kom i bruk. Också oseriöst ditsatt. Kapat sönder kofångaren m.m men om jag ska behålla fästena så begränsar de en hel del annat jah vill göra. Men tackar så mycket för era tips osv. Men jag kommer nog ta bort de helt.

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget