I den här tråden beskrivs en boggiutrustad Ford Custom Cab.
viewtopic.php?f=29&t=3528
Eftersom bilden som Stellan hade lagt in den tråden försvunnit ur forumet, så lägger jag in den på nytt.
I december 1969 inregistrerade AB Bröderna Lundgrens Automobilaffär i Ystad (den lokala Ford-återförsäljaren i Ystad) en Custom Cab som hade den officiella benämningen Ford DT1400-482.
Motor var en 142 hk dieselsexa, och bilens chassinummer var BC01JU-91549.
Den boggiförsedda bilen hade troligen inte tandemdrift, så det var en 6x2 men av den officiella benämningen att döma bör boggin inte vara eftermonterad.
Axelavståndet mellan första och andra axeln var 417 cm, och avståndet mellan andra och tredje axeln var 128 cm.
Bilen var en tankbil för petroleumprodukter med en totalvikt av 20320 kg.
Efter exakt ett år, dagarna före nyåret 1970-71 såldes bilen till AB Carl Engström i Ystad, men bilen blev sedan placerad hos AB Carl Engström i Eslöv efter ytterligare ett år.
I det nya registreringssystemet som infördes cirka 1972 fick bilen registreringsnumret BYH308.
Uppenbarligen en av ett mycket fåtal svensksålda boggiförsedda Ford Custom Cab.
Är det någon som känner till den fortsatta historiken för den här bilen?
// Kjell N