Kirkiz skrev:Jaha okej:) tack för informationen.. kul läsning! så titanen va byggd för fjärrtransporter medans vikingen va mera för distrubtion? åh givetsvis var väl en titan dyrare än viking?
Ja, Titanen var avsevärt dyrare så Vikingen användes, eller plågades många gånger, där det skulle ha varit en Titan istället. Titanen användes förutom i fjärrtransport även för längre skogstransporter, malm och grus. Boggibil med släp. Vikingen användes sällan för distribution utan huvudsakligast som åkarbil för bygg o anläggning, dvs grus o schakt i ett närområde. 2 axlig enkelbil utan släp var den vanligaste varianten.
Att priset spelade en stor roll för modellval bevisas av att det köptes många Volvo Starke som sattes in på körningar där den kraftigare Vikingen hade varit mer självskriven. Starken dög bra till mjölkkörning och kanske även för lite tyngre distribution som t ex järnhandlarbil.
För dåtida distribution med avsaknad av pallhantering och bakgavellyft men istället med mycket muskelarbete föredrogs mindre bilar med lägre flakhöjd som de frambyggda modellerna Snabbe och Trygge.