Malte E skrev
Nu Kjell behöver jag nog en förklaring.
Enligt erhållna köpehandlingar från Scania så levererades chassit till beställaren, Müllers i Luleå enligt order från en köpare i Jokkmokk, med gummiringar, förarhytt, kraftuttag för Foco tippanordning samt tillsatsväxellåda.
Utväxlingen på bakaxeln beställdes som 1:5,11, men ändrades snart till 1:5,625.
Chassit är i förhållande till sin ålder i riktigt hyfsat skick men tyvärr ännu inte körbart. En annan "defekt" är att påbyggnad saknas samt att bakaxeln numera är tiobultad från antingen en L20 eller L60.
Den kraftigare bakaxeln tyder på att den bytts ut någon gång och då har man troligen också "låst" tillsatsväxellådan i ett fast läge och tagit bort växelspaken.
Nu är det så att för mig är ett L10-chassi från sent 1940-tal betydligt intressantare än en L51 från 1953 även om denna tillhör en av de tidigaste i modellserien.
Den som kan tekniken i dessa Scania-modeller känner till att fastän de, jämte L40-modellen, är ganska lika utseendemässigt, så är de tekniska delarna i en L51 helt annorlunda jämfört med L10 och L40, men just tillsatsväxellådan bör vara lika på dessa chassier.
Därför bör tillsatslådan eller åtminstone dess spak kunna flyttas över från L51:an till 2L10:an Och jag har en lös åttabultad bakaxel liggande, men tyvärr än så länge inga motsvarande fälgar. Däremot har jag ytterligare ett komplett chassi, en 2F10 från 1949.
Allt som allt bör det gå att återskapa en fungerande lastbil ungefär så som den såg ut vid leveransen vid årsskiftet 1948-49.
Men av tre, idag ganska unika chassin så vill man gärna försöka få ihop åtminstone två fungerande fordon.
// Kjell N