Typbeteckningsbyte - ett misstag?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Typbeteckningsbyte - ett misstag?

Inläggav Bo Norvinge » 03 dec 2016, 19:04

Har någon råkat på ett fordon som bytt typbeteckning under sin livstid?

Råkade själv på handlingar på en Volvo LV84 årsmodell 1937 som från 1946 fick typbeteckningen LV94.
Misstänker att det kan vara den mänskliga faktorn då allt skrevs för hand.
Visserligen har jag ett exempel på en Scania LB110 -1970 som byggdes som LBS110 6x2 men registrerades som "LB110 avkortad". Men det var troligen Scania själva som kortade av den då de hade ska ha haft ett överskott på färdigbyggda boggibilar enligt källa.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Typbeteckningsbyte - ett misstag?

Inläggav S-V L44 » 03 dec 2016, 21:19

Det inte alldeles ovanligt med dylika vad man kan tycka är lite märkliga "modellbyten".

Kolla om motorn blev bytt. Det kan vara en förklaring till "modellbytet" från LV80 till LV90.
Det händer ganska ofta att Volvo byter beteckningar på ett och samma fordon då totalvikten av någon anledning ändras.

En hel del Scania-Vabis 2L10-chassier som normalt skulle haft D402 förkammardieselmotorn fick istället den nyare direktinsprutade D422 motorn och dessa chassier "uppgraderades" också till L40-chassier.

Den här Volvon tycker jag annars tillhör en av de allra märkligaste eftersom den även fick ett annat chassinummerprefix.

M7559 - Volvo TL388 LX - 1955 - Ch # 388-92 - Kort 1a - Sydkraft.JPG
M7559 - Volvo TL388 LX - 1955 - Ch # 388-92 - Kort 1a - Sydkraft.JPG (144.91 KiB) Visad 13502 gånger

M7559 - Volvo L38545 Z - 1955 - Ch # 3854-92 - Kort 2a - Sydkraft.JPG
M7559 - Volvo L38545 Z - 1955 - Ch # 3854-92 - Kort 2a - Sydkraft.JPG (151.26 KiB) Visad 13502 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Typbeteckningsbyte - ett misstag?

Inläggav Bo Norvinge » 03 dec 2016, 23:38

Viking med bensinmotor? Eller vad står det med blyerts runt detta i drivmedelsfältet?

LV84:an bytte mycket riktigt motor men bara från en 75-hästare till en annan. LV94 hade ju 90 hk.
1951 byttes motorn igen men upp till en 86-hästars.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Typbeteckningsbyte - ett misstag?

Inläggav S-V L44 » 04 dec 2016, 00:06

Så du noterade det.
Jo, det var en felskrivning, annars hade det varit riktigt uppseendeväckande.
Den handskrivna texten lyder "Centr. bilreg. har ändrat drivm. till dieselolja enl. tel. med besm. Berglund"

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Typbeteckningsbyte - ett misstag?

Inläggav S-V L44 » 04 dec 2016, 00:37

Här är en annan märklig registrering.

M12229 - Volvo L46505 - 1964 - Ch # 4589 - Kort 1a - Sopbil Ystad.JPG
M12229 - Volvo L46505 - 1964 - Ch # 4589 - Kort 1a - Sopbil Ystad.JPG (144 KiB) Visad 13479 gånger

M12229 - Volvo L47514 - 1964 - Ch # 1410 - Kort 2a - Sopbil Ystad.JPG
M12229 - Volvo L47514 - 1964 - Ch # 1410 - Kort 2a - Sopbil Ystad.JPG (148.83 KiB) Visad 13479 gånger

L465 är nosbyggd Starke.
L4751 är en frambyggd Raske Tip Top.

Första registreringsdatum och årsmodellangivelse är identiska. Om man jämför chassinumren med andra bilar av samma typer så skall båda vara av årsmodell 1964.
Man kan väl misstänka att L465:an på något sätt avregistrerats och ersatts av en Tip Top, men att man inte gjort en regelrätt avregistrering respektive nyregistrering.
Det är i och för sig inte alldeles ovanligt att vissa ägare behöll registreringsnumret då man bytte från ett fordon till ett annat när det gamla fordonet skrotades/avregistrerades, men då finns det klara papper på avregistrering av den gamla bilen respektive nyregistrering av den nya bilen.
Baksidan på kort 1 säger bara att det skett en ombesiktning 16/2-1968.
Kanske man helt enkelt flyttat över sopbilsaggregatet med vissa modifieringar från ett chassi till det andra?
Eller hur skall man annars förklara skillnaden?
Och varför skulle Raske Tip Top vara hela fyra år gammal vid sin första besiktning?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster