Använda kraftuttaget?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Använda kraftuttaget?

Inläggav Thomas Almen » 17 feb 2016, 23:39

En annan sak som kan va bra att påpeka:kör inte upp flaket för mycket. I startskedet kan lucköppningen nypa fast om trycket blir för hårt. Under spridning riskerar man att flaket slår upp om man tippar upp för mycket. Har själv knäckt kolven på en tippkärra p.g.a av det. Åsså kan du komma ihåg undersökningen som Arbetsskyddet gjorde på 70- talet: vid spridning av grus bör inte föraren befinna sig i hytten....
Thomas Almen

Inläggav Z 1578 » 17 feb 2016, 23:48

Thomas Almen skrev: Åsså kan du komma ihåg undersökningen som Arbetsskyddet gjorde på 70- talet: vid spridning av grus bör inte föraren befinna sig i hytten....

Haha :lol: Sverige måste vara det enda landet i världen där en undersökning kan resultera i en sådan slutsats.

Man får ju hålla koll så man inte knäcker lämmen på bilen mot kärrdraget också, det har jag gjort...
Andreas
Z 1578

Inläggav Reid Hulting » 18 feb 2016, 01:46

Blev jagad av en väghyvel en gång med en galen hyvelförare när det råkade bli en lite för stor starthög vid spridningen. Det slutade i ett tvärstopp för hyveln när ena hörnet på hyvelbladet tog i en nylagd hög asfaltkant, jag tror han slog sig rätt ordentligt inne i hyvelhytten för det vart alldeles tyst därifrån. Det mesta i en sådan hytt var väl rätt hårt.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Z 1578 » 18 feb 2016, 05:19

Reid Hulting skrev:Blev jagad av en väghyvel en gång med en galen hyvelförare när det råkade bli en lite för stor starthög vid spridningen. Det slutade i ett tvärstopp för hyveln när ena hörnet på hyvelbladet tog i en nylagd hög asfaltkant, jag tror han slog sig rätt ordentligt inne i hyvelhytten för det vart alldeles tyst därifrån. Det mesta i en sådan hytt var väl rätt hårt.

Reid.

Synden straffar sig själv... Är det inte märkligt hur mycket tid och energi vissa kan lägga på att tala om för andra att dom gjort fel? Istället för att bara göra sitt jobb, i det här fallet dra till gruset lite extra.
Andreas
Z 1578

Inläggav Per Thomson » 18 feb 2016, 08:52

Tack för goda råd och roliga berättelser! :lol:
Tänk va mycket olika och fantastiska händelser man råkade ut för i det här yrket och fler av er gör det fortfarande.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 18 feb 2016, 20:19

En del hyvelförare betraktar sig som kungar, å kräver total åtlydnad. Jag har kört till alla sorter. Den som hade bästa ryktet i Jämtland kunde överse med ett mesta. Vid ett tillfälle lyckades jag få till en hög där det inte skulle vara nån. Då kom det bara torrt över komradion:Tjusigt Hilding.... Andra hade en hel hög med avrättningsmetoder för samma groda.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 18 feb 2016, 20:53

Grundtips Per: 5-7 cm i båda fallen, II:an låg? Välj hastighet först och öppna sedan luckan lite innan det är dags. Liten öppning och låg hastighet ger bättre koll.
Blir det för tunt går det ju att kora en gång till - räcker lasset bara halva bilens längd är det inte roligt. Å andra sidan räcker ett lass oftast inte så långt som man kanske tror även om det blir lagom tjockt.

Skillnad om man kör på ackord!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 18 feb 2016, 23:12

Tack Anders!
Men 5 - 7 cm med bärlager låter lite lite, ser framför mig materialet börjar "bära" redan innan det lämnat flaket, alltså att det kommer något precis när luckan öppnas men sen inget mer. Eller du tror att det räcker med samma mått för bärlager?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 19 feb 2016, 09:45

Har ingen som helst aning hur vägen ser ut, men tycker det låter snålt med samma mängd av bär- och slitlager.
Thomas Almen

Inläggav Thomas Almen » 19 feb 2016, 16:02

Du kan ju även tänka på att "trampa till" det du spridit. Vet inte om du måste vända å köra samma väg tillbaka, isåfall är det inte dumt att framförallt trampa ner kanterna. Gruset ligger längre då.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 19 feb 2016, 18:52

Fick idag höra av en gammal Scania-verkstads-kille att G670 lådan svårligen kunde växlas när kraftuttaget var inkopplat. Förmodligen är det just det som spökar för mitt minne. :lol:
Alltså gäller det nog att få igång bil o släp på låg 3:a med risk för brända lameller. :?

Beträffande lucköppning testar jag nog med dubbel öppning för bärlager.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 19 feb 2016, 19:08

Njae, skulle nog välja höga 2: an då. Skillnaden är inte så stor, men kopplingen mår nog bättre. Förresten, det har inte varit plogfästen på den där? Om det gått via kraftuttaget så kanske det finns en sugavstängare som underlättar just växling med inkopplad pump.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 19 feb 2016, 22:54

Thomas Almen skrev:Njae, skulle nog välja höga 2: an då. Skillnaden är inte så stor, men kopplingen mår nog bättre. Förresten, det har inte varit plogfästen på den där? Om det gått via kraftuttaget så kanske det finns en sugavstängare som underlättar just växling med inkopplad pump.

Nu blir det avancerade frågor, kanske bäst att låta min Scania expert undersöka, han som väckte mitt minne om att det var svårt intill omöjligt att byta växel.
Tack för uppslaget Thomas :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Sudde52 » 27 feb 2016, 16:37

Ett råd i all välmening när du ska sprida grus: Stick inte imellan med annat material, risken att glömma hänga på kedjorna igen är uppenbar.... brukar innebära några timmars skyffelarbete :( Har prövat detta själv... :oops: :oops:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack