Sopbil.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Sopbil.

Inläggav Reid Hulting » 21 jan 2017, 20:32

En Volvo F87 sopbil med den framflyttade och nedsänkta hytten, för lättare i- och urkliv.
Tyvärr lite mörk bild.

IMG_0891.JPG
IMG_0891.JPG (50.86 KiB) Visad 17735 gånger


Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2415
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Sopbil.

Inläggav Anders Ason » 23 jan 2017, 10:11

IMG_0891AA.jpg
IMG_0891AA.jpg (132 KiB) Visad 17662 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5645
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Sopbil.

Inläggav Matilda_J » 25 jan 2017, 17:11

Tack för bilderna :o
Användarvisningsbild
Matilda_J
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 jun 2016, 23:06
Ort: Ystad

Re: Sopbil.

Inläggav Reid Hulting » 16 feb 2017, 16:18

Hittade en tidig komprimatorbil. Enl. uppgift(ej verifierat, men troligt) en volvo N84 som använts som demo-bil med det första amerikamska HEIL-aggregatet som tagits till Sverige. Ngn. som är intresserad av lite arbete (rättare sagt mycket arbete) att återställa detta unika och historiska fordon?

IMG_0901.JPG
IMG_0901.JPG (90.94 KiB) Visad 17403 gånger


IMG_0902.JPG
IMG_0902.JPG (103.72 KiB) Visad 17403 gånger


IMG_0903.JPG
IMG_0903.JPG (78.92 KiB) Visad 17403 gånger


Och så en lite ljusare bild av F87:an.

IMG_0900.JPG
IMG_0900.JPG (104.48 KiB) Visad 17403 gånger


Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2415
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Sopbil.

Inläggav flak » 19 feb 2017, 09:48

Här är en kranbil byggd på samma chassi med nedsänkta hytten, tyvärr avreggad. HOF 707
60031 073.jpg
60031 073.jpg (301.22 KiB) Visad 17327 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Sopbil.

Inläggav Anders » 02 mar 2017, 11:46

Min farfar Gösta Eriksson var åkare i Borlänge och började att köra sopor med en frambyggd Chevrolet 1937 redan de sista åren på 30-talet.
Den här bilden är troligtvis tagen 1955 när Volvo Bragen var nylevererad och visar honom stående jämte sina två bilar samt anställda. Vem som är chef framgår ju rätt bra om man säger så...
Till höger står en bensinrundnos av årsmodell 1954, skulle tro att det var en L230. Anledningen till att så sent som 1954 köpa en bensinare var för att det ansågs "att en diesel skulle sota igen" när den fick stå på tomgång.
Båda bilarna hade fått sina påbyggnader levererade av Bil&Truck i Alingsås, vilka byggde kopior på Schweiziska Ochsner. Detta var väldigt påkostade aggregat, bla med mycket aluminium i konstruktionen.
Rundnosen var den första komprimerande sopbilen som såldes norr om Stockholm.
Bilarna ser ut att ha olika hyttfabrikat. Rundnosen har vad som förefaller vara en Nyström-hytt. Medan Bragen har en från konkurrenten Be-Ge.



IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (161.58 KiB) Visad 17221 gånger


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Sopbil.

Inläggav mats-oh » 16 mar 2017, 20:41

Hej
Jag sommarjobbade på Renhållningsverket i Göteborg sommaren 1986. Alltså nuvarande Renova.
Körde ett par F86 - 87 BFA. Dom var automatare båda två , en silverfärgad och en gul. Enbart några dagar.
Största delen hade jag F85S med manuell växellåda och lackad gul. Har för mig att internnumret var 457 men osäker.
Var en av få manuella bilar dom hade då.
Fanns några F85or som fortfarande var silverfärgade också.
Körde i några dagar latrinbilen , en Volvo F408 med förkammarsexan och automat , då det fanns även i centrala Göteborg dass på gården.
var inte något toppjobb direkt :)
mats-oh
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron