Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Z 1578 skrev:Intressant ämne! Kul att få veta bakrunden till udda konstruktioner och lite om arbetet bakom att ta fram dom. Jag kan tänka mig att det kunde bli lite knyckigt att åka i den bilen med mellantrailern, speciellt om det blev otakt i mellan enheterna tex om det kom flera gupp på raken. Kul med filmklippet också, mer sånt.
herrstina- skrev:Om jag förstår det rätt hade man antingen last i ändarna, eller på mitten, det måste också påverka egenskaperna rätt märkbart.
Stina.
Per Thomson skrev:Tidigare fordonsutveckling, 70-tal. Den här lösningen ersattes med den trailern som vi diskuterade komfortproblematik kring. Trailern fick avsevärt bättre lastförmåga, båda kombinationerna 51,4 ton. En av förklaringarna var att trailern behövde endast 3 fack och var fribärande. Här gavs goda tillfällen att jämföra lastplacering, i ena transportriktningen ytterfacken och för den andra mittankarna. Jag hämtade själv ekipaget hos Christian Olsson AB i Gbg och körde först ned det till Hbg för provlastning innan det hämtades upp till Skellefteå.
Z 1578 skrev:
Släpet på bilden, hur uppförde det sig med lass fram och bak?
Thomas Almen skrev:Intressanta synpunkter Andreas. Curt Wiklund i Sthlm fick åläggande om att alltid ha den lastade växlarburken fram på släpet för att undvika wobbling. NNP körde ju foder med Lagabekipage. Vid ett tillfälle hade en lastad burk ställts bak på 3- axlingen. Nerför Litsbacken börja det slänga, och vid Fjälvägen slogs bägge burkarna loss. Kom precis när det hänt. Släpet stog på ramen, med alla hjul i luften.
Thomas Almen skrev:Det var väl mest fjädringsegenskaperna som kritiserades som jag minns det. Tydligen som att rida rodeo 8-10 timmar om dagen. Ska se om jag har tidningen kvar, så kan jag scanna in reportaget.
Återgå till Släp- och påhängsvagnar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster