Lastbilar och minnen i tecknad form

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 09 mar 2017, 16:16

n86.jpg
n86.jpg (120.25 KiB) Visad 16709 gånger

pappas måste väl oxo
bma.finland
 
Inlägg: 1221
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 11 mar 2017, 13:14

img2002.jpg
img2002.jpg (112.54 KiB) Visad 16674 gånger

ganska nära mina ideal :shock:
bma.finland
 
Inlägg: 1221
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 17 mar 2017, 19:48

img2003.jpg
img2003.jpg (136.96 KiB) Visad 16629 gånger
bma.finland
 
Inlägg: 1221
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Per Thomson » 18 mar 2017, 12:48

Oj, enkelmontering på släpets boggi, jag syftar på näst sista bilden, den fina och fint lackade 141:an :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7478
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav herrstina- » 18 mar 2017, 14:16

Enkel eller dubbelmonterat på släpen är lite av en mode och trendgrej. Det är en enorm skillnad i rullmotstånd på de olika alternativen. Även om man håller sig till förhållandevis små hjul som 275/70-22,5 och jämför det med singelhjul i dimensionen 355/55-22,5 skiljer det mellan 3-5 dl/mil i bränsleförbrukning till de enkelmonterade hjulens fördel.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Per Thomson » 18 mar 2017, 16:33

Intressant Stina!
Imponerande skillnad.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7478
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Thomas Almen » 18 mar 2017, 16:54

Drog på en Bure låghjulig flisvagn i ett par år. Man misstänkte ständigt att nån broms låg på. Efter att en kollega lagt inte bara lasset utan även vagnen i mottagningsfickan på ett värmeverk, så fick vi en 3-axlig A-trans med elvanollor. Då fick man nästan kolla i speglarna om vagnen hängde med. Himmelsvid skillnad i rullmotstånd.
Thomas Almen
 

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav herrstina- » 18 mar 2017, 18:32

Thomas Almen skrev:Drog på en Bure låghjulig flisvagn i ett par år. Man misstänkte ständigt att nån broms låg på. Efter att en kollega lagt inte bara lasset utan även vagnen i mottagningsfickan på ett värmeverk, så fick vi en 3-axlig A-trans med elvanollor. Då fick man nästan kolla i speglarna om vagnen hängde med. Himmelsvid skillnad i rullmotstånd.


Det är inte så länge sedan så det var 7.50-15? Jag hade det på min Buresläp, körde man en Norrlandsrunda utan att skjuta minst ett däck var det sensation... Det måste ha varit de sämsta däck som någonsin producerats.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Thomas Almen » 18 mar 2017, 18:56

Jo, 15-tummare var det, men den gick ju sällan några längre sträckor så smällar var sällsynta. På min fyraxling satt det 17,5:er, vilket var betydligt bättre. När jag nyss köpt den sköt några däck, men sen gick dom tills dom var slut.
Thomas Almen
 

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav herrstina- » 18 mar 2017, 21:29

Jag har rannsakat minnet, 8.25-15 var dimensionen, och small gjorde dom. Överallt...

Nu när det är slanglöst håller det oavsett dimension.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Thomas Almen » 18 mar 2017, 21:52

8.25-15 låter mer bekant ja. Drog en treaxling med elvanollor på Volvoaxlar en sommar. Den formligen käka däck, oavsett hur man placera lasset. Fick in i Mora en kväll å köpa däck för att jag förbrukat reserverna. Däckhandlarn och jag hjälptes åt, när vi var klara kolla han klockan och erbjöd mig jobb på stående fot. Det fanns muskler även på Almen på den tiden, och rutin hade man fått av det där släpet. :-)
Thomas Almen
 

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 19 mar 2017, 17:35

vakio 142.jpg
vakio 142.jpg (109.27 KiB) Visad 16534 gånger

orsaken i Finland var viktförhöining ,först från 42 ton till 48 ,så man la till en luftfjädrad tillägsaxel sen blev det 56 och lite efter 60 så la man till ånyo
bma.finland
 
Inlägg: 1221
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Per Thomson » 19 mar 2017, 19:29

Tack för bra förklaring :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7478
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Dirty Dan » 23 mar 2017, 10:45

Kommer ihåg många av bilarna m tre axl släp blev ombyggda som du säjer å tyckte d såg bra konstigt ut men allt har juh sin förklaring!

Danne
Dirty Dan
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 26 dec 2011, 10:46

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 24 mar 2017, 20:25

vihreä streamliner.jpg
vihreä streamliner.jpg (153.88 KiB) Visad 16433 gånger

scannern här e lite diffus
bma.finland
 
Inlägg: 1221
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster