CB radio

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: CB radio

Inläggav Anders Ason » 07 okt 2008, 22:37

Anders Ason skrev:quote="Cliff Ellingsworth"]
Anders Ason skrev:
LBS76 skrev:Är det några som brukar använda 27 mhz radio på rallyna ??
:?

________________________________________________________________________________________
Cliff: "Anders, idag är 27 mhz licensfritt. Jag håller på att montera in en gammal Handic 605 i Forden och hoppas på att få kontakt i etern igen :wink: Höll på mycket med sånt i yngre dagar :roll: Har du ditt gamla anrop kvar...."

Fortsätter med ditt inlägg här i privatradiotråden, om du ursäktar Cliff. Ämnet kan möjligen vinna på det?

Jo, jag mindes hur det var efter ett tag med licensfrågan och även kommenterat det högre upp i tråden. Visst kan man använda en gammal station men är den för gammal så har den enbart AM och då minskar ju möjligheterna att få kontakt med andra. Den bör vara så pass ny att den även har FM och de ännu nyare stationerna har ju även SSB (single sideband) - hur pass vanligt förekommande det senare är känner jag dock inte till. En gammal station har ju dessutom något lägre uteffekt vilket i o f s inte får några större konsekvenser.

Handic i Göteborg var ju riktigt stora på PR-apparater och jag har själv haft sådana. Har inte rivit i mina lådor än för att se vad som finns kvar (jag vet bestämt att jag har en SWR-meter och några antenner). Någon anropssignal har jag defintivt inte kvar då licenserna förfallit men i det nya systemet får man väl kalla sig vad som helst bara det inte väcker anstöt?

Hittar jag någon station i lådorna som funkar kan jag ju börja där, om det sedan kommer igång ordentligt kan det ju vara idé att köpa en helt ny. Ett litet bekymmer är att antennerna blir så långa p g a den låga frekvensen och det kan nog lätt bli en utmaning att placera den snyggt på en gammal bil.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack