Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav parek. » 06 nov 2015, 21:49

Dirty Dan:
Fina bilder! Bil 29 kom tillsammans med en annan identisk lastbil (internummer 33), och jag har för mig att dessa 2 bilar var tredje och fjärde lastbilen med den nya högre hytten hos Dahlbäcks. Bil 39 och 40 var de första med nya hytten. Har bilder på dom, men de är tyvärr nerpackade just nu då vi fått en vattenskada hemma. Ska försöka scanna in dessa när jag fått fram de!
Har åkt med min farbror i bil 29 ett flertal gånger mellan Borlänge och Gävle när den var ganska ny!
Eurotrottern (men internnummer 49) är faktiskt en bil med containerchassie. Det beställdes (tillsammans med ett 3-axlat containersläp) för att åka från Borlänge ner till Electroskandia i Örebro och hämta 3 st. fullastade containrar varje kväll. De två containrarna som var på släpet lastades i Borlänge över på två stycken FL7:or (bil 47 och 48) för att distribuera ut Electroskandias varor runt om i Dalarna.
Dahlbäcks hade faktiskt 2 stycker Eurotrotters. Bil 49 som fösvann någon gång i mitten på 90-talet, samt bil 20. Bil 20 (årsmodell ca -85) fanns med ända fram till konkursen 2001! Körde denna bil vid ett flertal tillfällen, och den gick väldigt bra fast den var så gammal.

Fler biler vore fantastiskt om någon eller några har!

/Pär
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav lsmdjz » 08 jan 2017, 00:06

Jag körde de flesta linjerna från början av 1970. I början var det mest trailerdragare men sen blev det bil + släp. Jag körde bara när jag hade lust och ville. Mest var det Blg-Örebro samt Blg-Krylbo, Sedan blev det Blg-Ånge, Blg-Karlstad, BLG-Gävle samt en massa småkörningar. Kommer särskilt ihåg när någon tippat ett släp någonstans mellan Ljusdal och Enviken-som senare bogserades ner till Blg för reparation. Hedersknyffeln NISSE ringde mig och ville att jag skulle köra ner släpet till Ö-bro, vilket jag gjorde med en F-89 som på den tiden ej var typad med släpet. Jag körde även en blå högerstyrd expirementbil F-87 från Volvo som enl uppg. skulle vad det avser motor och v-låda vara föregångare till sedankommande F-10 + F12. Men den roliga tiden var med de gamla trailerdragarna och även Stockholmstrailern jag tror det var en F-88. Jag tror också att det fanns en linje till S-vall.
Oavsett detta och vad skattemyndigheten säger var Nisse en bra arbetsgivare och en hedersknyffel. Frid över hans minne.
lsmdjz
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jan 2017, 16:37

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav parek. » 11 jan 2017, 00:33

Kul med dig Ismdjz som körde på åkeriet redan i början av 70-talet! Dela gärna med dig med ytterligare berättelser från Dahlbäcks! Vad det var för bilar, internnummer med mera!

Min farbror arbetade där från -69 och fram till "the bitter end" 2001, även min fasters man körde där i början av 70-talet. Själv körde jag där från julen -99 och fram till slutet.
Men min bana på Dahlbäcks började 1979 när jag som 6-åring fick åka med min farbror på en posttur till Rättvik. Det var med en nästan alldeles ny F1020 (internummer 25), som vid det tillfället var den nyaste bilen på åkeriet. Efter denna tur som framtiden utstakad! I dag är jag jätteglad att jag även hann med att arbeta där innan de gick i konkurs. Hade jag inte gjort hade jag känt att det fattats något i mitt yrkesliv. Nisse var verkligen som du skriver "en hedersknyffel"! Enligt utsago gick hans fru bort förra året.

Extra kul att du även körde Stockholmstrailern. Kom du ihåg om F88:an som drog hade internnummer 18? Åkte med den till Stockholm några gånger, runt -82 ersattes den av en 2-axlad F720 Intercooler som hade sovhytt. Stockholstrailern måste har varit en av de sista som var målad i den äldre röda färgen? Den saknade även den logga som kom senare. Efter att bil 18 slutade gå på Stockholm sattes den in på den korta postturen mellan Borlänge och Avesta, har för att den gick både en förmiddags- och eftermiddags tur på den linjen. Den drog då en 1-axlad kapelltrailer.
Du har inga bilder på någon Dahlbäcks lastbil? Vore helt fantastiskt om vi kunde få lite bilder från 70-talet i tråden!

/Pär
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav lsmdjz » 29 jan 2017, 14:22

Tyvärr kommer jag inte ihåg några internnummer. Däremot kommer jag ihåg många situationer. F-10 an eller om det var F12:an gick vad jag minns på någon tur till Falköping, och initialt var det bara sonen "Hans majestät" som fick köra den bilen.
En gång på Krylboturen vid myren före Avesta körde jag på 3 älgar-en knäckte jag ryggen på men han levde så polisen var dit och sköt 8 skott för att avliva stackarn. En låg död vid vägkanten, den tredje blev det eftersök på. Det blev inga stora skador på bilen. En gång ringde Nisse och ville att jag skulle dra ner ett släp efter reparation till Örebro, vilket jag gjorde med på den tiden med en ej typad mot släpet gruslastbil F-88 eller om det var F-89. En sommar vid semestertid var det kris på chaufförer så jag ställde upp och körde 2 vändor till Örebro per natt. Lösningen var så att Ånge-turen efter omlastning i Blg körde ner till Grängesberg där vi bytte ekipage. Det var inte så noga med körtider då. En annan händelse jag kommer ihåg var under trailertiden. Norrgående trailer brukade jag möta i Avestatrakten men den stod kvar norr om Örebro. En cyklist hade kört ut framför trailern alltså en dödsolycka. Men det fanns också trevliga händelser på den tiden. Många tjejer "liftade" av någon anledning. Kommer också en blå högerstyrd F-87 expirementbil som var föregångare vad det gällde kommande F10 och 12:och vad det gällde motor och v-låda.
Sammanfattningsvis var det en trevlig tid, men det sägs om lumpen också.
lsmdjz
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jan 2017, 16:37

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav lcs550617 » 17 okt 2019, 08:52

Bifogar en bild på en av de 2 första F10:orna som Dahlbäcks köpte. Bilden togs 1981 vid ICA-bagarn (FD Gyllebagarn) Körde en tur Blge-Karlstad-Skövde-Örebro. Nu får även andra än sonen Hans köra den :D
Internummer på denna är 24. Den andra F10:an hade nr 12.
/Christer

IMG_4907.JPG
IMG_4907.JPG (182.39 KiB) Visad 13023 gånger
lcs550617
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 okt 2019, 20:11

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav parek. » 18 dec 2019, 22:54

Kul att denna tråd fortfarande lever! Hoppas att det är fler som har bilder!
Jag bidrar med en Ford Transcontinental (internnummer 10) som Dahlbäcks hade och som också körde bröd för ICA. I ett senare skede av dess liv blev den lackerad i Dahlbäcks färger, tyvärr har jag inget foto av den då.
Det här fotot är taget av mig (8 år gammal) sommaren 1981 på ICA i Malung. Denna tur började i Mockfjärd för att sedan fortsätta hela Västerdalarna ända upp till Sälen. Om jag inte missminner mig gick även denna bil med bröd till Karlstad?

10;an, en Ford Transcontinental, vid ICA i Malung, 1980.jpg
10;an, en Ford Transcontinental, vid ICA i Malung, 1980.jpg (239.16 KiB) Visad 12662 gånger
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Per Thomson » 21 dec 2019, 19:27

lsmdjz skrev:Tyvärr kommer jag inte ihåg några internnummer. Däremot kommer jag ihåg många situationer. F-10 an eller om det var F12:an gick vad jag minns på någon tur till Falköping, och initialt var det bara sonen "Hans majestät" som fick köra den bilen.
En gång på Krylboturen vid myren före Avesta körde jag på 3 älgar-en knäckte jag ryggen på men han levde så polisen var dit och sköt 8 skott för att avliva stackarn. En låg död vid vägkanten, den tredje blev det eftersök på. Det blev inga stora skador på bilen. En gång ringde Nisse och ville att jag skulle dra ner ett släp efter reparation till Örebro, vilket jag gjorde med på den tiden med en ej typad mot släpet gruslastbil F-88 eller om det var F-89. En sommar vid semestertid var det kris på chaufförer så jag ställde upp och körde 2 vändor till Örebro per natt. Lösningen var så att Ånge-turen efter omlastning i Blg körde ner till Grängesberg där vi bytte ekipage. Det var inte så noga med körtider då. En annan händelse jag kommer ihåg var under trailertiden. Norrgående trailer brukade jag möta i Avestatrakten men den stod kvar norr om Örebro. En cyklist hade kört ut framför trailern alltså en dödsolycka. Men det fanns också trevliga händelser på den tiden. Många tjejer "liftade" av någon anledning. Kommer också en blå högerstyrd F-87 expirementbil som var föregångare vad det gällde kommande F10 och 12:och vad det gällde motor och v-låda.
Sammanfattningsvis var det en trevlig tid, men det sägs om lumpen också.

Jo, det är sega rackare till älgar i södra Dalarna.
Trevligt med sådana här berättelser, STORT Tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dahlbäcks Transporter i Borlänge

Inläggav Per Thomson » 21 dec 2019, 19:30

parek. skrev:Kul att denna tråd fortfarande lever!
[/attachment]

Ja, väldigt trevligt, det är sådant här som gör att hela forumet fortfarande lever trots allt 'fejsbookande'.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster