Rotande efter gammalt.

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Rotande efter gammalt.

Inläggav Reid Hulting » 04 mar 2017, 16:55

Letade lite efter en gammal TIR-carnét som jag vet att jag har någonstans, för att se med vilken bil och vilket lass och till vart den gick. Hittade den inte nu, men dyker väl upp såsmåningom. Hittade den här pärmen istället, från 1975.

IMG_0922.JPG
IMG_0922.JPG (90.85 KiB) Visad 23900 gånger


Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Rotande efter gammalt.

Inläggav 30Fredrik » 04 mar 2017, 23:47

Fortsätt och leta,Reid! Skulle va roligt och se ett fullstämplat TIR-carnet från Öst+Asiensidan! Hoppas du kan hitta ett TRIP-TIC åxå, skulle väcka många gamla minnen från en rolig tid som chaufför!! MVH. 30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Rotande efter gammalt.

Inläggav herrstina- » 05 mar 2017, 15:02

Undrar hur många tusen nitar jag hamrat på i sparflak och tirmärglor inför tirbesiktningar?
Det fanns en gammal gubbe som hade sin firma i källaren på ett hyreshus här i Helsingborg, han sålde hjulnit som var perfekta för plyfaskivorna i flakbotten.
Dom där nitarna hamnade alltid där det var som jävligast att komma åt på undersidan...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Rotande efter gammalt.

Inläggav Per Thomson » 05 mar 2017, 17:08

TIR besiktningen i Dalarnas huvudstad Falun var belägen i någon form av källarlokal i ett hyreshus. Jag förklarade redan från början till Volvo-återförsäljaren att det där TIR -kapellet kommer inte att bli godkänt. Skarvar fick inte var svetsade utan måste vara utförda med dubbla sömmar stod det i regelverket, jag hjälpte Tull-tjänstemännen att läsa, ville själv inte godkänna något fusk.
Återförsäljaren hade därefter bara att vända sig till en erfaren kapellfabrikant.
När jag sedan återkom med ett riktigt kapell som uppfyllde reglerna så tänkte samma tjänstemän att den grabben kanske inte kan allt ändå, trailern hade ju dörrar bak och i reglementet står att kapellväven ska gå minst 30 cm omlott om fast objekt. Jag öppnade en dörr där det var lätt att se hörnstolparnas plåtförlängning om 30 cm sidor i trailerns längsled.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Rotande efter gammalt.

Inläggav Per Thomson » 05 mar 2017, 17:54

FB88bakbig.jpg
FB88bakbig.jpg (102.68 KiB) Visad 23799 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Rotande efter gammalt.

Inläggav 30Fredrik » 05 mar 2017, 22:34

Roligt att läsa era erfarenheter om TIRkörningen. En intressant tid med mycket slit! Hoppas tråden fortsätter. Glömmer aldrig TIR linorna,plastbeklädda och så fort det blev ett brott i plasten så gick Linan garanterat av när man var långt borta någonstans och problem att få tag på en ny! Knyta ihop gick ju inte för alla Östtullare var ju övernitiska, jag hade alltid med mej 1 ny TIR lina i reserv!!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Rotande efter gammalt.

Inläggav Reid Hulting » 06 mar 2017, 00:05

Jo det stämmer ju, men ofta var de lätta att komma till tals med också, med lämplig gåva 8) :wink: .

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Rotande efter gammalt.

Inläggav herrstina- » 06 mar 2017, 09:49

Som vanligt var ju bestämmelserna olika i olika länder. även om dom egentligen skulle vara lika överallt. I Holland kunde tex. öljetterna vara stora så man kunde skicka en hund genom hålet, här hemma fick hålet inte var större än att märglan precis gick i. Jag har fortfarande verktygen för ändskor och öljetter inne i verkstaden, hoppas att dom aldrig kommer till användning.

Tirlinorna var också ett kapitel, på en del billiga modeller hårdnade och krympte plasten efter någon månad och blev kortare än stålkärnan, resultatet blev en lina i form av en korkskruv som inte var helt enkel att trä i alla märglorna. Lodlinorna var inte heller särskillt kul att trä med våta handskar och 20 minusgrader.
En extra tirlina var obligatorium i alla bilar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Rotande efter gammalt.

Inläggav Bo Norvinge » 06 mar 2017, 22:19

Jag fick mig berättat att TIR-linorna blev som korkskruvar efter att en del valde att använda dessa till att dra upp kapellsidorna med.
Det kanske inte var så.
Använder sedan flera år i TIR-lina att hänga trefas-elkabel i, fyra meter upp i luften uppspänd mellan ladugården och en förvaringsbod. Det fungerar fint.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Rotande efter gammalt.

Inläggav herrstina- » 06 mar 2017, 22:40

Det stämmer säkert, jag kan tänka mig att plasten blir varm när den dras över kanten för att få upp kapellet och då krymper den förmodligen också. Ett sätt att skynda på processen helt enkelt.
Jag hade ett lagom långt Ferrymasterrep med karbinhake för att dra upp kapellet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Rotande efter gammalt.

Inläggav Per Thomson » 07 mar 2017, 09:42

TIR-fotot på min trailer i det tidigare inlägget visar spår efter märlornas ursprungliga placering ännu ej övermålade. I samband med byte till ett "riktigt" kapell passade jag på att flytta dessa märlor. Det står ingenstans i reglementet att kapellet måste runda en vinkel, endast att det måste gå omlott minst 30 cm av fast läm eller karossida.
Den klumpiga konstruktionen över dörrarna gjorde jag sedan om med gångjärn mot vardera anslutning till hörnstolparna, då blev det enkelt att bara lossa en av gångjärnssprintarna och vrida ut överliggaren vid de tillfällen en traverslastning ej kunde ske sidledes. Ett sådant tillfälle var när jag lastade en 15 m lång propelleraxel i Ostrava (Tjeckoslovakien). Då behövdes ingen plombering, godset var ju lätträknat. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster