Bo Norvinge skrev:
Lägger man på Riksarkivets hemsida in en förfrågan till Landsarkivet/-en kräver de både fabrikat och årsmodell i formuläret.
En anledning till detta är att det i väldigt många fall finns mellan 10 och 15 stycken olika fordon (bilar, lastbilar och bussar) som kan ha haft samma registreringsnummer.
Därtill skall man lägga motorcyklar, traktorer och släp som också kunde ha samma nummer samtidigt.
Eftersom motorcyklar bytte ägare väldigt ofta kan det finnas kanske uppemot 20 olika fordon som hade ett och samma registreringsnummer, visserligen inte samtidigt, men det var i princip standard att det fanns fyra olika fordonsslag på samma registreringsnummer samtidigt, dvs. en personbil/lastbil/buss, en motorcykel, en traktor och ett släp. Handlingarna var insorterade i olika fordonsslag och därmed gick det att skilja på dem.
Inte förrän vid reformen som infördes 1972 fick varje fordonsslag ett unikt registreringsnummer.
Motorcyklar och automobiler (PB/LB/Buss) blev registreringspliktiga samtidigt, redan 1907.
Traktorer blev registreringspliktiga 1952.
Släpvagnar blev registreringspliktiga någon gång på 1930-talet, och då menar jag släpets egna registreringsnummer som satt på släpets framdel. Baktill hade släpet alltid dragfordonets registreringsnummer.
Jag har exempel på både T-Fordar och Volkswagen var det ibland finns tre-fyra olika fordon med samma registreringsnummer och i princip samma årsmodell. Detta beror till stor del på av- och påregistreringar i samband med att fordon flyttades mellan olika län.
Till saken hör också att fordonet nästan alltid före 2:a världskriget förlorade sitt registreringsnummer i samband med avställning. Jag har exempel på att en och samma T-Ford hade fyra olika registreringsnummer trots att ägaren hela tiden var samma person. Efter 2:a världskriget fick fordonet bara vara avställt i max 3 år, därefter fanns det risk att man plockade bort registreringsnumret och tilldelade det till ett annat fordon.
Vissa län tillämpar arkivering baserat på avregistrering, andra samlar allt i en enda följd, andra särskiljer på fordonsslagen, m.m..
Så arkiven kan vara ganska komplicerade att söka i om man inte har mer uppgifter än ett registreringsnummer.
Bo Norvinge skrev vidare:
Inte nog med det. Göteborg har dessutom låst in fordonskorten för allmänheten i personlig närvaro då tydligen någon "croupier" tidigare har levt fan bland lådorna.
Jag har själv fått fram kartonger med en otrolig röra bland handlingarna, och det är sorgligt att se hur dåligt vissa individer uppför sig.
Trots att jag har bilder på vissa fordon var registreringsnumret framgår klart och tydligt så har jag inte lyckats finna någon registreringshandling.
Landsarkivet skyller främst på tre orsaker:
1. Någon individ har stulit handlingen. Detta har man främst observerat bland motorcyklar.
2. Felsortering av länsstyrelsens personal vid tiden för arkivering så att handlingen hamnat i fel kartong.
3. Felsortering antingen av landsarkivets personal eller besökare i samband med sökningar. Därför lämnar man idag endast ut max två kartonger per besökare.
Felsorteringar har jag uppmärksammat ganska ofta. Det kan röra sig om t.ex. handlingar från N-län som hamnat i M-län, eller att en siffra läst av fel så att handlingen hamnat i fel kartong eller på en felaktig plats i kartongen.
Allt det här uppmärksammar man endast om man systematiskt söker igenom arkivet.
Till dags dato har jag nog gått igen en kvarts miljon handlingar som jag också har fotograferat av.
Syftet är att hjälpa Landsarkivet och försöka skapa en bättre sökbar databas baserad på andra uppgifter än registreringsnumret.
Det hela började med att jag ville veta vilka lastbilar min far hade mellan 1938 då han köpte sitt åkeri till den första lastbilen jag själv minns, en 1950-års Scania skakfyra (och därefter två International Harvester).
Jag hade ingen mer information mer än att farsan någon gång på 60-talet hade sagt när jag frågade honom att han hade haft ett par Volvo, en Dodge och en Fargo innan Scanian.
Jag hade då inte lyckats få fram några registreringsnummer, men efter ett tips från Bo Norvinge för något år sedan så hittade jag arkiven med trafiktillstånd som mycket riktigt angav registreringsnummer.
Sedan har jag också lyckats få fram ytterligare fem lastbilar som fanns i åkeriet mellan 1920 och 1936.
Nu saknar jag bara uppgifter på ett par bilar som ägdes av farsans efterträdare sedan han sålde åkeriet 1969.
// Kjell N