Skillnader Scania 66 Vs 76

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Klas Pettersson » 23 apr 2016, 09:57

Vad skiljer Scania vabis 66 Vs 76 annat än motorn som är mindre i 66:an??

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Per Thomson » 23 apr 2016, 18:51

Jag tror inte att det är någon annan skillnad.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Klas Pettersson » 24 apr 2016, 01:44

Då borde det finnas plats i motorrummet för en ds10/11?

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav herrstina- » 24 apr 2016, 10:45

Minns jag inte fel är det någon här som har gjort den operationen så det borde funka.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2016, 18:20

Vid Tunga Mas i Borlänge 2010 http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=819
var denna 66:a (emblemen utbytta) med och ägaren berättade att han stoppat i en DS11 i originalbilen som är en 66:a.

66_76_IMG_3451.jpg
66_76_IMG_3451.jpg (199.29 KiB) Visad 17930 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Thomas Almen » 24 apr 2016, 18:28

Fast den där slambilen minns jag som 76:a utan turbo. Den gick hos P O Klensmeden i Lit, utanför Östersund. Han hade Supersingel på driven på sina slambilar. Vit kaross och orange tank var lackeringen på den tiden.
Thomas Almen
 

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2016, 19:04

Märkningen var 75 ser jag om bilden förstoras. Kollade även regnumret hos TRPstyr, se bild. Motreffekt 191 kw vilket motsvarar en variant av DS11.

BZT310.jpg
BZT310.jpg (55.39 KiB) Visad 17921 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Thomas Almen » 24 apr 2016, 21:32

Var det kanske turbo ändå i den när den gick i Jämtland? Nån 66:a kan jag inte tro den har varit. Minns bara 2 av den modellen, bägge åkarbilar med tipp och kran.
Thomas Almen
 

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Per Thomson » 25 apr 2016, 08:16

Thomas Almen skrev:Var det kanske turbo ändå i den när den gick i Jämtland? Nån 66:a kan jag inte tro den har varit. Minns bara 2 av den modellen, bägge åkarbilar med tipp och kran.

Minnet kan svika även den bäste. :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Thomas Almen » 25 apr 2016, 11:28

Absolut Per, men eftersom 66:an var en såpass udda modell så va dom lätt att hålla reda på. Lite trist att Eskorten bytte färg på bilen, den var rätt snygg original.
Thomas Almen
 

Re: Skillnader Volvo Viking Vs Titan

Inläggav Bengt Dahlberg » 25 apr 2016, 17:58

Klas Pettersson skrev:Vad skiljer Scania vabis 66 Vs 76 annat än motorn som är mindre i 66:an??

MVH Klas



Samma fråga beträffande Volvo Viking och Titan.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav FreddeLex » 25 apr 2016, 19:23

Allt som står i registreringsbeviset behöver inte vara sant... :roll:
Min L76:a har alltid haft sugmotorn D11 på 190 hk men i registreringsbeviset står det motoreffekt 180 kw = 245 hk
På sätt och vis är det bra för då är det bara att bygga om till en Super utan reg.besiktning... :wink:
Volvo FB88 -67
FreddeLex
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Thomas Almen » 25 apr 2016, 20:47

Skillnaden mellan Titan å Viking är totalvikt och motorstyrka bl.a. Två olika modeller helt enkelt.
Thomas Almen
 

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Z 1578 » 26 apr 2016, 12:31

FreddeLex skrev:Allt som står i registreringsbeviset behöver inte vara sant... :roll:
Min L76:a har alltid haft sugmotorn D11 på 190 hk men i registreringsbeviset står det motoreffekt 180 kw = 245 hk
På sätt och vis är det bra för då är det bara att bygga om till en Super utan reg.besiktning... :wink:


OT, men jag tycker att regbevisens uppgifter många gånger lämnar en hel del övrigt att önska. Jag hör rätt ofta om bilar som kan vara regbesiktade i ett visst utförande helt plötsligt inte är godkända längre pga att det inte är skrivet i detalj i fordonhandlingarna. Det rör sig oftast om amerikanska veteranbilar men jag har även hört exempel på ganska nya men ovanliga bilar som besiktningsmännen inte känner till. Har själv fått en Chevapickup underkänd på grund av att rutorna var svagt tonade, samt att växelväljaren saknade markering hur växlarna låg. Till saken hör att jag hade ägt bilen i 10 år och besiktat den nästan lika många gånger utan anmärkning på dessa punkter, när det helt plötsligt inte gick längre. Växelväljaren lyckades jag argumentera bort genom att dra jämförelsen med en golf med en golfboll på växelspaken och att det ligger i förarens intresse att ta reda på vad som händer när man drar i spaken... Men rutorna fick jag byta trots att bilen varit i samma utförande sedan den regbesiktades vid importen 1984. Nu är det ju ännu värre när man letar det instansade chassinumret också, men det är en annan historia...

Tillbaka till ämnet!
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Inläggav Per Thomson » 27 apr 2016, 21:27

Thomas Almen skrev:Skillnaden mellan Titan å Viking är totalvikt och motorstyrka bl.a. Två olika modeller helt enkelt.

Större motorstyrka i Titanen genom en större motor i grunden (senaste TD96), större totalvikt genom kraftigare fjäderpaket och i specifikationen för äldre modeller kraftigare däck, 9.00x20 mot 10.00x20 för Titanen 50/60 -tal. Hur det var med drivlinan och axlar vet jag inte men misstänker att under den långa tid dessa modeller har funnit har man successivt behövt ta fram allt kraftigare komponenter och då har förmodligen lillebror fått överta storebrors tidigare komponenter.
Känner inte till något fall där man i en Viking plockat in en Titanmotor men utrymmesmässigt kan det inte ha varit något problem, möjligen kanske anslutningen mot växellådan om drivlinorna har varit olika.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster