Lastbilar och minnen i tecknad form

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 05 apr 2016, 20:02

img834.jpg
img834.jpg (108.7 KiB) Visad 12337 gånger

drömde att det vart en sådan :wink: :wink:
bma.finland
 
Inlägg: 1221
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav 30Fredrik » 05 apr 2016, 20:05

Tack Benkku! Så ska en riktig grusbil se ut!!!! MVH. 30 Fredrik
30Fredrik
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Per Thomson » 06 apr 2016, 13:14

Håller med föregående inlägg fullt men frågar Benkku, vad är det för avslut på avgasröret? :D
Och till vem som helst, när började Michelin-gubbarna dyka upp?
Jag menar inte alls att det är fel med gubben på taket, en 76:a med riktig hytt tillhör mitten av 60-talet men användes i många fall ända fram till 90-talet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7478
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Bo Abrahamsson » 06 apr 2016, 22:21

Instämmer med Fredrik och Per bara jiggen som fattas.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 550
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Thomas Almen » 06 apr 2016, 22:24

Beträffande gubbarna, så skulle jag gissa sent 60-tal, åtminstone i mina hemtrakter. I mitten av 70-talet började det dyka upp bilar med dubbla gubbar. Minns en åkare i Uppsala som t.o.m hade 4 på sina bilar. Gröna och vita Scanior.
Thomas Almen
 

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Per Thomson » 06 apr 2016, 23:31

Du är nog rätt på det Thomas beträffande tid för gubbarna att dyka upp.

Lite mer OT om Benkku inte misstycker:
Men för mig var det inte tänkbart att göra reklam för Michelin då, för mer nonchalant folk än de som satt på deras Sverige-kontor har jag sällan träffat. Det rörde sig om ett reklamationsärende som de vägrade befatta sig med. Jag ilsknade då till och tog det förkolnade däcket som i stort sett bara var resterna ståltrådsstommen, lastade det på min bubblas tak, for till Kungliga huvudstaden och lämpade av skiten i deras reception. Kontoret låg ungefär där SÅ:s nuvarande kontor finns, alltså rätt nära Kungstornen utmed Kungsgatan. :evil:

Det reklamerade däckets bakgrund: Nytt framdäck lades på innan avfärd från Avesta mot Österrike, i höjd med Nürnberg exploderade det.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7478
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Thomas Almen » 07 apr 2016, 06:45

Vet flera med samma erfarenhet av Michelin. Han som drev macken i Mantorp på 70-talet vägrade sälja deras däck av samma anledning.
Thomas Almen
 

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Kjell T » 07 apr 2016, 07:07

Intressanta Michelin erfarenheter!
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Ove » 07 apr 2016, 09:33

Gubbarna fanns på min bil 1964.Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav herrstina- » 07 apr 2016, 09:53

Jag hade en gång en F12 8X2 som lådbil. Volvo hade inte lyckats riktigt med geometrin i framvagnen så axeltrycket blev högre på axel 2 när bilen lastades. Lösningen blev att montera 385/65-22,5 istället för de 315/80 som satt på den axeln frän början.

Det här fungerade bra, ända tills jag satte på två nya Michelin på axeln, efter ett par tusen mil började bilen bära sig underligt åt och det visade sig att mina nya fina Michelindäck blivit ovala, halva däcket slets alltså mycket snabbara än motsatta sidan...

Precis i rätt ögonblick dök Michelins representant upp i verkstaden och ville sälja mer av sina fina produkter, naturligtvis fick han stå tills svars för mina ovala däck. Representanten ordnade så att däcken blev hämtade för analys och vidare utredning vilket antagligen fortfarande är under process. Det här är cirka 20 år sedan och jag har varken sett däcken eller däckproducentens representant sedan dess.

Sedan den gången har det varit tunt med Michelin på mitt företag.

Stina.
480130_4465299283777_571235635_n[1].jpg
480130_4465299283777_571235635_n[1].jpg (68.09 KiB) Visad 12261 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Thomas Almen » 07 apr 2016, 20:31

Ove skrev:Gubbarna fanns på min bil 1964.Ove

Det kan tänkas, jag utgick från vad jag minns från Jämtland, å där minns jag dom första gubbarna på 88:or.
Thomas Almen
 

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 08 apr 2016, 19:19

img838.jpg
img838.jpg (143.99 KiB) Visad 12197 gånger

mera dis :mrgreen: kussion
bma.finland
 
Inlägg: 1221
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav Anders_D » 12 apr 2016, 18:20

Får man högre framaxel tryck med trilex fälgar eller varför används de på tungdragare?
Anders_D
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 jun 2013, 18:36

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 13 apr 2016, 19:26

img164.jpg
img164.jpg (120.26 KiB) Visad 12066 gånger

i viss mån var det landmässigt ,men tungdragare kunde väl nyttja högre vikter förr med t.ex 13,00 x24 (14.00x24) som hade högre bärlighet nog
bma.finland
 
Inlägg: 1221
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 15 apr 2016, 19:38

img844.jpg
img844.jpg (137.27 KiB) Visad 11985 gånger

med rydsboggie såldes fyra i finland en finns kvar i skik
bma.finland
 
Inlägg: 1221
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster