Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Thomas Almen » 13 mar 2017, 09:29

Självklart skulle det vara boggielyftmotor Kjell. En tankevurpa från min sida. Tack.
Thomas Almen
 

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav herrstina- » 13 mar 2017, 09:51

Alla sorter borde vara tämligen enkla att hitta, men skulle det uppstå brist är liftmotorer också ett alternativ. Gamla liftar ligger det och skräpar lite varstans och de är alla oanvändbara eftersom ett nytt dekret avseende underkörningsskyddet utfärdades i Brüssel någon gång -05-06, därmed omöjliggjordes all återanvändning av begagnade liftar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Thomas Almen » 13 mar 2017, 09:58

Jag är dock ytterst tveksam till att du får åka med upplyft plog på sommarvägar. Ett alternativ är att lyfta upp den på flaket med kranen, och ha den på när du står stilla. Man var egentligen tvungen att plocka av plogbocken när man inte plogade, en del gjorde det, andra inte. Men jag vet dom som fått böter för att man inte plockat av den.
Thomas Almen
 

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav herrstina- » 13 mar 2017, 10:34

Det där är nog värt att fundera på, utstickande saker och vassa kanter är inte populära. I jämförelse med en spetsplog är "spinners" i hjulnaven ganska beskedliga, och dom är ju förbjudna...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Z 1578 » 13 mar 2017, 10:49

herrstina- skrev:Alla sorter borde vara tämligen enkla att hitta, men skulle det uppstå brist är liftmotorer också ett alternativ. Gamla liftar ligger det och skräpar lite varstans och de är alla oanvändbara eftersom ett nytt dekret avseende underkörningsskyddet utfärdades i Brüssel någon gång -05-06, därmed omöjliggjordes all återanvändning av begagnade liftar.

Stina.


Jag använde både en kolv och pumpen från en handikapplift till en hembyggd lyftanordning till en spetsplog, drog bara fram en grov strömkabel till plogen och en treledare till en återfjädrande brytare på växelspaken.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 11:46

tack för alla era ideer och tankar:) det glädjer mig.

det där med vassa kanter kan jag förstå, men i många fall kör vissa 10-15 mil med plogen upphissad innan de kommer till deras plogområde, sen går det de ju alltid montera en gummilist runt alla vassa kanter om man vill vara riktig säker :D

nu till en ny uppdate, va ute igår en heldag och skulle syssla med både det ena åh andra men så blev inte fallet:) sysslade med nånting men blev inte det som va tanken ifrån början.

skulle ge mig fan på att få av flaket. lite uppstöttning just in case..
DSC_0073.JPG
DSC_0073.JPG (285.87 KiB) Visad 18146 gånger


tur va nog att ta av flaket, upptäckte en hel del dolda fel som jag inte sett innan :? bultarna som håller kolvarna på plats i flaket va borta, allihopa, sitter 4 bult till varje kolv in i flaket, istället hade de pinnsvetsat dit en plåt, som satt halvlöst. totalt livsfarligt. va bara ta fram kapen och sen en stämjärn och slägga så va den lös.
DSC_0070.JPG
DSC_0070.JPG (171.96 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0079.JPG
DSC_0079.JPG (226.63 KiB) Visad 18146 gånger


nu tippade jag inte flaket till slutet, men lite tight bak till. som i sin tur kommer orsaka lite ombyggnad :)
DSC_0071.JPG
DSC_0071.JPG (251.21 KiB) Visad 18146 gånger


sen va de dags och testa lite med kranen:) lite tight mellan hytten och kranen, vilken jag kommer till en förklarning snart, men tycker ändå det e för nära.
DSC_0088.JPG
DSC_0088.JPG (208.73 KiB) Visad 18146 gånger


kran e bra att ha ibland:) kul och leka lite och testa på.
DSC_0085.JPG
DSC_0085.JPG (203.48 KiB) Visad 18146 gånger


ohh vips så va flaket borta :P
DSC_0091.JPG
DSC_0091.JPG (276.77 KiB) Visad 18146 gånger


sen va det dags för lite översyn, här e en av anledningarna till kranen e så nära hytten, hela kranen är skjuten i sidled för fästet har släppt. sen att de inte kört med samma fästen som jag har på vänster sidan är att de satt dit batteri lådan. så batteri lådan åker väck, så får jag lösa batterierna senare, hellre att kranen sitter fast. då de e farliga grejer,
DSC_0093.JPG
DSC_0093.JPG (180.76 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0094.JPG
DSC_0094.JPG (211.97 KiB) Visad 18146 gånger


sen inspektera jag sidovingsfästet, verkar har gått väldigt hårt till när det ser ut såhär
DSC_0095.JPG
DSC_0095.JPG (183.13 KiB) Visad 18146 gånger
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 12:00

fortsättning följer :)
DSC_0096.JPG
DSC_0096.JPG (193.57 KiB) Visad 18146 gånger


bakpartiet ser allt annat än roligt ut :| blir och riva alltihopa och börja om från början:)
DSC_0100.JPG
DSC_0100.JPG (234.07 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0101.JPG
DSC_0101.JPG (239.21 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0102.JPG
DSC_0102.JPG (264.25 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0103.JPG
DSC_0103.JPG (221.49 KiB) Visad 18146 gånger


sen va de bara fram med kapen och köra hårt, tillsut fick jag av det värsta. tungt jävla ass.
DSC_0107.JPG
DSC_0107.JPG (298.22 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0109.JPG
DSC_0109.JPG (173.89 KiB) Visad 18146 gånger


flaket upp pallad , ska flyttas senare inomhus när det e dags för nya lämmar och allmän översyn
DSC_0111.JPG
DSC_0111.JPG (297.89 KiB) Visad 18146 gånger


sen körde jag in lastbilen i garaget igen innan det skulle bli för mörkt:)
DSC_0110.JPG
DSC_0110.JPG (205.62 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0112.JPG
DSC_0112.JPG (195.6 KiB) Visad 18146 gånger
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 12:20

sen har jag fått en liten ide, vet inte va ni tycker om det men funderar på att montera dubbla tutt bakljus, så 4 på bilen och 4 på jiggen:)
DSC_0116.JPG
DSC_0116.JPG (144.75 KiB) Visad 18146 gånger


passade även på och städa lite, sopa golv m.m. försöka hålla de någorlunda rent:)
DSC_0121.JPG
DSC_0121.JPG (211.1 KiB) Visad 18146 gånger


sen montera jag av sidovings fästet, ibland undrar man va bilen haft för liv när bultarna ser ut såhär :shock:
DSC_0130.JPG
DSC_0130.JPG (169.79 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0131.JPG
DSC_0131.JPG (158.17 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0132.JPG
DSC_0132.JPG (177.95 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0133.JPG
DSC_0133.JPG (247.76 KiB) Visad 18146 gånger


DSC_0122.JPG
DSC_0122.JPG (190.17 KiB) Visad 18146 gånger


sen fixa jag iordning marchal tutan, blästra och rostkydda den, hittade en gammal trumpet liggande, får köpa en nyare sen,men tror ni det kommer bli snygg med en sån här på en av sidorna av skärmen? dels för jag vill att det ska synas, sen att de är ett marchal signal horn så tycker de fräckt att katten åh allt syns, synd dock bara att jag måste borra hål i skärmen för luftslangen, eller har nån annan en bra ide?:)
DSC_0134.JPG
DSC_0134.JPG (205.39 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0137.JPG
DSC_0137.JPG (164.1 KiB) Visad 18146 gånger

DSC_0139.JPG
DSC_0139.JPG (138.9 KiB) Visad 18146 gånger



det va allt för denna gång:) dela gärna tankar och ideer:)

sen har jag lite diskussions frågor, dels tycker jag att varför jag har 2 så rediga tippkolvar för så litet flak? :shock: hade ju räckt med 1 bara. men ja, e väl aldrig fel och ha stadiga grejer.

dessutom är ramen bak till för kort för att jag ska få på gavelsatsen, annars tar det i fästet för bladfjädringen. så tanken e att förlänga ramen, men frågan e ju om jag ska bulta förlängningen ihop med gavelsaten på nuvarande ram, om ni e med på hur jag menar? eller om jag ska svetsa förlängningen? i samband med förlängningen så ska jag flytta bak flaket, annars kommer det ta i vbg draget när jag tippar, och även flytta bak kranen lite så man har lite mer plats.

sen e min andra fråga, jag funderar på några uppsättningar här, jag vet inte hur svårt eller krångligt det kommer bli att få dit bakre sido vings fästet ihop med vbg draget, för fästet måste ju vara nedanför draget på någe vis. nån som har nån bra ide?
alternativt är att jag skiter i sidovinge, plockar fästet och kör en annan uppsättning som består av ett fäste för reservhjul på ena sidan, och hydraltanken på andra sidan.

så får jag enbart köra med spetsplog fram. men kan spara sido vings fästena ifall att.
för kan inte ha tex reservhjul om jag ska ha sido vings fästet.

sen är tanken att jag ska hänga på snökedjor på jiggen, göra ett fäste nånstans vid ramen:)

ja hoppas ni inte tycker jag e dum nu som frågar om eran hjälp men hellre det än att de går åt helvete :roll:

ha de gott mina vänner
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 12:22

glömde bifoga en bild:)
DSC_0143.JPG
DSC_0143.JPG (129.71 KiB) Visad 18146 gånger
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 12:39

jo sen lite angående schema läggningen så e tanken att ramen och kranen ska lackas i sommar. sen alla plåtdetaljer ,hytt m.m kommer lackas i kommande vinter. :D
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav 30Fredrik » 18 mar 2017, 14:00

Vilken jäkla tur att du har fått vårdnaden om Titanen!! Tycks ha varit Klantskallar som ägde din pärla förut?? Du ska vet att vara noggran när det kommer till fästen i ram+flak är ett måste, det får du aldrig fuska med. Hellre noggran och att det tar längre tid, så måste det bli!! Signalhornet ser ju maffigt ut så det måste du montera,du hittar säkert på nåt bra ställe!! Never give up!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav herrstina- » 18 mar 2017, 14:06

Förlänga ramen är ingen bagatell. Kolla med besiktningen innan du börjar på det, jag gissar att du måste ha en laskplåt på insidan som går 40 cm på var sida om skarven och hål i den här plåten som ska helsvetsas i ramen.
Det är också möjligt att dom vill ha någon form av kryssförstärkning i ramen för att ta upp sidkrafter från draget.
Men som sagt, kolla med besiktningen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 14:25

30Fredrik skrev:Vilken jäkla tur att du har fått vårdnaden om Titanen!! Tycks ha varit Klantskallar som ägde din pärla förut?? Du ska vet att vara noggran när det kommer till fästen i ram+flak är ett måste, det får du aldrig fuska med. Hellre noggran och att det tar längre tid, så måste det bli!! Signalhornet ser ju maffigt ut så det måste du montera,du hittar säkert på nåt bra ställe!! Never give up!! MVH. 30 Fredrik.


hehe tack snälla, jag e ingen expert men jag försöker lära mig:) klantskallar åh klantskallar, säga va man vill, men misstänker att det va på lite senare i tiden när dessa bilar inte va värda så mycket..då skulle det bara monteras på billigaste och snabbaste sättet, för vi ska ut och ploga imorgon..typ.

istället för att göra det seriöst från början, nu har ju bilarna stigit i värde istället och efterfrågan e stor.

ja det e därför jag frågar er:) ni kan ju mycket och har säkert gjort mycket av detta förut;)

ja jag tycker den e maffig, och eftersom jag har matchande fjärrljus från marchal så tror jag det kommer bli snyggt som fan :D
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 18 mar 2017, 14:29

herrstina- skrev:Förlänga ramen är ingen bagatell. Kolla med besiktningen innan du börjar på det, jag gissar att du måste ha en laskplåt på insidan som går 40 cm på var sida om skarven och hål i den här plåten som ska helsvetsas i ramen.
Det är också möjligt att dom vill ha någon form av kryssförstärkning i ramen för att ta upp sidkrafter från draget.
Men som sagt, kolla med besiktningen.

Stina.


tack för tipset herrstina:) ska jag kolla detta:) tur jag har dig med här i tråden, du e väldigt duktig, och verkar typ kunna det mesta:) men du e väl erfaren antar ja :D

hur tycker du jag ska göra med uppsättningarna jag ska göra? ska jag skippa sido vings fästet och montera en hydraltank och ett reservhjul istället? åh bara köra med spetsplogen fram:)

även batterilådan måste väck så jag får fast kranen ordentligt. min tanke e då, kan man sätta batterierna under soffan i hytten? :roll:
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav herrstina- » 18 mar 2017, 14:48

Plogar är inte riktigt min grej, jag hade förmodligen skippat dom och placerat hydraultank och batterilåda på lämplig plats.
Förr hade man batterierna under britsen inne i hytten, det finns många anledningar till att man inte har det numera.
En är naturligtvis att man vill slippa böka med batterierna inne i hytten vid byte, den viktigaste är förmodligen att man vill slippa gas från batterierna inne i kuren, och risken med batterierna vid en ev olycka. Sätt batterierna var som helst, utom inne i hytten...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster